Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Goedemiddag, prachtig horloge Wilbert, veel succes met de reparaties.

Ik ben al vanaf 13,00 uur bezig met het relumen van de wijzers, ik heb een paar mixen geprobeerd.
De eerste was te oranjeachtig de tweede mix was weer te donker en dit is de derde mix.
Moet nog drogen.

Als het weer niks is, dan kan het er gewoon uit. Ik kan de mix weer met thinner vloeibaar maken en er iets meer geel bij doen, zodat het wat geelachtiger wordt.

Derde mix

De mix is 90% lumepoeder en 10% pigment

5 likes

Om het beter te kunnen beoordelen, heb ik het uurwerk even teruggezet in de kast. En wat buitenopnames gemaakt.

12 likes

Nou, prima kleur hoor! Ziet er goed uit.

3 likes

Niks meer aan doen.

7 likes

De kleur komt overeen met de kleur van de cijfers. Daar heb ik rekening mee gehouden. Als je wilt, kan het wat meer kleur krijgen. Dan haal ik het eruit en maak ik een nieuwe mix, zeg het maar, Sander,’
Morgen is het droog en zie je de definitieve kleur, Nu zou het nog donkerder of lichter kunnen worden, omdat het nog niet geheel is uitgehard.

2 likes

Ik zet de Consul op het topic: wat draag je vandaag? Je bent nergens aan gebonden, Sander, als je niet 100% tevreden bent met de kleur, haal ik het er met alle plezier uit en probeer ik een iets meer geelachtige kleur te maken. Waarom hamer ik hier nu zo op? Ik weet bijna zeker waarom je dit horloge hebt gekocht, en dat waren de wijzers met die mooie kleur lume, maar die kleur krijg ik niet meer gemaakt. Wat er een beetje op lijkt, was deze. Ik vind het zelf niks en heb dat er dan ook weer uitgehaald, en toch meer gekeken naar de plaat en de cijfers. Die lumekleur moet een beetje overeenkomen, anders klopt er iets niet.
Maar als je zegt ik wil wel zoiets, maar dan lichter, dan zal ik dat proberen te maken.

2 likes

Ik vind hem mooi vanwege het lettertype van de cijfers en de patine ervan, en de subdial. De wijzers zijn een soort van bonus. Hoe dichter bij de kleur van de cijfers op de plaat, hoe beter.

Lichter inderdaad. Ik vind dit tè donker. Hoe dichterbij de kleur van de originele wijzers, hoe beter. Qua tint dan. En het hoeft ook niet 100% overeen te komen. Je doet je best maar, en dan is het prima :wink:

Helemaal goed. Ben benieuwd wat anderen ervan vinden.

2 likes

Dan laat ik het horloge nu met rust en kijken we morgen of er nog iets moet veranderen.

1 like

Prima idee!

Dit vind ik veel te geel

2 likes

Dat was de eerste try, om te kijken hoe het opdroogt en hoe de volgende mix te maken.
Het ziet er nu zo uit en dan kijken we morgen hoe de kleur er dan uitziet.

Als het er morgen toch uit moet, zou ik graag als houvast de kleur van de cijfers willen aanhouden.
Het zit er al dicht bij.
Een ander risico als ik het eruit moet halen, dat een van de wijzers het niet overleeft, en dat zou wel heel erg zijn. Dus om een beslissing te nemen over wat er moet gebeuren, moet je dat ook in je achterhoofd houden.
Grootste risico loopt de minutenwijzer; het laatste stukje van de wijzer loopt naar beneden, het zijn kwetsbare onderdelen en er hoeft maar iets te gebeuren en er kan een breuk ontstaan, dus zeer voorzichtig te werk gaan. Oud lume lost op in water, Deze lume is taai en lost ook in wasbenzine niet op; dit moet je eruit schrapen en daar liggen de risico’s.

2 likes

Dit ziet er top uit, niets meer aan doen :+1:

5 likes

Inderdaad, ziet er top uit. Niks meer aan doen.

2 likes

Moet niet.

Mwah, hoeft niet.

Laat maar zo

Gebeurt niet want je mag het erin laten zitten.

Hoeft niet want het blijft er mooi op zitten.

:stuck_out_tongue:

Even zonder gein: Het ziet er fantastisch uit. Je zou niet zeggen dat iemand de wijzers opnieuw gelumed heeft. Ik ben je heel erg dankbaar dat je toch nog zoveel moeite hebt gedaan om alles netjes in orde te maken.

6 likes

Dank je Sander, Ik doe wat ik kan, en ik ben zelf ook wel tevreden dat het zo goed uitpakt, Eerlijk gezegd vind ik deze kleur beter erbij passen dan de oude kleur, omdat die kleur zoveel afwijkt van de dots en de cijfers, waardoor ik zou denken dat die niet altijd naast elkaar hebben gezeten.

Ik ga morgen het horloge inpakken en naar je toe sturen.

5 likes

Je spiraal zit aan elkaar geplakt, dan loopt ie niet lekker inderdaad:

4 likes

Een fijne bijkomstigheid van het vernieuwen van de lumewijzers is dat het verwijderen van de radiumlume een belangrijke invloed heeft gehad op de huidige straling van het horloge.

De straling is gezakt van 42.1 μSv/h naar 6.57 μSv/h

6 likes

Stukje veiliger als ie ooit geserviced moet worden.

2 likes

Hij zit nu weer netjes. Gedemagnetiseerd en de plooiing iets verbeterd.

Zenuwslopend klusje altijd om de lagers te demonteren en een drupje olie op de deksteen te leggen zonder dat hij aan de pincet of oliegever blijft plakken😅 Maar gelukt! In een volgende sessie zet ik hem in elkaar. Eerst weer even in de tuin gaan zitten uitblazen…

9 likes

De lume is nu droog en volgens mij is de kleur nog iets meer naar de kleur van de cijfers getrokken.
Ik ga het nu inpakken voor een enkeltje Sander.
Hoi Sander ik hoop dat je veel plezier beleeft aan het horloge en je een beetje tevreden bent over alle resultaten, zowel de kast als de wijzers.

17 likes

Mooi resultaat :+1:

2 likes