Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Even demagnetiseren en de spiraal los proberen te peuteren, anders balans uit het uurwerk nemen en verder inspecteren.

Wat bedoel je? Zo’n oversize punaise om de kloof aan te hangen?

Dit zijn mijn standaard tools voor de meeste balansklusjes:

Balans houder, spiraalafnemers, spiraalrolverdraaier (staat niet op de foto zie ik :face_with_peeking_eye:), indien nodig balanswaag, tapopboller (dat messing staafje) en een dekseltje van de “veertonpers” om de balas op te leggen als hij van de kloof af is

6 likes

De spiraalveer licht enorm excentrisch. Het zou mij niet verbazen als deze tegen de piton aan komt.

7 likes

Ik heb de palletvork eruit gehaald om te kijken of de balans mooi vrijloopt. Ik zie duidelijk verschil tussen plaat boven en plaat onder. Als de plaat boven is en ik blaas tegen de balans, dan blijft deze lang heen en weer gaan. Draai ik de plaat naar beneden en blaas ik tegen de balans, dan gaat het duidelijk stroever en zit er wrijving. Ik ga daar het glas waar de balansstaf op rust eens goed schoonmaken.

Ik heb hier een duidelijkere foto van de spiraalveer

1 like

Dit heb ik wel, ooit eens overgenomen van een HF lid

2 likes

Maar wat mis je dan? Voor de scheeftik eruit te stellen is die punaise en een fijne schroevendraaier genoeg :+1:

1 like

Die ligt niet lekker inderdaad, hopelijk alleen gemagnetiseerd, maar waarschijnlijk spiraal richten.

Amaai dat heb ik niet eens :crazy_face: ik gebruik een pons en mijn klinkblok voor de balans in te hangen werkt ook

3 likes

Kan ook inderdaad, maar die dingen zijn €3,- op ali ofzo.

2 likes

Ha ha klopt staat al in mijn winkelmandje met nog 100 spullen :sweat_smile: leukste hobby die er is maar ook de duurste zelfs meer dan zeilen momenteel :crazy_face:

2 likes

Klopt, je kan tot in het oneindige gereedschap kopen…

3 likes

Ik denk dat ik een probleempje heb gevonden.

Links is het steentje dat eruit komt, is flink ingesleten. Daardoor zakt het balansasje iets te ver door, waardoor het ook direct stilstaat als ik het uurwerkje omdraai.

Ik heb er eentje naast gelegd die ik erin ga zetten; die ziet er nog goed uit.

4 likes

Een gesleten steen? Dat is euh, raar :flushed:

3 likes

Ik denk eerder dat ze omgewisseld zijn.

Misch eens proberen te wisselen onder boven of anders om…

Heb het vaker gezien hoor, maar meestal is het de deksteen waar een putje in slijt.

1 like

Ik dacht ook: het is raar, maar de foto gemaakt door de microscoop laat toch duidelijk zien dat er slijtage is in het steentje.
En het is niet door mij omgewisseld. Ik heb twee potjes voor de steentjes, voor elke kant een potje, dus als ze omgewisseld zijn, dan voor mijn tijd.
Ik heb er een ander steentje dat goed is in gezet. De amplitude is goed, maar als ik het uurwerk omdraai, stopt het toch weer. Dus wel iets verbetering, maar het probleem is nog niet opgelost.
Ik heb een video-opname gemaakt; die ga ik even uploaden.

2 likes

Leg eerst je spiraal nu eens goed…
Je balanstap rust op de deksteen en niet op het chaton in horizontale positie, dit had het probleem al niet kunnen zijn.

5 likes

Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik heb er wel een nieuwe ingezet, amplitude is goed, verticaal ook aardig, dan naar beneden en stop. Ik zou die spiraalveer wel goed willen leggen als ik 'm maar niet los hoef te maken. Ik zal eens kijken wat ik kan doen met de spiraaleer.

3 likes