Mooie plaat
Plaatkant, ziet er goed uit.
Roest op de palletkloof
Roest op de balansring
Ik heb een goede voorbehandeling gedaan en alle roest verwijderd, daarna in de Elma.
Alle onderdelen gecleaned, lipje van de veer is los uit de veerton gekomen
Mooie plaat
Plaatkant, ziet er goed uit.
Roest op de palletkloof
Roest op de balansring
Ik heb een goede voorbehandeling gedaan en alle roest verwijderd, daarna in de Elma.
Alle onderdelen gecleaned, lipje van de veer is los uit de veerton gekomen
Die veer zou toch vervangen moeten worden. Maar pas op, Certina-veren zijn niet makkelijk meer te vinden… …ook niet bij GR.
Misschien heb ik wel iets liggen, en anders deze tijdelijk erin tot de nieuwe binnenkomt.
Bij de City het horloge hiervoor, die had precies hetzelfde, ook lipje los van de veer. Ik heb de veer er weer ingezet en kan het tot over de helft opwinden, en dan voel ik het terug slippen.
Dan kan je voor nood beter het eindje heetstoken en een nieuw lipje eraan buigen.
Dat klopt, gebasseerd op vooral de accuratesse, de rest kan ik niet controleren. Ik vond het vorig jaar m’n meest succesvolle nieuw geïnstalleerde App., m.a.w. ik heb er het meeste lol aan beleefd. Aanzetten en de kast van het horloge (in verschillende standen) tegen de microfoon van je telefoon en voilà!
Past geweldig in mijn ‘budget horlogehobby’, daarnaast ook handig voor onderweg als je op een marktje oid wat aan de prijs wilt morrelen…
Bij de start van een Seiko 5139:
Na finetuning:
Uiteindelijk de beaterror naar 0,3 gekregen.
Ik had overigens, op de bovenste foto, de rate al eerder zonder App afgeregeld.
Ik ook, en ook voor balansen met van die schroefjes erin, mooi gezicht😊
Goed idee Tim, dan doe ik dat.
Wordt het dan niet broos?
Nee, mits heetgestookt niet. Zo worden dingen in smidses gemaakt uiteindelijk.
Nee alleen als je hem na het verhitten direct in water of olie zou doen en hem daarna niet zou ontlaten.
Dus heet stoken en buigen en dan rustig laten afkoelen.
Meestal stook ik het eindje heet tot hij rood is, buig hem dan 90 graden om, stook hem dan nog een keer rood en buig he dan helmaal om.
Ding is zo dun dat hij in no time weer afgekoeld is.
Heb ik ook wel ooit gedaan.
Ik heb vandaag in de tuin gewerkt; misschien ga ik straks nog aan de Certina beginnen.
Deze 2 dagen gewerkt aan een prachtige Prisma friendschip ETA 2391. Erg blij met het resultaat. Een van de lugs was schuin en het horloge had een grote beurt nodig. Kwam er ook achter dat er een echt goud laagje overheen zit ![]()
Mooi horloge en loopt weer netjes, goed werk geleverd.
Ben weer verdergegaan met de montage van de Certina.
Brug zit erop, ging bijna vanzelf, fijn uurwerk om aan te sleutelen.
Nog gelukt met de veer?