Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Haha prachtig, wilde net reageren. Heb uit voorzorg wel een ali express geigertellertje gekocht om het in de toekomst te kunnen controleren. Die sloeg vrijwel niet uit direct boven de plaat zonder kast.

2 likes

Mooi project, misschien is een automaat wel een beetje enthousiast voor een eerste project , maar maak vooral veel foto’s :+1:

1 like

Het was de wisselaar. :smiling_face: Al dagen om de pols (met toestemming), loopt elke avond rond de 300 graden. Raar hoor, 2 “jonge” IWC’s achter elkaar - beiden SW300-basis - met defecte wisselaars. De eerste had totaal versleten tappen, daar was iemand vergeten te smeren vrees ik. Het haartje naast de C zit OP het glas. :face_with_monocle: :sunglasses:

En deze Yema…

…doet het ook weer.

Heb ik eindelijk, met m’n verkouden kop, de werkbank weer eens leeg. :innocent:

14 likes

Radium ziet er ook nooit zo schoon meer uit. Maar voluit TRITIUM heb ik nooit eerder gezien! :smiley:

2 likes

Nou….

12 likes

Is dat nog echt radium, heb je een geigerteller? Lijkt me een re-lume… :face_with_monocle: :slightly_smiling_face:

2 likes

Nee dit is 100% radium, gemeten met de geigerteller.

3 likes

Heb je hier het anker al geplaatst? Dat is toch handiger om te doen nä de radertrein?

2 likes

Ik had het anker er even tijdelijk ingezet, daarna weer uitgehaald.

1 like

Vanaf hoeveel uvh/s is het radium? Enig idee

2 likes

Nou dat is de specialiteit van @fdpg1963 , maar ik hou meestal 1 microsievert aan.

2 likes

Boven de 0,2 wordt ik al voorzichtig, maar boven de 1,5 laat ik ze dicht…

1 like

Ik ben bezig met de kast van Omikron

Ik vraag me af van welk materiaal de kast is gemaakt. Hebben jullie een idee?

Na een paar minuten in het koperbad blijkt het niet van messing te zijn.

1 like

De ring loopt al aardig vol

Er zitten nu op: koperstrike, 3 koperlagen, 1 nikkelaag, en ben nu met de tweede koperlaag bezig.

De kast is nog een vraag: met wat voor materiaal is deze gemaakt?
Nikkel werkt ook niet

Ik zit erover na te denken, zou zink iets zijn? En dan ook nog de vraag of dat wel werkt.

Over zink kun je geen toplaag leggen, dacht ik, en zink verkleurt en is zacht. Het vult wel goed op.

Heb wel eens gehoord over Zamac.
Een legering geloof ik.

Anders misschien aluminium?

1 like

https://youtube.com/shorts/1yr0Gbn_MD4?is=lRc7Gilm5QbGJBou

Zeitgeist

Zamac/Zamak inderdaad, daar lijkt het op.

Ik denk ook dat het Zamac is. Als dat zo is kan ik de lugs upvullen met een zink-electrolyt en daarna verkoperen dan kan het ook verchroomd worden, ik weet eigenlijk niet of je zink kunt verchromen. Zamac wel.

wat is Zamac?

Dit wordt de eerste keer dat ik zink ga gebruiken, ik ben zeer benieuwd hoe het zal worden.

Voorlopig is dit het eindresultaat. De kast is van zamac gemaakt, en koper en nikkel hecht niet aan dit materiaal. De lugs zullen ooit nog wel opgevuld worden met soldeertin en dan kan het wel worden verkoperd en nikkel en chroom, maar ik vind het zo wel goed genoeg en ga verder met het volgende project, en dat zijn de wijzers relumen van twee Russische horloges van het HF lid Jan.

11 likes

Mooi hoor! :ok_hand:

1 like