Vraag prijs/kwaliteit

Beste iedereen,

Korte introductie aangezien ik een nieuw lid ben.

Mijn naam is Jan en ben 30 jaar. Sinds kort erg geinteresseerd in horloges.

Ik had Gc modellen (Guess Collection) op het oog prijs € 600-800. Via google kwam ik hier terecht en ben me gaan verdiepen in de materie. Over het algemeen raadt men aan een horloge in die prijsklasse van een ander meer gerenommeerd merk te kopen. Nu neem ik alle tips mee echter zag ik dat bij zowel de Gc horloges als bij gerenommeerde merken in dezelfde prijsklasse bij beide een Ronda 5040d uurwerk zit.

De vragen die ik hierover heb:
Zouden deze horloges in theorie dan evenlang mee moete gaan?
Waar zit nog meer het kwaliteitsverschil in eventueel?

Dit zullen waarschijnlijk vragen van een leek zijn maar ik hoop dat jullie me kunnen adviseren en me verder laten leren.

Alvast bedankt!

1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Dit noemen wij plakmerk horloges, in theorie zouden ze prima de tijd kunnen aanduiden maar dat doet een horloge van 5 euro ook. Voor 500 euro kun je van een mooi merk zoals Tissot, Hamilton of Seiko een prachtig horloge kopen. Maar als je daarvoor openstaat dan is dit ook genoeg voor bijvoorbeeld een fraaie vintage Omega.

Als je het een horloge is wat je echt mooi vind en nooit zult verkopen kan je het best doen. Want de afschrijving is een killer.

Hoi Jan. Welkom op Horlogeforum. Om je vraag te beantwoorden; GC is een modemerk. Maar heb me laten vertellen (heb er zelf nooit een gehad) dat 't wel een van de minder slechte is. Nadeel van modemerken? Productie moet zo goedkoop mogelijk en dat gaat ten koste van de kwaliteit en afwerking. Dat zie je niet alleen, maar zaken als afvallende wijzers en indexen, loslatende kronen, etc., komen bij ultragoedkoop geproduceerde horloges gewoon duidelijk meer voor. Je kunt geluk hebben en jarenlang geen problemen hebben. Maar de kans op probleemloos horlogeplezier is bij betaalbare kwaliteitsmerken als Hamilton, Certina, Tissot, Citizen, Seiko en Orient gewoon een stuk groter. Daarnaast is er nog zoiets als restwaarde. Mocht je ooit je horloge weer willen verkopen (en die kans is zeker aanwezig, als je hier een tijdje rondhangt :wink:) dan krijg je voor een modehorloge zeer weinig terug, terwijl een horloge van een kwaliteitsmerk altijd wel een zekere waarde behoudt. Succes en veel plezier met inlezen en uitkiezen!

Edit: iets te lang getreuzeld met dit bericht en ‘verzenden’. Hierboven is e.e.a. al gezegd. Maar desondanks niet minder waar en goed bedoeld, van mijn kant.:slight_smile:

4 likes

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

1 like

Wat voor soort horloge had je op het oog? Dan kun je best wat vergelijkbare horloge voorstellen verwachten met een denk ik betere prijs/kwaliteits- verhouding. De meesten hier zijn tevens liefhebbers van mechanische uurwerken boven quartz, hoe denk je daar zelf over?

Plakmerk zou ik Guess niet noemen. Een plakmerk koopt gewoon een generieke kast en laat er een eigen logo op drukken. Guess, Tommy Hilfiger en anderen zou ik scharen onder de modemerken. Maar de ontwerpen zijn vaak wel merk eigen en vind je niet zomaar terug onder een andere naam.
Dat gezegd hebbende blijft bovenstaande overeind. Een gewaardeerd horlogemerk geeft je op termijn meer voldoening en plezier. En als dit niet zo is, zijn ze minstens waardevaster en couranter.

Ook ik heb in het verleden horloges gekocht van modemerken. Die zijn met een flinke afschrijving inmiddels allemaal weer op marktplaats verkocht.

Blijf hier even rondhangen en hou de horlogemarkt hier op het forum goed in de gaten. Dan komt het vanzelf.

Edit: mijn keuze in deze prijsklasse? Een Certina DS Podium of Tissot PRS516 automatic chrono 2dehands.

Edit2: maar koop vooral wat je zelf wil en mooi vindt. Mijn Guess Steel was van een hele solide bouwkwaliteit en bleef ook jaren later mooi. Robuust horloge.

Iedereen bedankt voor de snelle reacties!

Ik had inderdaad de termen plak/mode merken :smiley: voorbij zien komen en de suggesties voor andere merken.

Als ik het goed begrijp kun je ervan uitgaan dat bij merken als hamilton, tissot e.d. ondanks dat het uurwerk hetzelfde kan zijn de gehele kwalititeit beter is, kroon, wijzers etc.

Dit vond ik ook een mooi horloge (de stijl) al denk ik dat het hier vloeken in de kerk is:

Heeft een Ronda uurwerk en zeggen dat het in Zwitserland gemaakt is. Kwam hem tegen op een veiling.
Ik hou van de stijl dus mochten jullie suggesties hebben voor horloge tot €1.000 dan hoor ik het graag.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

1 like

Had het merk al voorbij zien komen, ik zag dat Maurice Lacroix ook hetzelfde Ronda uurwerk gebruikt maar de gehele kwaliteit is het als het goed is dus een stuk beter?

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

1 like

Kijk voor die prijs eens bij Tissot bijvoorbeeld. Een heus Zwitsers merk met mooie horloges in die prijsklasse. Voorzien van een geavanceerd quartz of Zwitsers automatisch uurwerk. Of een leuke Seiko bijvoorbeeld.

http://nl.tissotshop.com/tissot-t-touch-ii-stainless-steel-gent-4.html

http://nl.tissotshop.com/tissot-t-race-motogp-limited-edition-2016-1-4.html

1 like

Weet van het bestaan van het merk ML, maar ook niet veel meer dan dat. Maar een auto chrono van dit merk voor maximaal € 1.000, nieuw? Da’s scherp!

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

1 like

Persoonlijk houd ik niet van modemerken. Ik vond het overigens geen onaardig uitziend horloge. Wat dacht je, een beetje in die stijl, van een Tissot? Respectabel Zwitsers merk, en hier twee opties van rond de €1100.

Kom ook wel sjieke of sportieve andere mooie horloges tegen met leren band maar op 1 of andere manier wil ik toch graag een stalen band als eerste goede aankoop. Omdat ik wel van de “uitgesproken” uitstraling hou zeg maar.

Bedankt SuperC, weet je misschien zo een type die ik kan opzoeken? Ik kom overigens ook mooie sjieke modellen tegen met leren band

HorloG en moonphase bedankt voor de tips.

Coffeecup bedankt voor de tips, ik blijf zeker rondhangen :slight_smile:

TagEd bedankt voor de uitgebreide reactie boven. Royal_Roy ik heb te weinig kennis om een voorkeur te hebben voor Quartz of Mechanische uurwerk op het moment.

1 like

De eerste Tissot vind ik teveel sport uitstralen, de 2e heeft wel wat.

Ben ik het mee eens. Is er ook op staal trouwens. De nieuwe versie (wordt overigens momenteel besproken in een ander draadje: Gehele Tissot PRS516-lijn vernieuwd. Wat vinden we ervan?) vind ik nog mooier, maar is met €1700 ook meteen weer een stukje duurder.

Kijk eens naar een Certina ds podium…
Zowel ik quartz als automaat te vinden.

http://www.horloges.be/media/catalog/product/cache/11/image/470x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/C/0/C001.647.22.057.00.jpg