Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Deze post had je beter in “vragen over echtheid, type etc.” kunnen plaatsen. Maar hier kan ook hoor, voor deze keer. :wink: Oh en wat betreft service - @PT_Seiko kan hier wellicht wel wat mee.

1 like

Heb deze opgeknapt, een tijdje terug al. Hij loopt weer, en het glas is gepolijst. Maar er was nog meer aan de hand: beide wijzerplaatvoeten waren afgebroken, en zaten nog wel in het uurwerk. Er was al eens gepoogd met lijm de wijzerplaat vast te zetten, maar hij draaide alweer vrij rond. Ik heb dus mezelf voor m’n verjaardag een tooltje gekocht om de wijzerplaat van achteren iets in te boren, zodat er nieuwe voetjes gelijmd kunnen worden. Prima gelukt!

10 likes

Onderdelen zijn vanmiddag uit de Elma gekomen.

Dan begin ik eerst met de veer; die draai ik er met de hand in.

Daarna ben ik begonnen met de raderen

Na een uurtje of zo ben ik ermee gestopt, want iets begreep ik niet. Ik zag dat de twee raderen aan de bovenkant niet op gelijke hoogte stonden, en omdat ik niet weet welk rad op welke plaats hoort te staan, omdat bij het losdraaien van de brug er een ontploffing plaatsvond en de raderen verspreid op de werkmat terechtkwamen en ik verder geen foto’s heb om terug te kijken, was ik er na een uurtje wel klaar mee en ben ik gestopt. Ik ben gaan zoeken op het internet of ik iets kon vinden op YouTube of ergens anders. Ik ben zojuist weer begonnen en het kan niet anders dan dat het tapje van het rad door het steentje moet gaan, heb het eens heel goed bekeken en inderdaad is dat het geval.

Dus dat raadsel is opgelost, ga ik morgen weer met volle moed verder.

9 likes

Ik zou ook even je centrumrad terugplaatsen, dan is de puzzel veel logischer.
Maar er zal sowieso een tap door de brug moeten steken voor het opliggende wiel:

6 likes

Replying to self: Ik heb het idee dat dit een beetje een Frankenwatch is. Volgens mij klopt de wijzerplaat niet bij deze kastvorm, want de kast is een 8027 of 8022. Ik zie deze wijzerplaat eigenlijk nooit bij deze kast. Het deksel vermeldt 8062, maar dat is ook een (heel) ander model.
Maar al met al toch een leuk horloge. Gekocht als “ne marche pas”, maar nu weer prima bruikbaar😊

1 like

Ik ben weer verdergegaan met EB 1404, de brug ligt erop.

Brug moet er weer af
Setting-leverschroefje zit er nu wel in.

2 likes

Deze ligt niet op mijn werkbank, maar meer op de eettafel of eventueel op de werkbank in de garage…

Met 50cm niet echt iets om tussen de delicate uurwerkjes neer te leggen :rofl:

Zit een niet werkend quartz uurwerkje in. Eens zien of het te maken valt, maar denk dat als ik dezelfde kan vinden het spul vervang.

Komt in de achtertuin onder de overkapping te hangen. Leek me wel leuke opvulling :sunglasses:

10 likes

Dat soort uurwerkjes zijn wel te vinden, wel even puzzelen om de juiste wijzerplassing en taplengtes te vinden:

https://www.cousinsuk.com/category/movements-quartz

2 likes

De montage van de EB 1404 nadert het eindpunt.

De palletvork en nog een steentje in de balanskloof plaatsen.

Ik ben zeer benieuwd of het is gelukt om de Smart weer te laten tikken.

Nu vind ik een ringetje dat waarschijnlijk in de kloof hoort te zitten.

Hoort dat hier thuis?

Welke kant naar boven gericht?

lipjes naar beneden?

lipjes naar boven?

Oude foto’s

Ik vermoed met de lipjes naar boven

3 likes

Jammer dat ik het niet af kan maken; nu is het steentje dat tegenwerkt. Slotje erop zetten is ook niet makkelijk.

Waarschijnlijk zit ik hier niet goed. Maar heeft iemand tips voor het verwijderen van een wat diepere kras uit dit glaasje:

Ik heb Polywatch geprobeerd maar helaas zonder het gewenste resultaat…

4 likes

Eerst schuren met korrel 600 en dan oplopend naar 300 of 5000 en dan pas polywatch.
Mits het een plexi is natuurlijk :sweat_smile:

2 likes

Dat denk ik niet. Dit lijkt me een recente vintage re-issue en waarschijnlijk saffier of mineraal met saffier-coating. Wordt dan een wellicht prijzige glaswissel bij een AD.

2 likes

Ik ging er eerst vanuit dat het plexi was. Begin nu ook te vermoeden dat dat niet het geval is.

Op internet lees ik echter uiteenlopende dingen in specificafies. Wellicht dat ik de Polywatch glass polish nog probeer.

Dat wordt het lastig inderdaad :face_with_peeking_eye:

Tja, wat ligt er op de werkmat? Drie projectjes, vandaag de derde bijgekomen van Jan @Stinky

De Smart staat weer in elkaar. Ik zit nog even te kijken hoe ik dat slotje erin krijg, en de kast van Omikron wordt aangewerkt en de wijzers van de onderste twee horloges moeten opnieuw gelumed worden. Ik ga morgen eerst de kast verder afmaken, dan nog even naar dat slotje kijken en daarna de wijzers. Een van de twee horloges van Jan doet het niet. Ik heb het al open gehad en volgens mij is er niet veel aan de hand; de balans is in orde en de veer ook. Ik denk dat alleen een service al voldoende is om het te laten lopen.

5 likes

Mn eerste Gruen op de werkbank:

Wel apart, de decentrale secondewijzer zit ingeperst!

Altijd leuk om weer eens iets tegen te komen wat je nooit eerder hebt gezien.

17 likes

Och daar liggen ze. Mijn twee oude Russen bij de dokter. Komen eigenlijk alleen voor nieuwe lume, maar 1 vd 2 wilde plots ook niet meer lopen. (mijn eigen schuld) Dokter @Macx houdt me voortdurend op de hoogte. Zo lopen ze alletwee alweer. Nu nog de wijzers opfrissen. Wat een service! :+1::+1:

3 likes

M’n eerste Opknap project gekocht, een ‘armada’. Kon zo niks vinden over dit merk of wat voor caliber hier waarschijnlijk inzat. Liep elke keer wel even na opwinden om daarna te stoppen, datum werd wel netjes verzet. Voor de gein even de timegrapher app geprobeerd, die gaf aan -590 sec/dag. Met de caseback eraf bleek wel waarom, de olie is behoorlijk ingedroogd tot een soort stroop.

Zag vlak onder de balans 1700 staan. Even opgezocht en t zal een AS 1700/01 moeten zijn.

uit de kast gehaald,

plaat is wel erg mooi bewaard gebleven.

Eerst even nieuwe schroevendraaiertjes bestellen voor het verder gaat.

10 likes

Leuke! Wel Radium denk ik?
Ah nee sukkel, staat er met koeienletters onder :rofl:

5 likes