Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Dankje Tim.

2 likes

Prachtig geworden :heart_eyes:

1 like

Merci Richard.

1 like

Heel erg mooi geworden!

1 like

Is mooi geworden.

1 like

Mooi gedaan Wolter

1 like

erg mooi resultaat! Valt me op dat bij oudere horloges met een subsecond dial de 6 uursmarkering nog wel zichtbaar is, alsof die ooit wel volledig in is gekleurd. Was dit ook de werkwijze? Dat er pas een subsecond stuk ingestanst werd nadat de rest al beschilderd was?

1 like

Dat zie je inderdaad vaker bij oudere wijzerplaten. Bij veel horloges werd eerst de wijzerplaat bedrukt met de uurmarkeringen en daarna pas het subsecond register in de plaat geperst en bedrukt. Daardoor blijft de oorspronkelijke 6-uur markering soms gedeeltelijk zichtbaar in het kleine seconden-dial. Het is dus meestal geen latere aanpassing maar gewoon een gevolg van de productiemethode van de wijzerplaat.

2 likes

Nee. Eerst werd de vorm van de wijzerplaat gemaakt. Daarna pas de lak/emaille en gehele bedrukking. Een stukje van de 6 tonen is een ontwerpkeuze. En hangt ook samen met de gekozen grootte van de subseconds.

Nope. Dat gaat niet goed met je lak/bedrukking…

2 likes

Erg mooi geworden Wolter

1 like

Goede opmerking, daar heb je gelijk in. Het subsecond-register werd normaal gesproken al in de plaat geperst voordat de lak en bedrukking werden aangebracht. Anders zou de bedrukking inderdaad beschadigen.

Het zichtbare stukje van de 6-uur index dat je soms ziet komt waarschijnlijk eerder door het ontwerp van de wijzerplaat of overlapping van het drukwerk, niet doordat het register later werd gestanst.

Dank voor de toelichting, dat klopt inderdaad. De wijzerplaat werd eerst geperst inclusief het subsecond-register, en daarna pas gelakt en bedrukt. Dat een stukje van de 6-uur index zichtbaar blijft is dus meestal gewoon een ontwerpkeuze en hangt ook samen met de grootte van het subsecond-dial.

1 like

Vandaag onder auspiciën van een behulpzame @basvg en in de aanwezigheid van de altijd gezellige @MeNToR lekker aan deze Lanco Mod 11 gewerkt.

Caliber 1222 (Langendorf / Lanco) met Lift Angle van 41. Dat wisten wij alledrie van tevoren allang natuurlijk :crazy_face:

Mijn eerste keer opwindveer demonteren, en na de spoelmachine weer terugplaatsen. Leuk werk, met 't handje.

Steen aan onderzijde balans (geen incabloc)

Opbouw na de spoelmachine

En weer in elkaar geklust. Met hulp van Bas. :pray:t3:

20 likes

Mooi werk!!

1 like

Ik krijg zo’n warm gevoel van een hoop horloges die hier langskomen. Wat hebben ze een hoop karakter, die vintage horloges!

3 likes

Ja die wel :joy:

2 likes

Ik heb voornamelijk een zwak voor subdials :stuck_out_tongue:

Ik ga nu proberen deze City weer aan het lopen te krijgen.
Is leuk, die variatie: dan kasten verchromen, dan lummen en nu weer gaan sleutelen.

Het gaat om dit horloge.

Met een AS 1880/81 kaliber

Plaat neem ik later onderhanden

2 likes

In hoeverre kun je de plaat schoonmaken? Ik vind het eerder vuil, dan patina (of vloek ik nu in de kerk?)

1 like

Het is patina; patina is de benaming voor de ontstane oppervlaktestructuur en kleur door het verouderingsproces. In dit geval is de vernis aangetast, dus schoonmaken en een nieuwe vernislaag erop zetten, of een beetje schoonmaken en verder niets aan doen, Ik weet het nu nog niet wat ik ga doen.

Wil je iets meer weten over patina, dan is dit wel leuk om te lezen.

Patina

1 like