Voorstellen

Het is tijd om een voorstel topic te maken. Want ik zag dat inmiddels trustlevel 1 is toegekend.

Ik lees hier al een tijdje mee en antwoord ook al wel eens het een en ander.

Ik ben eigenlijk als kind al wel bezig met horloges. Van vroeger op school met een casio de zender van de schooltv verzetten, tot het obsessief spotten van het horloge van Tom Selleck in Magnum PI want die had ‘leuke kleurtjes’

Ik ben Walter, 37, ik ben werkzaam op de weg als internationaal touringcarchauffeur.

Het is zeer divers werk en ik doe het super graag.

Van kinderen van school naar gymzaal brengen, tot mensen een topvakantie geven in Normandië of welke locatie dan ook in Europa, en van op en neer pendelen tussen Spanje en Nederland tot mezelf uitdagen op de gladde wegen in de toppen van de winterse Alpen.

De winterpendels naar de Franse Alpen doe ik vaak samen met mijn vader, die in mijn voetsporen is getreden.

Ik ben echt super trots op hem daar we inmiddels 2 seizoenen samen hebben volbracht, met meer dan 45 ritten op en neer is dat goed voor zo’n slordige 90.000 km.

Sfeerplaatjes

Volgend jaar komt als het goed is de 50e rit samen en ik wil hem eigenlijk als bedankje een mooi horloge cadeau doen (zoektocht, to be continued)

Het horloge virus is eigenlijk pas echt aangewakkerd toen ik opzoek ging naar een horloge dat met me mee kon een jaar of 6 geleden.

Ik kwam na wat onderzoek uit bij een Seiko SKX007. Ik heb best lang getwijfeld tussen de 007 en de 009 daar de 009 me deed denken aan mijn herinnering met Magnum PI. Uiteindelijk daar niet voor gegaan omdat het me te kinderachtig leek… (je leert dat soort dingen pas verderop in de hobby te waarderen)

Natuurlijk wilde ik wel de Japanse versie. Dus bij mij staat de 21 jewels onder de rode tekst🤓

Ik had hem besteld op rubber, omdat dat me het comfortabelste leek. Achteraf heb ik wel spijt dat ik niet voor de jubilee ben gegaan want dat heeft natuurlijk wel net wat meer charme. De rubberen band heeft het namelijk niet lang volgehouden op de pols. Ik vond de band zo stug dat die meteen weer in de doos is gegaan en ik meteen opzoek ging naar alternatieven.

Uiteindelijk heb ik hem heel lang gedragen op een zwarte nato (die ik nog steeds uit sentiment heb) maar tegenwoordig leeft het op een tropic die erg comfy aanvoelt.

Ik ging de hobby wat verder ontdekken, en wilde me inlezen over wat ik er eventueel bij zou willen.
Na veel youtube reviews en ook op dit forum het een en ander te hebben gelezen ben ik destijds gegaan voor nog een Seiko.
Dit werd een SNA411, die ik ook veel heb gedragen en ook nog steeds soms in de rotatie zit.

Jullie raden misschien al wel waar ik de inspiratie vandaan heb gehaald destijds.

Ik heb dit horloge wel eens proberen te flippen omdat ik iets anders wilde, maar uiteindelijk heb ik het gehouden.
De kleine krasjes en butsjes waren voor een ander namelijk een reden om veel minder te bieden dan mijn sentimentele waarde.

Ik wilde er toen weer iets anders bij, want mijn SKX was niet meer zo heel nauwkeurig en die verdween een beetje in een hoekje.

Een zomers horloge (sommige van jullie kunnen zo mooi zomerklatser zeggen). Iets met wat wrist presence, zomerse kleur!

Ik heb heel erg veel modellen gepast, maar ik kwam toch weer uit op een Seiko.

Dit is een SRPD23 “save the ocean” ik heb deze een zomer en winter lang mee genomen naar allerlei bestemmingen. En hij heeft het voortreffelijk volgehouden.
Het 4R35 uurwerk wat er in zit verbaasd me. Het loopt tot op de dag van vandaag +3/+5.
En geloof me, dit horloge heeft het echt zwaar gehad.

In de tussentijd werd ik best wel een horloge nerdje en greep ik elk uurtje dat ik moest wachten aan om me meer te verdiepen in alles wat er mee te maken had. (Mijn werk is 80% van de tijd wachten)

Het virus had me te pakken, ik las over uurwerken die ik nooit kan betalen, moonphases, tourbillons, de klasse van afwerking, gmt complicaties, heritage van horloge merken, de Rolex bubble.

Ik kocht tools om banden te swappen, en ja dan ook maar een timegrapher, want misschien hoef ik mijn SKX alleen maar te reguleren, ik raakte dieper en dieper verzeild in de hobby.

Er kwamen meer horloge bandjes en ook meer horloges. (Nee we gaan het niet over de chinese homages hebben maar daar zijn er ook een aantal van geweest) op één na (die ik nog een keer te koop moet aanbieden) weer allemaal verkocht uiteindelijk. Want het voelt toch niet goed om de pols.

Maar er kwamen er dus meer.

Zo kwam er binnen niet al te lange tijd tussen elkaar in, 2 G-shocks omdat ik ze leuk vond. De DW 5600 in het bijzonder omdat deze me deed denken aan een van mijn eerste horloges als kind. En de GA2100 vond ik lekker duister en de ‘Genta’ achtige vorm vond ik een leuk detail.

Toen maakte ik een beslissing waar ik tot op de dag van vandaag geen spijt van heb.

‘Budget oprekken’ ‘iets voor langere tijd’

Ik wilde mijn eerste horloge van rond de €1000
Ik ging op zoek. Er is zoveel moois in deze prijs catergorie. Longines, Doxa, Tissot, noem maar op. En ja hoor, ik kwam uit op…?

Yes, Seiko.

Seiko had net aangekondigd met re-issues uit te komen van zowel de ‘Willard’ als de 62mas.

Ik ging op onderzoek want de SPB lijn zag er heel mooi uit. Vooral ging mijn oog richting de 62mas re-issues. Dus wachten op de launch… zijn er al reviews? Kunnen we al naar de AD rennen? Ik wil als eerste passen!

Uiteindelijk in Eindhoven weten te passen. Naar huis, nadenken want voor mij is €1250 wel veel geld.

Toen zag ik een post van James Stacey op Hodinkee met een bijbehorend filmpje. Dit trok me over de streep. Want als hij het waard vind om er de creditcard voor te trekken dan moet het wel goed zijn.

Het is inmiddels bijna 2 jaar later. En het zit nog dagelijks om de pols.

Het heeft wel zijn eigenaardigheden. Het uurwerk is niet het beste Seiko uurwerk. Ik heb het in de 2 jaar al een keer of 3 gereguleerd en er blijft per dag toch wel wat variatie in zitten. Voor de prijs eigenlijk een te slecht uurwerk als ik achteraf moet oordelen. Dit mag Seiko echt wel iets beter fabriek af reguleren, maar dat is mijn mening uiteraard.

Het design en de afwerking maakt echter veel goed. En bij mij lijnt de bezel zelfs goed op met 12:00 …:exploding_head:

Er zitten al vele herinneringen en verhalen aan vast.

Dit blijft dan ook voor altijd in de collectie.

Wat ook altijd in de collectie blijft is deze.

De Tissot Gentleman, een erfenis van mijn opa die vorig jaar overleed.

Ook heb ik nog een Chinese panda liggen omdat ik vind dat iedereen een panda nodig heeft, want panda’s zijn cute :panda_face: .

Wellicht vervang ik deze nog voor een Hamilton intramatic in de toekomst. (Blauwe topic wordt al in de gaten gehouden)

Ik dacht het te kunnen vervangen met een Seiko Speedtimer maar deze ligt nu op het hakblok, omdat ik deze niet kan ‘justify-en’ voor mezelf. Ik denk dat ik teveel Seiko heb. Het voelt ook alsof hij niet thuis is, raar gevoel wel.

Toen kreeg ik het weer op de heupen en heb ik ook hier een account aangemaakt en flink wat topics doorgespit.

Ik wilde iets dat met me op reis kan.

Uiteindelijk zal ik jullie het hele lange verhaal besparen want er is een NA topic over aangemaakt.

Maar dat is dus mijn nieuwe nieuwe goto

Verder vind ik het leuk om wat te experimenteren met vintage horloges en heb ik een Zenith liggen waar het glas een keer van vervangen moet worden en heb ik recent een redelijk goedkope Enicar gekocht.

En tussendoor zijn er echt wel meer horloges geweest die het niet hebben gehaald.

De skx heb ik inmiddels zelf (want ja ik doe dat wel zelf) een NH36 in gezet, en de kroon vervangen. En het horloge doet het weer perfect. De 7s26 wil ik een keer zelf servicen, maar daar moet ik me eerst nog meer in gaan verdiepen en wat cursussen voor volgen.

Kortom een leuke hobby, met nog veel te doen en te ontdekken.

Bedankt voor het lezen.

Walt.

89 likes

Super leuke intro, Walt! Respect voor wat jij doet! :+1: :bus: En gaaf dat je dit met je vader doet! Wat een leuke collectie heb je. trouwens! Ik heb zelf een reverse panda chrono en ben het wel met je eens: zoiets hoort gewoon in een verzameling thuis! Vind die Speedtimer van jou eigenlijk wel heel erg goed gelukt. Maar begrijp dat de Intramatic chrono lonkt. Heb je trouwens ook wel 'ns gedacht aan een Yema Speedgraf? Ook wel heel gaaf.
zen

Veel plezier met de hobby, in ieder geval!

2 likes

Bedankt voor je aardige reply!

De Yema zit zeker ook in de overweging. Ik wil eigenlijk ook naar een collectie met zowel een reversed panda als een ‘gewone’ panda.

Ik lees echter soms dat Yema een beetje slechte aftersale care heeft. Maar wellicht heb ik net die ene of twee slechte reviews gelezen en ben ik te bang.

Maar zeer zeker een mooi horloge :clap:t2:

1 like

Volgens mij heeft @Fate_Amenable_To_Change de nodige ervaring met Yema. Misschien kan hij er wat meer over vertellen.

1 like

Welkom Walt! Dat is nog eens een intro :grin: leuk verhaal en mooie collectie. Im ben benieuwd waar het vanaf nu heen gaat.

1 like

Hi Walter. Bedankt voor je leuke verhaal. En mooie collectie. Tof ook dat je ze zelf onder handen neemt. Ik heb trouwens 3 prima Yema’s, en m’n vriendin ook nog 1. Dus zou er niet per se bij wegblijven. Maar heb daarom dus ook geen ervaring met de aftersales. Veel plezier hier!

1 like

Leuke introductie, Walter. Welkom en nog veel plezier op ons mooie forum.

1 like

Er staat een wachtlijstje voor een Tudor bb Pro ik sta ergens onderaan dus ik heb nog de tijd om het serieus te overwegen. Tudor spreekt me sowieso ook heel erg aan. Als ze nu de nieuwe clasp van de pro op de bb58 zouden zetten dan denk ik dat ik al om zou zijn voor de gilt index 58🤯

Ik neem ze niet allemaal onder handen hoor. Reguleren kan ik nog wel. Maar de kennis gaat ook niet heel veel verder. Maar wie weet. Misschien toch met de toekomstige duurdere modellen gewoon netjes door een pro laten servicen🤓[quote=“42rubies, post:6, topic:410733”]
Dus zou er niet per se bij wegblijven.
[/quote]

Doe ik ook zeker niet! Moet er gewoon nog even goed over inlezen.

De hunt naar ‘het’ horloge is het leukste aan de hobby :grinning:

2 likes

Leuke collectie!

Je kan nooit teveel Seiko’s hebben :wink:

Welkom!

1 like

Welkom bij de club Walter.

1 like

Walt, welkom op HF!

1 like

Hoi Walter ,leuk dat je erbij bent.

Dat vind ik nou leuk.

Das dan ook meteen geregeld.

1 like

Welkom Walt! Wat een leuk verhaal, mooie foto’s en een leuk collectie! :smiley:

1 like

Welkom Walt op het forum :smile: Dank voor het delen van je ervaringen tot nu toe en wat het heeft gebracht .Mooi dat je met je vader de nodige reizen samen kunt maken :ok_hand: Veel plezier en succes in de jacht op…

1 like

Hoi Walter, dank voor je verhaal en verwacht wel wat mooie reis foto’s in de toekomst. Welkom en veel plezier hier.

1 like

Haha… Ik zei ooit dat ik geen tweede horloge zou willen omdat het dan teveel zou worden…

Little did I know.
Bedankt.

Hartelijk dank :tophat:

Hartelijk dank😀

Haha ja, vaak zie je dit toch andersom.

Wellicht! Wordt een leuke zoektocht voor hem. Ik ken zijn smaak wel een beetje. [quote=“hadoe, post:14, topic:410733, full:true”]
Welkom Walt op het forum :smile: Dank voor het delen van je ervaringen tot nu toe en wat het heeft gebracht .Mooi dat je met je vader de nodige reizen samen kunt maken :ok_hand: Veel plezier en succes in de jacht op…
[/quote]

Dank je!

Bedankt en dut gaat uiteraard helemaal goed komen. Genoeg leuke bestemmingen en verrassende werk ervaringen. Geen enkele week is hetzelfde.

2 likes

Welkom, mooie intro.
Veel plezier met je hobby​:watch::+1:

1 like

Welkom Walt!:+1:

1 like

Mijn beste,

Van harte welkom in die fascinerende kring van HorlogeForum!!
Ruimhartige introductie. Leuk!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Heel leuk om te lezen over je horlogezoektochten en over je werk, dat je zo goed bevalt.
Welkom! Ik voel al aan dat jij in de toekomst veel gaat ‘flipperen’

1 like