Dat vind ik wel een goeie, en koop vooral iets wat je zelf mooi vindt. Als je 2500 euro uitgeeft wil je zelf de stickers eraf pellen, ik tenminste wel.
Wat leuk om je erbij te hebben! En welkom in de hobby!
Al veel mooie horloges voorbij zien komen. Waar je ook voor gaat, houd er rekening mee dat je smaak zich zal blijven ontwikkelen. Met andere woorden; wat nu een droomhorloge lijkt waar je de rest van je leven plezier van hebt, is over een tijdje waarschijnlijk minder interessant voor je.
Geen punt, want verkopen kan altijd. Alleen zijn sommige horloges veel gemakkelijker te verkopen dan anderen. Wellicht iets om rekening mee te houden als je een dergelijk bedrag gaat uitgeven.
Niet te veel horloges pakken in de zelfde stijl, kijk waarvoor je ze nodig hebt. Zo heb ik een duiker/beater die ik zorgeloos kan dragen, een normaal “sportmodel” wat in elke situatie kan, een dresser, een patserig horloge voor de fun en een speciaal horloge voor speciale gelegenheden.
Bij een jasje hoeft niet perse een dresser, dus voor 2.5k kun je ook een black Bay 58 pakken. Die staat geheid nog mooi bij een pak. James Bond draagt ook duikers bij een pak hé?
Laatste tip: koop vooral wat je mooi vind, niet wat een ander mooi vind. Jij moet hem dragen.
James Bond moge dan in die sloot gesprongen zijn, een duikhorloge bij een dinner jacket is karikaturaal, en bij een pak ook. Het feit dat iemand (fictief, nogal wel) het ooit gedaan heeft maakt het niet OK.
Ik kan dat illustreren aan de hand van een mooie Godwin. “Hitler vermoordde ook mensen op industriële schaal, he?” - het moge duidelijk zijn dat Hitler’s visie en gedragingen daarmee niet OK kunnen worden verklaard.
Daar geef ik je een soort van gelijk in, een mooi discreet sporthorloge op leer, zoals een vintage seamaster of constellation, mag tegenwoordig ook gewoon.
Evengoed zou ik stalen bracelets, draaibare bezels, horloges zo groot als een tegelsteen en alles wat dikker wordt vermijden als de pest bij een overhemd met lange mouwen, laat staan als je er een jasje of pak bij draagt.
Dat is inderdaad het beste wat je kunt doen, al zal ik er wel bij zeggen dat “wat je mooi vindt” soms ook wel wat begeleiding kan gebruiken. Wat ik 15 jaar geleden mooi vond zou ik tegenwoordig niet meer doen, en ik denk dat mijn smaak er op vooruit is gegaan. Als iemand me daarin had weten te begeleiden had me dat misschien een paar miskleunen bespaard.
Welkom op HF Noah en veel plezier hier gewenst! Voor jouw beoogde budget kun je heel veel moois kopen, bijvoorbeeld iets vanTudor, of bijvoorbeeld een gebruikte Omega, succes!
James Bond draagt gewoon waar de sponsor voor betaald. Als de studion er het meeste voor krijgt gaat meneer 007 in de volgende film gewoon met een Flik Flak Cuddly Unicorn de boeven te lijf.
Ik moet wel bekennen: hoewel een dress horloge zalig draagt, heb ik die van mij ook buiten gekegeld , omdat ik onder een pak liever mijn ZEP of Navi aan heb.
Anderzijds zit ik te loeren naar een Nomos dresser. Maar nog gene gevonden die dressy genoeg is.
Ik ben jullie inderdaad een kleine update verschuldigd.
Het plan is als volgt;
Twee keer een rondje juweliers doen, met verschillende vrienden om in ieder geval de tudor black bay 58 en omega seamaster 300 te passen als divers. Daarnaast wil ik de Cartier tank solo en een frederique constant passen als dresser.
Dan, de keuze maken of het 1 van de twee wordt, of dat ik misschien mijn budget ga splitsen en op jacht.
Tja, die vind ik veel te iel en nietszeggend. Ik heb de L hier liggen. Leuk voor de pols van mijn vrouw (ze is er dan ook blij mee), maar ik zou de Oris Rectangular serieuzer nemen voor een heer. En ik zeg dit als Cartier fan en eigenaar van een Santos. Maar voor dat budget zou ik dan ook even naar de nieuwe 6L35 gebaseerde King Seiko’s gaan kijken.
Tja, als een Cartier pilot nu volgens jou al voor dames is houdt het gewoon op, nietwaar? Gelukkig voel ik me niet beknot in mijn neiging hem veel te dragen.
Welkom in de rabbit hole Noah! Er zijn al veel goede tips gegeven, dus neem het rustig door en ergens gaan passen is altijd een goed idee.
Persoonlijk denk ik dat je voor dat budget en de meer klassieke stijl die je zoekt echt veel meer waarde voor je geld krijgt als je naar vintage gaat kijken.
Ter illustratie even een outfield 18k gouden tip, te koop op een ander forum. Houd je nog een bijna een rug over voor een tweede horloge.