Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Ik stop nu met schuren en morgen verder met de laatste wolkjes goud weg te polijsten of schuren met 3000.
Je ziet wel verschil, maar het is een taaie klus; het gaat er niet vanzelf uit.
Dus morgen verder en dan eerst een nikkellaag, daarna een palladiumlaag en dan een goudlaag.
Misschien maak ik het goud iets lichter; daar moet ik even met de eigenaar over overleggen. Ik denk dat een iets lichtere kleur goud mooi is op dit type kast

6 likes

Heb gisteren de nieuwe set schroevendraaiers binnen gekregen dus vandaag eens poging gedaan de ’ Armada’ te demonteren voor service. Moet zeggen dat het best eenvoudig ging, had een filmpje gevonden als ondersteuning.

Iemand suggesties hoe ik het beste de delen schoon kan maken? Ben niet in het bezit van een Elma helaas, is de ultrasoon reiniger een optie of zal het gewoon handwerk worden?

6 likes

Volgens wat ik weet kun je het in de ultrasoon doen. Ik zou niet het anker en de balans erin doen.
Beide kun je heel goed reinigen met hexaan. Hexaan vervliegt zeer snel en is daardoor goed geschikt voor het anker en de balansveer. Als je dit niet in huis hebt, kun je het ook met IPA schoonmaken.
Ik bestel dit soort producten bij 'werken met merken ’
Ik zie dat hun site eruit ligt, dus misschien ander moment nogmaals proberen.

1 like

Uit en in elkaar is 1, maar goed schoonmaken en juist smeren is een heel ander verhaal.
Ik zou qua reinigen beginnen met wasbenzine, IPA kan ook, maar pas op met anker en balans, de schellak lost hier van op.

4 likes

Bedankt, heb inmiddels wat IPA besteld bij ‘werken met merken’ en zal wat wasbenzine halen. Begreep dat de meeste eerst schoonmaakwerk doen met wasbenzine en als laatste de IPA gebruiken om alles echt vetvrij te maken gezien het zo rap verdampt? Zat voor het anker en balans te denken remmenreiniger te gebruiken, heb de datasheets van bergeon B dip en de remmenreiniger naast elkaar gelegd en ze hebben dezelfde bestandsdelen/hoeveelheden.

Heb als smeermiddelen hier:

siliconenvet,
moebius 8200
moebius 9010
moebius 9104

Heb ik dan alles compleet?

2 likes

Siliconenvet, gebruik je dat voor de veerton en het keyless-gedeelte?, metaal op metaal? Daar gebruik ik grease voor.
Wat ik gebruik is: voor de snelle raderen en de jewels Moebius 9010, voor de pallets Moebius 941 voor de langzame raderen Moebius 9020 en HP1300 ook nog een beetje bij de veerton bovenkant en onderkant en meer langzaam bewegende delen metaal op metaal of bijv. het centerwiel.
Of ik het allemaal goed doe, vraag ik me ook weleens af.

Watch Lubrication for Beginners

Remmenreiniger heeft redelijk veel residu.

1 like

Nee ik gebruik dat alleen voor oringen en pakkingen etc.
Is bijna alleen maar vaste stoffen en heeft nagenoeg geen smerend vermogen (voor metaal dan).

1 like

Och, dat heb ik ook, zit in een rond potje. Moet je die deksel een paar keer draaien, dat spul.

1 like

Vandaag verdergegaan met de kast van @Valk.
Palladiumlaag zit erop, morgen vergulden.

2 likes

Goedemiddag HF’ers,

Vandaag verdergegaan met een kast waar ik eerder al mee bezig was.
De basis was al voorbereid tot en met nikkel en palladium.

Na een goldflash heb ik de kast verguld. In het begin ging het wat rustig, later iets meer spanning gegeven, waardoor het proces wat vlotter liep.

Al met al tevreden met het resultaat.
Weer een mooie stap verder in het proces.

Mocht er interesse zijn, kan ik de gebruikte instellingen en werkwijze nog wat verder toelichten.

Groet,
Macx – tikje voor tikje

Goldflash

Vergulding

8 likes

Je zou er al je eigen blog van kunnen maken intussen. Ik heb al het materiaal liggen maar zeer matig succes tot nu toe, misschien toch weer eens proberen… als er tijd vrijkomt.

1 like

De kleurverschillen die je ziet komen deels door het licht en de foto, maar ook doordat de kast nog niet helemaal naar mijn zin was.
Met name aan de zijkanten zag ik zelf nog wat onregelmatigheden.

Daarom heb ik besloten om de kast opnieuw aan te pakken en opnieuw te vergulden, zodat het resultaat overal zo egaal mogelijk wordt.

7 likes

Ik ben ook met dit horloge bezig; het loopt niet, ook gekocht als not working.
Ik zie dat de veer in orde is, beide trouwens, dus een servicebeurt is misschien al voldoende om er nieuw leven in te blazen.

Pobeda

FEF310

5 likes

Next in line. Ik houd het merk even weg, is net afgeleverd. Kon wel eens wat waard zijn. Kluis is geduldig. :sunglasses: Een van de kleinste tot nu toe. Eigenlijk wel zin in! :partying_face: :champagne:

Het is de rechter, dus. :innocent: Jaren 1930.

12 likes

Mooi! Zou ik met plezier dragen. :heart_eyes: uurwerk herken ik als een Gruen baguette cal 673, oftewel ebauche fhf59. Leuk gestapeld uurwerk :sweat_smile:. In veel merken gebruikt. Waarde van dit soort dames modellen zit volgens mij meer in het materiaal (diamanten, platina?) dan in het merkje.

4 likes

FHF 59 - waren de eigenaar en ik eerder al uit gekomen. Gruen, really? Amerikaanse oorsprong, nog leuker. Jazeker, het werkje zal de waarde niet zijn. Maar, je moet niet net iets nodig hebben - hier is alles nog heel in elk geval.

1 like

Ik bedoel dat dit best een Gruen zou kunnen zijn, maar heel veel andere merken gebruikten dit uurwerk en hadden deze modellen in die tijd. Redelijke kans dat het Amerikaans is (die waren wat meer over de top), maar hoeft niet. Maar neem aan dat er een merk in de kast staat (of op de wijzerplaat). En merkloos kan ook, juwelier die losgegaan is. :woman_shrugging:

1 like

Nee het is een echt Zwitsers-achtige naam op de plaat. Iets met “Val” er in. Hoe dan ook een leuk ding, en voor mij - ik leer graag wat bij; een dameswerkje in deze vorm nog niet eerder gedaan. Maar ik ben niet bang. :sunglasses: Dank voor de info!

3 likes

Onderdelen zijn uit de Elma, morgen weer in elkaar zetten.
De pallets waren erg vies; er zat een dikke laag vuil op.
De opwindveer is misschien nog origineel; het kan wel een 80 jaar oude veer zijn, wie weet.
Het horloge is van rond 1945

4 likes