Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Ja, is gelukt. Nu nog afwachten of het werkt, maar dat denk ik wel.

1 like

Ben benieuwd! Het lipje moet in ieder geval niet te kort zijn, anders schiet hij alsnog door.

1 like

Als dat het geval is, maken we een nieuw lipje.

1 like

Klopt Wolter, heerlijke uurwerken die Certina’s.
Ik zet ze op dezelfde hoogte als Omega uurwerken.

2 likes

Wat een verschil, hè. Volgens mij is dit het enige uurwerk waarbij ik nog niet heb gevloekt.

Het keyless gedeelte staat er ook in.

7 likes

Wacht maar totdat je ooit dat priegelpuntje van de secondeas afbreekt :rofl:

2 likes

Dat is me al eens overkomen bij een uurwerk; toen heeft Bas nog een ander secondewiel gebracht, plus een horloge waar ik het eventueel uit kon halen.
Ik heb toen de onderdelen niet gebruikt; ik had al een ander besteld, is al bijna een jaar geleden of zo.

Palletvork staat er ook in, en ik kan het opdraaien en er staat energie op de palletvork, dus dat ziet er hoopvol uit.

Ik ga nu eerst de steentjes terugzetten en de pallets olie opsmeren.

4 likes

Goed nieuws, het tikt er al flink op los. Nog even het steentje erin leggen, Meestal haal ik dan even de energie uit de ton, zodat de balans stilstaat, maar ik heb op YouTube al zo vaak gezien dat ze het steentje erin leggen terwijl de balans heen en weer gaat, maar dat lukt me al een paar keer niet. Bij dit uurwerk ga ik het toch proberen, kijken of dat ook lukt bij dit uurwerk. Alles ging vanzelf dus misschien dit ook.

4 likes

Er is wel het een en ander af te stellen.

Ik laat het hier even bij; morgen nog eens kijken als de onderdelen zich hebben gezet.
Beat error is ook af te stellen, wat wel fijn is.

7 likes

Lotus zakhorloge van mijn schoonvader uit begin 1900. Vies en vet, en nieuwe veer nodig maar zo op het oog niet slechts voor de leeftijd. Blijft verbazingwekkend hoe de techniek al meer dan een eeuw standhoudt.

7 likes

Ik heb de veerton eruit gehaald; iets zat er niet goed, het uurwerk stond zomaar stil. Bij het lossen van de energy uit de ton liep de veerton heel langzaam terug. Ik voelde bij het opdraaien ook al iets wat niet hoort, dus vandaar de ton er weer uit en een nieuw lipje gemaakt. Ik hoop dat het nu wel goed is.

Ik denk ook dat ik weet wat er aan de hand was. Ik denk dat het lipje niet netjes gelijk liep met de veer en iets erbuiten stak, waardoor het deksel niet 100% dicht was. Ik ben benieuwd of het probleem nu is opgelost.

4 likes

Hier ligt een Heckler & Koch 416 op de werkbank.
Een AEG Airsoftreplica met inmiddels opgeloste kortsluiting.
Deze dingen bootsen de terugslag van het echte wapen na en de bedrading krijgt het nogal voor zijn kiezen, dat in kombinatie met goedkoop draad en :fire: :zap:
't Ding begon een vuurwapen te worden maar dan anders :rofl:

Nu kun je meteen zien wat er in zit.

3 likes

Probleem is opgelost, krijg ook een hogere amplitude.

Het was heerlijk sleutelen aan dit uurwerk. Morgen komt het op het topic: welke draag je vandaag?

8 likes

Is gebeurd, bij het terugzetten van de urenwijzer is het asje van de secondewijzer gebroken, dus we doen het even zonder.

Ik was even aan het zoeken naar een secondewiel en keek gelijk even voor een veer. Weet je wat die kost? Belachelijk duur

3 likes

Zojuist m’n Tissot pr516 afgemaakt, had gisteren de band zelf al aangepast. 2 schakels waren zover versleten dat verlies best reëel was, heb het binnenwerk met schuifjes eruit gehaald en vervangen door een springbar. Vandaag de band opnieuw gebrushd met een stuk scotchbrite, ben best tevreden met het resultaat voor een eerste ‘restauratie’. Inmiddels de verdere basis aan gereedschap ook gekocht dus de zoektocht naar een paar leuke opknappers om te starten met de hobby kan beginnen.

11 likes

Ja die asjes zijn echt notoir dun, moet je helemaal gecentreerd aandrukken anders krak.

2 likes

Gereedschap om de wijzers erop te drukken is wat ik heb, pet. Bij het aandrukken van de urenwijzer heb ik het asje geraakt, Ik hoorde ook, ‘knak’. Ik dacht dat het van de wijzer was; naderhand lag dat stukje as op de werkmat.

1 like

Ah is dat gereedschapje misschien te ondiep? Dan plet je idd de secondeas

2 likes

Update van de Cofram FE 233 66. Erg blij met het resultaat. En grappig heb het recht tikken op de as gedaan ipv de balans brug :joy: tot 0.5

10 likes

Zo te zien is het wel diep genoeg, maar misschien iets te scheef gehouden.
Ik bestel nog een keer zo’n professioneel apparaat. Als ik dat zie op YT, dan denk ik weleens: wat een onzin, dat kan ook met een 50 cent-gereedschap van Ali, maar je ziet het wel, gaat ook nog al eens mis.

Op die foto met de timegrapher zie je een amplitude van 257. Ik zie nu tijdens het zoeken op eBay voor een secondewiel dat de liftangle 48 is in plaats van 52, dus het is geen 257, maar zo rond de 200. Dat is toch wel laag voor een uurwerk dat net geserviced is. Het staat ook telkens stil. Als ik dan een zetje geef aan een rad, het tweede rad, dan loopt het weer en dan na een tijdje staat het weer stil. Dus ik ben nog niet klaar met dit uurwerk. Morgen ga ik op onderzoek, misschien een scheef tapje op een van de raderen. Ik dacht eerst dat het aan de veer zou kunnen liggen, daarom had ik de veer er weer uitgehaald en een nieuw lipje gemaakt. Daarna liep het beter, hogere amplitude, maar toch stond het na een tijdje weer stil.

2 likes