Vraag over land van oorspronkelijke levering horloge in grijze circuit

Tuurlijk, als jij als 25 jarige moeilijk en vervelend doet op Schiphol, kan de Douane gaan graven en naar je gouden Daydate met diamanten vragen, maar in 99,999% van de gevallen zal dit niet gebeuren.
Zelfs als dit gebeurt, en je kan aantonen aan de rechter dat je het horloge wel in Europa hebt gekocht ( zelfs particulier zonder papieren) is er nog steeds niets aan de hand. Ook niet als het horloge van origine van buiten Europa komt.

Ook is het nog eens zo dat het toerstaan is om een imitatie te importeren, en als de dealer tegenwoordig al niet eens het verschil kan zien zonder het horloge open te maken, dan moet de Douane wel de echte kunnen herkennen ?

1 like

Ik vraag me af of je die link van Marijn hebt geopend Ć©n gelezenā€¦

Hoe vaak gebeurd dit ? Is dit ooit gebeurd met een normaal persoon of niet flamboyant horloge ?
Nee dus
Ik reis extreem veel, en ben vaak onderzocht en gefoulleerd, maar nog nooit is er naar mijn Rolex gevraagd terwijl die gewoon om mā€™n pols hangt

1 like

Ah leuk. Een ouderwets topic met veel meningen en weinig verstand van zaken. Deze ga ik even volgen met een biertje, 11.00 uur of niet :joy:

4 likes

De vraag is niet hoe vaak het gebeurd, maar Ć³f het kan gebeuren. Het antwoord daarop is volgens mij ā€˜jaā€™.

1 like

Die link is wel van een firma die diensten aanbied voor belasting aangiften. Dus dit artikel is soort reclame voor hen. Of het een effectief verhaal is, aangepast of volledig verzonnen staat nergens te lezen. Mijn bakker op de hoek heeft ook op zijn website staan dat zijn vers brood beter is dan die van de groothandel :grin:

2 likes

Zal in elk geval lekkerder zijn :wink:

1 like

Helemaal mee eens. Ik heb jaren voor buitenlandse bedrijven gewerkt als verkoop- en export directeur en moest zodoende veel op reis binnen en buiten Europa. Er is mij nog nooit- echt nog nooit- naar mijn polshorloge gevraagd. Daar wil ik niets mee aantonen voor wat betreft wettelijke regels, maar ik bevestig wel hetgeen Rob zegt uit mijn eigen ervaring. Ik heb trouwens bij dit vraagstuk ook nog nooit stilgestaan in die jaren. :slightly_smiling_face:

Wel moet ik bekennen dat ik tegenwoordig, wanneer ik op vakantie ga, een foto van het horloge aan mijn pols in Nederland maak. Dat doe ik sinds ik dit soort topics leesā€¦ voor alle zekerheid. :grimacing::wink:

2 likes

Tuurlijk, maar lees het eens goed ? De man of zā€™n vrouw zullen ongetwijfeld voor andere redenen staande gehouden zijn voor onderzoek.
Bovendien staat er ook in dat niemand verwacht dat je overal bonnetjes van bewastd.
Als 25 jarige met een geelgouden daydate en Gucci petje zul je wel iets meer risico lopen vermoed ik, maar dan willen ze ook graag weten waar het geld vandaan komt voor aankoop.

2 likes

Aannames, daar hebben we iets aanā€¦:+1:t4:

1 like

Echt ongelooflijkā€¦ iedereen roept maar wat.

Als je een horloge om je pols hebt en de douane wil wat dan moet de douane al het idee hebben dat jij dat ding buiten de EU hebt gekocht. In alle jurisprudentie zie je dat er of simpelweg wordt verklaard dat het ding daar is gekocht of daar van iemand is gekregen of zitten de doos, omdoos, tags, papieren, bezelbeschermer en wat dies meer zij in de bagage.
Tja, dat je dan invoerrechten moet betalen is logisch. Sterker nog: je had het horloge waarschijnlijk spontaan zelf moeten aangeven.

Als je - als er vragen worden gesteld - aan de douane gewoon aangeeft dat het jouw horloge is en dat je dit in NL hebt gekocht en daar thuis uiteraard documentatie van hebt, dan kunnen ze je heel moeilijk wat maken. De douane moet aantonen dat jij het horloge hebt geĆÆmporteerd althans daarvoor moet een redelijk vermoeden zijn. Is dat er niet - en daar ben je dus zelf bij - heeft men dus geen poot om op te staan.
Heb je een gloed nieuw duur horloge via HF gekocht van een particulier ? Dan is het verstandig om ook deze documenten ergens te bewaren, uitdraai van de PBā€™s en betalingsbewijs is voldoende. Kans op controle en in bewaarneming is dan bijna nul, kans op een terechte boete is nul (je moet dan wel de juiste dingen in bezwaar roepen enzo).

Dusā€¦ koop je in Hong Kong die Rolex en klats je hem bij je vrouw om, instrueer haar dan wat ze bij de douane moet zeggen en laat de doos (van het horloge) na sturen ofzo. Maar beter nog: betaal gewoon de belasting die je moet betalen. Doe je dat niet, dan ben je een boefje en verlies je het recht om te klagen over belasting betalen en over andere boeven.

5 likes

Volgens mij komt het BTW verhaal meerdere malen terug in meerdere topics, maar ik begrijp het nog niet :slight_smile:
Als de BTW binnen de EU betaald wordt (bijv Griekenland), dan hoef je in NL sowieso geen (extra) BTW te betalen.
Maar hoe zit het als ik in Tokyo een Rolex koop in de winkel?

Eens.

1 like

Hier zit de crux natuurlijk. Elk jaar jammeren over de WOZ, steen en been klagen over de 52% inkomstenbelasting maar wel een extra ring opgeven na die inbraak en de camera die je op vakantie liet vallen, opgeven als gestolen. Allerlei privĆ© goederen ā€˜op de zaakā€™ zetten en lunches met vrienden en familie zakelijk opvoeren. Of dus een horloge zonder BTW proberen binnen te loodsen.

9 likes

Yeah right :sob:

Sorry @mr_brakke , maar ik kan je verhaal niet volgen. Het is (voor mij) vrij onleesbaar.

Ik ben er slecht in, inderdaad. Stupidity enrages me. Daarom ben ik ook van facebook weg.

2 likes

Maar hoe zit het als ik in Tokyo een Rolex koop in de winkel?
[/quote]

Dan dus wel.

Dan is de quote van Pierre Decourcelle jou dus ook op het lijf geschrevenā€¦ :wink:

Ha, na googlen is het me niet duidelijk welke uitspraak je bedoelt. Educate me. :blush: