Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

AS 1880/81
Dit kaliber heb ik nog niet eerder uit elkaar gehaald; die veer heb ik nog niet eerder gezien, zo met dat tandwieltje.

Morgen weer verder, nu even relaxen en even naar de brievenbus om het horloge op de bus te doen.

2 likes

Knap gedaan, Dennis.

1 like

Dag Wolter. Heel erg geïnteresseerd in de stappen die je hierin gaat volgen… Zou leuk zijn als je het proces zou willen documenteren.

1 like

Ja, ik zal wat foto’s plaatsen tijdens het proces.

1 like

Dankjewel!

Oh man. Het plezier in mijn nieuwe hobby is zojuist verdubbeld. Verdrievoudigd!
Ik heb onlangs twee oude Russen gekocht. Ze gaan alletwee binnenkort naar @Macx om nieuwe lume te krijgen #tip. Eén van de twee liep veel te snel. Ongeveer twee minuten per dag?!

Zo kon ik hem niet opsturen: je schaamt je toch een beetje. Dus ik dacht ik heb nu toch dat goedkope gereedschapsetje van Bol, laat ik het maar proberen. Ik had dus nog nooit een mechanisch horloge open gemaakt. Wel al eens een Casio om te hacken en een Hanowa voor een nieuwe batterij (dat hielp niet btw).

Even de goede bitjes er in doen. Lukte meteen! De mooie caseback zat niet heel vast. Er zat nog een groene rubberen ring onder om het water tegen te houden. Allemaal prima.

Tot mijn vreugde zag ik dat de balans dik in de + stond, dus er was ruimte om hem bij te stellen.

Zo gezegd zo gedaan. Snel weer dicht gemaakt. Ik heb (nog) geen Weishi dus eerst maar eens op gevoel. Kijken wattie doet.

Sommigen hier zullen wel moeten gniffelen. Maakt me niks. Ik heb er reuze lol in. Strakjes loopt deze oude Vostok perfect op tijd en als niet dan maak ik hem weer open.

4 likes

Ken je DEZE ? Schijnt heel aardig te werken.

Zo te zien eentje met zeldzame hacking functie?!

1 like

Dat doet hij idd! Ik wist niet dat dat zeldzaam was? Ik hoop maar dat het ‘origineel’ is…

1 like

De hacking variant van dit uurwerk zie je niet vaak.
Dat maakt het extra begerenswaardig.

Alles is te koop… :smile:

Ik ben vanmiddag begonnen met de City, kaliber 1880/81

Alle onderdelen zitten in de Elma en de kast in de ultrasoon

Kast, ring en deksel weer brandschoon

Ook de uurwerkonderdelen zijn weer terug uit de Elma

Nu eerst de veer terug in de veerton

Ik ga de veer met de hand erin zetten

Deksel veerton goed vast drukken

Even een paar nieuwe handschoentjes en we kunnen aan het uurwerk beginnen.

Ik doe eerst het keyless gedeelte klaarmaken.

Bijna klaar met de keylessonderdelen, nu eerst een bakkie

4 likes

Keyless gedeelte is zover klaar.

Brug van het raderwerk zit erop.

Het uurwerk staat bijna in elkaar, de balans nog en de steentjes terugplaatsen. Er staat energie op het palletvork, dus dat ziet er hoopvol uit.

City doet het weer, tikje voor tikje

Nog even het steentje plaatsen en afstellen.

AS 1880/81

2 likes

5 likes

Dit kaliber staat bekend om problemen met de wijzerklemming.
Die zit in dat kleine zwarte radje NAAST de minuutpijp…

1 like

Ik heb het gezien, voor de eerste keer dat ik dit kaliber uit elkaar heb gehaald.
Ik heb verder nergens een probleem mee gehad; het verzetten van de wijzers gaat een beetje zwaarder dan normaal, zou ik denken.

1 like

Deze Certina loopt niet, dus komt in aanmerking voor een servicebeurtje.
Ik heb nog niet eerder een Certina uit elkaar geschroefd, maar het zal wel lukken.
Op de foto zijn wat roestige onderdelen zichtbaar. Ik ben benieuwd wat ik allemaal ga tegenkomen.

4 likes

Yema dames, begin jaren '70. Enkele halve en hele mislukkingen de laatste tijd; eentje gaat me zeer doen - een door mezelf geservicede IWC MK XVIII die aan de pols niet op blijkt te winden. Tja, Sellita-basis… :thinking: En wat batterij-spul dat niet werkt, of enorm achterloopt. Maar afgegeven als “as is”, dus - “I’m not to blame”. Maar in deze FE68 - zonder uitgesleten stift-opening - heb ik vertrouwen. :wink: Nieuwe veer is onderweg. Leuk, geheel Frans horloge.

Nieuwe veer is onderweg; hoewel deze nog zat pit had (tijdens het ontspannen van de veer; uit zichzelf liep het horloge geen 5 minuten meer), neem ik het risico gewoon niet. En nee, ik gebruik de (nog prima werkende) wekker niet op de Elma - ik werk op gevoel qua spoeltijd. :innocent:

4 likes

Heel erg fijne uurwerken. Serieus. Gaat weer top worden. Zelfde niveau als vintage Omega. Gebruik een glasvezelborstel voor de wat hardnekkiger roest. Is een rare plek voor roest trouwens; zoals je zult weten, zit die meestal rond het wijzerverzetwerk.

1 like

100% waar, ik vind het ook echt mooie uurwerken :ok_hand:

2 likes