Vraag over aanbetaling Juwelier

Ruud begrijpt de wondere wereld van in- en verkoop niet… :joy:

3 likes

Heb t als student jaren gedaan, met prima cijfers ook.

Als je in een dure juwelier gaat kijken en je geeft aan dat Tissot buiten budget valt… is t snel over.

Moet er wel wat te halen zijn. Oeverloos lullen zonder verkoop perspectief is t m ook niet.
Misschien als investering bij de grote merken.

1 like

Even informeren naar het budget dat beschikbaar is, is een kleine moeite.
Zeker bij een juwelier die meerder merken verkoopt en waar met kortingen gewerkt wordt.

Tuurlijk, maar vraag dan gewoon om een goeie prijs voor die Tissot.

Ben dan gewoon eerlijk dat je hem wel wilt, maar voor bedrag X.

Snap dat geheimzinnige gedoe nooit zo goed.

2 likes

Ik zie geen probleem want die fietsen verkoop ik toch wel, en als een klant iets laat bestellen gebeurt het zelden dat hij of zij uiteindelijk niks koopt.

Zoals ik zei… is dan jouw probleem … of ook niet!

Maar het laat het wederzijdse zien…

En of je dan aanbetaald of niet ligt dan bij jezelf!!

En ik denk het hangt ook van het produkt af…

Ja inderdaad daarom vind ik (en niet alleen ik) het een beetje raar bij een Tissot van dit bedrag.

Exact. Allemaal leuk die textbook goedkope autohandelaar trucs, maar iedere goede verkoper/koper doorziet dat direct. Dus gewoon met open vizier, kom je het verst mee. Het budget is leidend, dus ook daar eerlijk over zijn.

5 likes

Ik ook hoor, en ook daarna nog. Oeverloos lullen? Slaat nergens op wat je zegt. Een dure juwelier die Tissot verkoopt is niet dermate duur dat ze die omzet kunnen missen, anders verkochten ze geen Tissots. Bovendien gaat het zeker in deze tijd om klantenbinding. Ik zou bijv. Gewoon online besteld hebben in dit geval.

Als jij retail (hebt) gewerkt weet je ook dat er genoeg ‘klanten’ in een winkel komen die geen koop intentie hebben en niet gaan krijgen ook. Waarom zou je heel veel investeren in zo iemand? Tuurlijk, op een rustige dag kan 't wellicht.

Er zijn genoeg juweliers die niets hebben onder tissot. Als je goedkoper spul verkoopt kan je daar natuurlijk wel heen.

Dan zou elk verkoopgesprek heel kort duren, en geef je de verkoper geen andere optie dan in een keer ja of nee zeggen.

Aparte klantbenadering is dat. Tuurlijk zitten die erbij. Maar als je hem afpoeiert weet je zeker dat ie niets koopt maar bovendien komt ie ook nooit terug vanwege een slechte ervaring. Bovendien weet je nooit wanneer iemand iets wil kopen of niet. Ik ben bijv. eens in een korte broek (hartje zomer) langs een dure kledingwinkel gegaan om dat ik 2 dagen later 2 kostuums nodig had omdat ik net een full time baan had gekregen. Ik werd daar weggekeken omdat die gastjes dachten dat ik toch niets zou kopen, want hej: wat moet iemand als ik nou met een kostuum? Tsja, minimaal 2k omzet gemist (plus wellicht overhemden, sokken, riemen)

Ik houd daar wel van.

Misschien anders als je een uitgebreid verkoopgesprek moet voeren omdat er veel informatie nodig is voor een goede keuze.

Horloges… not so much.

Ja, klopt. Daarom poeier je iemand netjes af. Gewoon lekker laten rond kijken en als er vragen zijn dat je het wel hoort.

Ik heb nooit iemand alleen beoordeeld op zijn of haar uiterlijk. Maar als in een gesprek blijkt dat iemand op de verkeerde plek is ging ik er ook niet veel in investeren. Wellicht doe/deed jij dat anders en beter. Wellicht verprutst(e) jij teveel tijd.

Klanten en collega’s waren altijd tevreden met hoe ik het deed.

1 like

Ligt er aan of de klant veel of weinig kennis van het product heeft.

Klopt… maar voor het merendeel van de klanten weten echt wel wat ze komen kopen :stuck_out_tongue: … zeker als ze willen afpingelen.

Wat wil je uitleggen? Movement? Materiaal? Merk?

Dat is zeker waar. De koper kan echter wel beschikken over een stukje persoonlijke ervaring met het product.

Ok

Wanneer gaat hier het verhaal komen van de buurman/vage kennis/oom die op klompen en in lompen bij de mercedes dealer komt en niet wordt geholpen, die vervolgens cash een andere hele dure auto afrekent bij de naastgelegen BMW dealer?

6 likes

Heb je het nu over mijn oom?:stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Want die rekende hem niet bij de ander, maar bij dezelfde dealer cash af😜