Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Nee ik zou deze niet gebruiken voor de uren wijzer! Je hebt deze ook met volledig cilindrische uiteinden, die gebruik ik:

Is gewoon van ali.

4 likes

Ook de taps van het anker zijn erg gevoelig. Ik heb er al een paar defecte…

1 like

Ja inderdaad, ik heb er ook 2 binnengekregen met kapotte tap en ook wel eens 1 zelf gesloopt :see_no_evil:

1 like

Ik heb ook van die holle uiteinden. Of ze van Ali afkomen … weet ik niet meer. Heb ze elders gekocht, maar hol zijn ze wel … gelukkig.

1 like

Heel mooie Prisma!

1 like

Ziet er goed uit.

1 like

Dank je, Jurgen.

Eind van de middag ben ik met dit horloge begonnen, een Alma
met het AS 1560 kaliber.

De veer is stuk, dus die moet sowieso vervangen worden.
Tijdens het monteren van het uurwerk kwam ik veel olie tegen.

Voordat de onderdelen in de Elma gaan, eerst even een voorwas om de olie op de onderdelen te verwijderen.

Alle onderdelen zijn uit de Elma en brandschoon.

6 likes

De AS 1560 staat weerin elkaar

Kaliber AS 1560 YouTube

9 likes

(ASMR) Meesterhorlogemaker restaureert volledig de ‘Paul Newman’ Rolex Daytona | Satisfying Sounds

2 likes

Vanmiddag met een Russische Luch bezig geweest.
Er is blijkbaar nog olie genoeg want deze zat goed vol. Waarschijnlijk nog van voordat de straat van Hormuz afgesloten is.

Misschien niet heel goed te zien, maar olie genoeg.

Zelfs op de veertrommel en onder de balans.

Dit uurwerk is anders dan alle andere uurwerken. Het is zeer plat, zelfs destijds één van de platste uurwerken ter wereld. Nu ben ik daar niet zo’n fan van want dan is alles ook zeer fragiel is mijn mening.

Enfin, na een paar uurtjes stoeien loopt ie weer. Deze schokbescherming is nog erger dan die veertjes van de Poljot en Raketa. Dat alleen al heeft me minimaal een half uur bezig gehouden. Op zich niet erg want ik hoef er de kost niet mee te verdienen. Jammer dat het uurwerkje nogal wat littekens heeft van een vorige horlogemaker.

Best een leuk horloge en eens een keer wat anders dan een Vostok of Raketa.

19 likes

Ik heb ook zo’n uurwerk hier liggen; ik heb het toevallig van de week in mijn handen gehad.

2 likes

Ik ga nu proberen om deze Smart weer te laten lopen. Het kaliber ken ik niet, geen ervaring mee, daarom ligt het hier al een tijd. Ik wilde er ooit eens aan beginnen, maar toen ik het uurwerk zag, heb ik het weer weggelegd. Maar nu ga ik het toch maar proberen om het te servicen. De balansveer ligt er ook niet goed in, zo te zien.

5 likes

Oef die is versleten zeg :crazy_face:

2 likes

Ik was vergeten de energie te lossen, dus toen ik de brug losmaakte, lag gelijk alles door elkaar.
Dat maakt het wel een stuk moeilijker om het weer in elkaar te zetten. Eerst in de Elma en dan kijken we wel verder.

4 likes

Ik heb de onderdelen weer uit de Elma, Ik ben bezig met de raderen, ik werd er een beetje moe van en heb een pauze genomen. Toen kwam ik deze leuke YouTube-video tegen, ik dacht: even delen met jullie.

Restoring a Historic WW2 Watch with Rare Engravings - Vintage Jaeger LeCoultre 1940s

4 likes

Leuk ding, die Smart. Ik had nog nooit van dit merk gehoord.

Het valt me wel steeds weer op aan die penankers uit die periode: een, naar mijn mening, mooie vormgeving van kast en wijzerplaat…
Dit penanker is een EB 1404; Ebauches Bettlach, dat had je inmiddels zelf ook wel gezien, neem ik aan.
Wat mij ook opvalt is de verschillende vorm van de schokbeveiliging tussen de beide zijden. Ik ben technisch totaal onwetend, maar komt dit vaker voor?

3 likes

Normaal gesproken komt dat niet voor maar veel uurwerken hadden in een serie uurwerken bijv incabloc en de andere serie van het zelfde uurwerk had dan weer een andere schokbescherming. Er kan ooit een kompleet andere balans geplaatst zijn die toevallig een ander soort schokbescherming had en toch past.

4 likes

Beste Forum Gebruikers,

recentelijk ben ik eigenaar geworden van een Seiko Quartz QT 3803-7100/7110 het is een gecombineerd stuk. De wijzerplaat is van de 7100, het Mechanisme, band en kast van de 7110. Nu werkt het horloge wel goed alleen is het onbekend wanneer deze voor het laatst is geserviced. Waar doe je zo iets voor een seiko van 50 jaar oud? Is het een idee om de lokale seiko premium dealer daar mee toe te vertrouwen? Verder was ik betoverd door de dial alleen kan ik weinig informatie vinden over de 2 modellen online. Wat was de retail prijs bijvoorbeeld en hoeveel stuks zijn er gemaakt? De reden voor het combineren van de 2 modellen was dat de originele verroest was tot een onherkenbaar niveau. Word het model nu nog wel als een ‘‘mooi’’ horloge beschouwt? aangezien er wel is gecombineerd met 2 vintage seiko’s

4 likes

Niet echt vintage, maar een garantie-retour. Derde keer in 10 jaar of zo, kan slechter. Maar blijft altijd een beetje koud zweet of het ook gaat lukken. Deze door mij recent geservicede MK XVIII wond aan de kroon prima op na de service, maar blijkbaar aan de pols niet. Vanavond dan maar, na uitvoerig zelf dragen en een paar keer per dag op de Weishi, het automaat-deel overnieuw gedaan en de wisselaar vervangen. Duim even met me mee dat het de oplossing is; want ik heb er een beetje een hard hoofd in… :crossed_fingers: :face_with_monocle:

5 likes