Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Een mede-Hfer toonde enkele weken geleden een geinig vakantiehorloge met een kapotte kroon. Het net aangekochte horloge werd jammergenoeg niet met veel enthousiasme ontvangen, dus hij wilde het zelfs weggeven. Ik bood aan om hem voor hem te fixen. Voor mij een leuke oefening en voor hem hopelijk weer een werkend horloge voor de zomer. Zo gezegd zo gedaan.

Kroon stuk, stift ook.

Hoop droge troep, maar 't uurwerkje (Hattori pc21) zag er netjes uit. Ging meteen lopen met een verse batterij en stift van een Miyota (zelfde type in feite).

Best een leuke plaat.

Met het handje schoongemaakt

Het is een vakantiebeater, maar dit oogt beter dan het was. De bezel draait ook weer soepel rond.

Omdat de kroon langer op zich deed wachten (opeens leverdatum 22 mei!) besloot ik een donor te kopen. Die kwam vanavond binnen. Alles overgezet, nieuwe pakking, deksel erop en tadaa:

Gered

Mijn zoontje krijgt binnenkort de donor. Het datumvenster zat los. Een nieuwe batterij was verder voldoende en die had ik nog. Het wachten is nu op de kroon, maar ik kreeg vandaag bericht dat hij alsnog onderweg is.

20mm Tropic

Twee mensen blij. En ik weer wat geleerd als amateurprutser.

21 likes

Dank je, Peter.

Kijk zo doe je dat! Leuk hoor, dit soort projectjes! Pas maar op, zo is het bij mij ook begonnen. Voor je het weet zit je naar Elma’s te kijken

4 likes

Een spoelmachine heb ik al, maar nog niet mijn nieuwe werkkamer. Laatst heb ik onder supervisie van Bas mijn Lanco geserviced en al eerder één van mijn Pryngeps. Maar ik blijf het monteren van de balans te lastig om zelf te doen, daar lopen al mijn oefenprojectjes op vast. De opwindveer terugplaatsen vond ik daarentegen erg prettig om te doen.

Quartz demonteren, reinigen en monteren vind ik tot nu toe makkelijker. Digitaal heb ik ook al wat succesjes mee gehaald. Maar erg handig ben ik niet, het is meer geluk dan wijsheid tot op heden. :upside_down_face:

Eerst thuis nog wat verbouwen, en wat oefenprojectjes blijven doen.

5 likes

Er zijn wel een paar nuttige youtube filmpjes o.a. deze

2 likes

Lekker bezig aan deze Falsa 465 :heart_eyes:
Tirrete veer gebroken maar dat komt goed

6 likes

2 likes

Wow dat is vrij heftig! Vanaf hoeveel is het radioactief heb een aantal horloges die 0.40 en 0.70 uvh/s zijn en durf ze toch niet open te maken. Meestal als er niks is komt het niet boven 0.13 uit

2 likes

:face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

5 likes

Dit is best hoog; ik doe vaak de lume uit de wijzers verwijderen bij deze hoogte. Dan zakt het al met zo’n 90% naar 6 usv/h en dat is redelijk normaal voor een vintage.

Lume verwijderen geeft een veel hogere risicofactor dan laten zitten en het horloge zo dragen.
Ik raad het sterk af om met Radium te rommelen!

1 like

Ik ga nu zes wijzers relummen

Twee horloges van Jan @Stinky en een Eljo die ik vandaag om heb gehad.

Ik ga dit uitproberen, dus de wijzer laten steunen op een stukje pithwood en rodico, zo kan ik het direct aan twee kanten bekijken.

Ik heb deze pigmentkleur gekozen om de lumepoeder mee te mixen

6 likes

Ik hoop maar dat je al die wijzers weer terug zet op het juiste uurwerk :yum: Succes!

5 likes

Ik ben klaar.

De Eljo is de lume iets donkerder gemaakt, zomaar om es te kijken hoe dat staat, morgen bij daglicht weer een paar foto’s van de horloges.

13 likes

Whoa! Super de luxe! Kunnen wij weer de blits maken in de disko.

2 likes

Deze kast wordt vandaag verguld. Ik heb de oude vergulding verwijderd en ga nu de voorbereidingen treffen voor een nieuwe vergulding.

3 likes

Het is een klus om die oude vergulding eraf te krijgen, ik schuur met 1200 en 1500, en heb het even over de polijstborstel gehaald. Het ziet er zo op het eerste gezicht goed uit, maar je ziet nog duidelijk resten van goud, en dat moet er echt af, anders krijg je vlekken, dus ik ga nog even door met schuren.

3 likes

Wat tof! Je hebt er al flink wat werk ingestoken zo te zien. Ben benieuwd naar het resultaat!!

1 like

Mijn streven is naar het beste resultaat; voorbereiding zoals klaarmaken voor palladium en goud is het allerbelangrijkst.

2 likes

Je wordt een echte kunstenaar :+1:

2 likes