Vraag over land van oorspronkelijke levering horloge in grijze circuit

[quote=“revanderpoel, post:57, topic:150589, full:true”]
Alsof de douane je op Schiphol laat bewijzen dat je BTW en invoerrechten hebt betaald op het horloge om je pols.[/quote]

Ja. De kans is klein, maar niet nul.

1 like

‘De zekerheid dat’ :joy:

1 like

Klein is hier een understatement, maar wat men vergeet is dat het geldt voor nieuwe goederen die ingevoerd worden, en niet voor goederen die je gewoon vanuit Nederland op vakantie mee hebt genomen.
Dus koop je iets in bv Zwitserland, dan ja, bij terugkomst is er een kans aanwezig, en helemaal als je doos en papieren in je koffer hebt zitten, maar als je met kerst een mooi horloge op marktplaats heb gekocht, en je neemt hem mee op vakantie, dan hoef je je echt bij thuiskomst geen zorgen te maken. Het enige wat je hoeft te doen bij de Douane is de waarheid vertellen. Nl dat je dit horloge al had voordat je op vakantie ging. Niemand zal je om bonnetjes vragen. De Douane heeft geen database om terplekke aan te tonen dat je horloge zojuist (of ooit) in het buitenland geleverd is. Dit (achterhalen via bv Rolex) zal alleen op aandringen van een rechter mogelijk gemaakt kunnen worden, en als de rechterlijke macht zo ver wil gaan, dan heb je vast meer op je kerfstok, dan het dragen van bv een Explorer die in 2011 door iemand gekocht is buiten Europa, en jij vorig jaar op de Rikketik zonder papieren hebt aangeschaft.
Ik werk nu een jaar of 28 voor Amerikaanse multinationals, waarbij internationaal reizen voor mij en mijn honderden collega’s een maandelijks (soms wekelijks) ritueel is, maar in al die tijd is er bij mij of mijn collega’s nog nooit gevraagd aan te tonen of een horloge wel van origine Europees geleverd is.

Beetje realistisch blijven hier.

7 likes

Ik ken een man die ooit een Breitling kocht in Zwitserland. Toen hij het horloge naar de fabriek had gestuurd voor een service en weer terugkwam naar België werd het onderschept door de douane. Aangezien hij geen EU bon bon kon overhandigen volgde een forse naheffing.

Dat is het enige concrete voorbeeld dat ik ken.

1 like

Dat is dus niet zo. Lees de gerechtelijke uitspraak die een (flink) aantal posts terug is gelinkt.

Ik heb één keer een soortgelijke vraag gehad op Schiphol, over mijn toen vrijwel nieuwe camera. Geen probleem mee gehad verder, omdat ik al jaren een foto van alle belangrijke bonnetjes op mijn tablet bewaar.

En ja, ik reis ook heel veel, dus als ik in al die jaren maar eenmaal gecontroleerd ben is het risico voor de gemiddelde vakantieganger nihil.

Als ik alle reacties lees kunnen we denk ik concluderen dat: men wettelijk gezien door de douane gevraagd kan worden om te bewijzen dat het horloge uit Europa komt en dat er btw afgedragen is, maar de kans dat dit daadwerkelijk gebeurd is klein maar zeker niet nul.
Is er een jurist in de zaal die dit even wetenschappelijk kan onderbouwen voor een final verdict in deze kwestie?

1 like

Damn right!

1 like

Een EU of NL horloge kan ook gewoon naar een niet EU land zijn geexporteerd en weer retour gekomen naar NL zonder btw en invoerrechten te hebben betaald. De BTW carrousel.

Als je een factuur hebt waar je m gekocht hebt (binnen eu). Juwelier of handelaar. Dan maakt het helemaal niks uit of ie wel of niet EU is op de originele papieren.

4 likes

Daarbij, een subje uit Hong Kong uit
2010 om de pols op reis komt echt geen vraag over.
Eerder een opmerking dat het een cool horloge is.

6 likes

Aha, jij verkoopt ze ook?

Yes

2 likes

Reis toch ook wel erg veel en standaard altijd wel een horloge of 4 bij me. Zelfs een keer aangehouden ter controle bij de douane en hebben enkel een leuk gesprek gehad over horloges. :+1:t2:

4 likes

Douane leest ook lichaamstaal. Iemand die terug komt van zakenreis gedraagd zich anders dan een toerist die op vakantie buiten de eu een mooi klokje heeft gekocht en m zonder invoerrechten en BTW over de grens wil smokkelen.
Ik reis ook erg veel zakelijk en ben die lul die geërgerd kijkt als die toeristen weer eens schuifelend door het poortje gaan.

Ik denk dat Rolexen en AP’s meer opvallen dan Omega’s of zelfs PP’s

PP’s en Omega’s zijn connaisseurs horloges

3 likes

Dat gok ik ook. Toen ik mijn 16600 hier verkocht heb ik toch een opvallend aantal vragen gekregen over de landcode. Ook een koper die afhaakte toen dat Mexico bleek te zijn. Dat was in 2015 en ging om een exemplaar uit 2007.

In Duitsland is het een groot pluspunt als de rolex de Duitse landcode heeft. Maar dat is meer sentiment (chauvinisme?) dan angst voor de douane.

1 like

In de USA heeft volgens mij iedereen daar dikke schijt aan… Hier in NL lijken we wel een stelletje pisnichten lolss

2 likes

Tja, we leven hier niet in de USA (gelukkig :wink: ).

1 like

Maar laten weten niet zo azijnzeiken en gewoon Rolexen uit sjienaaaa halen aub

Dit verhaal heb ik hier op HF al eerder opgeschreven, maar is hier van toepassing:

Ik dacht ook een keer “slim” te zijn.
Jaren geleden (2006) op vakantie in Zermatt (Zwitserland) bij Bucherer, een Baume & Mercier 8688 gekocht.
Op zich was de prijs wel iets goedkoper dan in NL.
Omgerekend betaalde ik daar ongeveer 1750 euro (adviesprijs NL zonder korting rond de 2000 euro toen).

Maar de verkoopster zei dat ik ook nog de zwitserse BTW terug kon krijgen bij de Zwitserse douane.
Dus twee keer betaald met mijn credit kaart, 1x de netto/netto prijs zonder de zwitserse btw, en 1x de zwitserse BTW apart.
Een uitvoerformulier meegekregen, en na inlevering van dit formulier bij de douane en daarna retour juwelier, zou de tweede credit kaart betaling (het zwitserse BTW gedeelte) niet doorbelast worden.

Aldus een paar dagen met de auto later bij de grens bij Basel aangekomen, keurig gestopt om mijn formulier bij de zwitserse douane in te leveren.
Dit was geen enkel probleem, echter bij het vertrek werd ik meer of minder gedwongen om langs de duitse doune te gaan. Die werden door de zwitserse douane ingeseind dat ik eraan zou komen. Ik kon er niet tussenuit knijpen.

Bij de duitse douane heb ik daarop mijn horloge officieel in moeten voeren in de EU.

De duitse BTW was toen hoger dan de zwitserse, dus ik heb meer bij moeten betalen dan dat ik dacht te besparen door de zwitserse btw niet te betalen.

Niet zo slim van mij, maar toen had ik dus wel een officieel in de EU geimporteerd horloge.

Paar jaar later voor mijn werk naar Istanbul geweest, bij terugkomst op Schiphol bij de douane eruit gepikt om mijn bagage te checken.
In mijn bagage zat niets van waarde, maar de douanier vroeg wel naar mijn horloge. Of ik kon bewijzen dat het horloge van mij is, en niet illegaal meegenomen uit Turkije.
Ik had hier niet op gerekend en nooit aan gedacht om de import en eigendoms papieren mee te nemen.
Ik vertelde bovenstaand verhaal aan de douanier, en het was gelukkig overtuigend genoeg voor de douanier om mij door te laten gaan.

Sindsdien zorg ik dat de papieren/ aankoopnota digitaal gescand zijn, en dat de scan te bereiken is via mijn mailbox.

Mocht ik ooit nog een keer op Schiphol worden aangehouden, en men vraagt mij hoe ik aan mijn horloge (nu een Omega PO) kom, dan kan ik ter plaatse de papieren naar hem/haar doormailen, of op mijn telefoon/ipad laten zien.
Hopelijk is dit dan afdoende.

7 likes

Dan had ie het met een douanedocument moeten opsturen lijkt me.

Er is een andere hele goede reden om altijd gescande rekeningen van je waardevolle spullen bij je te hebben.

Twee jaar geleden is op een zakenreis mijn camera gestolen (een vrijwel nieuwe Fujifilm X100T). Dat betekende dus aangifte doen, voor een claim bij de reisverzekering. Waarschijnlijk was de factuur niet echt nodig bij de aangifte, maar zeker in het buitenland is het wel handig om je verhaal te kunnen staven. Maar voor het indienen van de claim bij de reisverzekering van mijn werkgever had ik de factuur wel degelijk nodig, anders werd nieuwwaarde claimen wel erg lastig.

Uiteindelijk is alles goedgekomen (verzekering van mijn werkgever heeft netjes uitgekeerd) maar zonder facturen was het vast lastiger of tijdrovender geweest.