Heb je bij “Sammlerstücke” gekeken van Poljot24? Er zijn ook wat meer subtiele varianten. Zoals de tweede.
Is net een heel mooie Rus uit de jaren 50-60 te koop gezet in het blauw van een zeer bekend en betrouwbaar HF lid!
Je was me net voor. Is natuurlijk een ideale combi. Een beginnende verzamelaar en een die uit gaat dunnen.
@jeff6572 ik zou de blauwe hoek maar goed in de gaten houden
en @BroederBill ook.
Ga eens even kijken
Franken-watches!
Ik heb ook een aantal Vostok’s en volgens mij maakt het verschil tussen een nieuwe en een ussr versie technisch niets uit. Die dingen worden al meer dan 60 jaar vrijwel exact hetzelfde gebouwd
Van @BroederBill zou ik blindelings een horloge kopen. We kennen m al zo lang en goed. Stamgast in het CCCP topic. Sleutelt ook zelf aan horloges.
Ja, ik ken onze broeder Bill. Maar op internet wordt er nogal eens aangerommeld met bij elkaar geraapt spul. Vooral bij de USSR-versies. Maar wat ik al zei, een nieuwe is vrijwel hetzelfde. Heb je de fabriek wel eens van binnen bekeken? Daar staan precies dezelfde machines als in het USSR-tijdperk Bij de nieuwe staat geen ussr/cccp meer op de plaat, dat is het verschil. Maar sommige liefhebbers willen nu eenmaal een ussr versie.
Mijn ervaring is dat de kommandirski’s veel frankens hebben. Zelf zit ik er niet zo heel erg mee ik ging voor mijn lada ook vaak naar de sloop. Zelfde verhaal. Zelfde donor onderdeel maar bv 10 jaar ouder of jonger.
De fibians zijn vaak netjes. Zou zelf geen nieuwe vostoks europe of zo willen
Hallo, zelf ooit 2 sturmansk horloges Chronograph cal 31659 aangeschaft.
Zijn ongetwijfeld aan een service beurt toe die ik graag zelf zou willen doen maar omdat ik hiervoor geen opleiding of cursus voor gehad heb de service beurt maar even in de ijskast gezet.
Ook de lichtgevende markers zijn niet perfect, wel een mooi uurwerk om te zien. Dit cal 31659 schijnt het pilotenhorloge uit Rusland te zijn.
Vostok Europe is een volledig onafhankelijk bedrijf gelegen in Litouwen. Ooit begonnen in samenwerking met Vostok en uitgerust met Vostok binnenwerken maar die dagen zijn lang voorbij. Nu gebruiken ze vooral Seiko binnenwerken en hebben ze geen enkele band meer met Vostok.
Jeetje griebel.
Men’s watch AN-225 «Mriya», limited series 2001 - Kleynod (kleynodwatches.com)
Wat een prachtig klokje.
Klopt helemaal. Mijn ervaring is helaas dat nieuwe Vostoks van de laatste jaren een steeds slechtere kwaliteitscontrole kennen. Ook van anderen gehoord. Ik kocht er 2 in ik meen in 2020, bij de 1 wisselde de datum niet, de ander wilde onvoldoende automatisch opwinden. Beide terug voor service en gemaakt. Maar het automatisch opwinden is bij die ene nog steeds slecht.
Oudere Amphibia’s, nieuw gekocht, lopen allemaal prima. De nieuwere automaten hebben 31 jewels, de oudere 21. Nooit veel verschil van gemerkt. De zeer oude cccp handwinders met de 2200 uurwerk series, zijn moeilijker te servicen dan de 2400 series, heb ik geleerd van een zeer ervaren hobby horlogemaker.
Verder kan ik het aardige naslagwerk van Juri Levenberg aanbevelen. “Russian wristwatches”. Ook een hulp bij herkennen van originaliteit, hoewel het nooit helemaal compleet is. Soms nog wel te koop bij Bol of op Ebay.
Mooie exemplaren! Ja wees er maar zuinig op. Tov van de civiele versie hebben deze een rvs kast, hacking versie van de 3133 en een vaste niet draaibare bezel.
Dit zijn de uitsluitend aan militairen verstrekte horloges. Maar ja, er zijn er wel regelmatig te koop.
Ik heb er ook een paar. Ik zou ze zelf laten servicen in Duitsland bij Poljot24. Julian Kampman stuurt ze op naar zijn vaste horlogemaker in Polen. Ik heb er een goede ervaring mee. Deze horlogemakers moeten namelijk wel aan onderdelen kunnen komen. Dat ontbreekt nog weleens in Nederland.
Bedankt voor dit berichtje, dit zou wel eens van pas kunnen komen immers een horloge in optimale conditie zorgt ook dat slijtage niet versneld toeneemt.
Die 10 extra juwelen zitten in de reverser wielen van het opwindmechanisme. Ze zijn zeker niet nutteloos maar als alles goed werkt ga je er niets van merken.
Klopt alleen het feit dat er achterop ussr staat
Ik vind het eerder een lompe klok Ehm horloge…
Hij is wel groot inderdaad.
En ik ben klein, dus dat is niet eerlijk…
Maar verder vind ik hem best gaaf.
Niet alleen dat, hij oogt ook lomp qua ontwerp.
Dat is een smaak Folkert!
Ik bestel hem zelf niet, maar wat ik aardig vind is dat het thema horloge is, nav een zeer groot vliegtuig model.