Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Heel de avond bezig geweest. Roest verwijderd en veel oud vuil. Allles terug gezet en geolied. Viel steeeds weg met sneeuw op de timegrapher. Nader inspectie zat de spiraal tegen elkaar. Even dippen in de ipa en loopt heerlijk nu. Hopelijk tegen morgen nog iets beter en dan helemaal af werken :pray:

10 likes

Succes met het gepriegel, volgens mij heb ik wel een donor liggen mocht er toch wat kapot zijn.

1 like

Vanmiddag weer opnieuw de kast verguld.

Eerst een goldflash aangebracht.

Daarna de vergulding.

12 likes

Wauw

1 like

De FEF 310 staat weer in elkaar.

Morgen wordt Kody gerepareerd: veer stuk en een servicebeurt.

7 likes

Kody staat weer in elkaar; bij de demontage veel olie tegengekomen.
Het loopt nu weer netjes.

5 likes

Deze ligt alweer klaar; het uurwerk loopt niet.
Morgen ga ik eraan beginnen.

Atlantic Milano

7 likes

Er lag een passend glaasje bij de post…:smiling_face: voor het slapengaan nog even proberen…:stuck_out_tongue_winking_eye:

13 likes

Atlantic Milano
FHF25
Onderdelen gereed voor montage.

6 likes

Ziet er goed uit :smiling_face_with_three_hearts: ben benieuwd hoe hij loopt straks

1 like

Tikt wel een beetje scheef hè :sweat_smile: ik accepteer zelf niet onder de 0.5 beat error.

3 likes

Vandaag mijn eerste automaat afgewerkt met datum. Erg leuk! Seiko 7005a

15 likes

Is lastiger bij een uurwerk waarbij je de spiraalrol op de balans moet verdraaien. Daar zet ik de grens op 1.5. Bij een moderne max 0.3, want dat is simpel af te stellen.

3 likes

Ja is lastiger. Maar met wat oefeningen kom je een heel eind. Zijn ook wel wat goede filmpjes op youtube over. En als je onder de 0.5 komt geeft dat extreem veel voldoening :crazy_face:

2 likes

Dat klopt maar functioneel is het niet zo boeiend, is meer om je eigen autisme te stillen :wink:

Als hij echt heel scheef tikt dan verlies je flink aan amplitude en kan hij ook moeilijker starten. Maar of het nu 0,5 of 1,5 is ga je niet veel meer van merken.

7 likes

Ik had geleerd dat alles onder 1 geen effect heeft maar alles daarboven wel invloed heeft dus… maar iedereen mag natuurlijk zijn eigen maatstaven bepalen.

2 likes

Ja, het staat me ook niet aan, bij mij zit er een barrière om daaraan te beginnen, ik heb niet het juiste gereedschap om de balancekloof vast te zetten. Hoe doen jullie dat?

Ik heb het uurwerk van de Atlantic Milano weer in elkaar staan.
Als ik het zo eens op de timegrapher bekijk, ziet het er niet best uit.

Als de plaat naar boven ligt dan tikt het wel, maar waardes zijn pet. Als de plaat naar beneden ligt, dan tikt het niet meer. Als de plaat verticaal staat, dan loopt het wel, maar bar slecht.
Ik vind dat de balansveer ook niet mooi in het center ligt, maar zal dat de oorzaak zijn? Ik denk iets anders.
Wat kan er aan de hand zijn? Graag wat tips.

1 like

Gemagnetiseerd, of misschien plakt de balans spiraal aan elkaar door viezigheid of olie. Even balans dippen in de ipa.

Komt uit de Elma dus die zou wel schoon moeten zijn.