Ik kijk hier op het HF niet zo actief meer mee als voorheen, maar dit is wel een leuke verassing. Geweldig om te zien wat voor meters je hebt gemaakt in de afgelopen tijd Wolter! Het is dag en nacht verschil met een hele tijd terug. Heel mooi resultaat! Dat moet zeker voldoening geven. Keep up the good work
Dankjewel Dirk, voor de leuke reactie en mooie bemoedigende woorden, ik heb er nu ook echt zin in, wel moet ik nog wat winders aanschaffen, maar dat komt wel goed.
Ik ga nu aan Polhem beginnen, die ligt al te wachten en wordt ongeduldig dus es kijken hoe het ermee is en wat het wordt als ie weer in elkaar staat. Leuk dat je even langs komt, ik heb je idd al een tijdje niet meer gezien, je zult het wel erg druk hebben met het e.a. Tot kijk en een fijn weekend gewenst.
Dit versoepeld wel veel. Ik heb inmiddels wat liggen en dat maakt het veel handiger. Ik werk veel aan kleine dames uurwerken, en vooral dan is het een verademing.
Altijd beter dan wat het was waarschijnlijk
De klikveer kwijtgeraakt? Ik ben bij mijn Citizen Deluxe 3 x achter
elkaar de klikveer kwijtgeraakt, moest tot 3 x toe een donor uurtwerkje kopen.
Nu blijf ik ervanaf. Ik twijfel nog of ik het veertje niet ingeademd heb😝
Ja, ik weet wat je bedoeld, ik leg er een stuk plastic overheen, als die gaat vliegen ben je 'm kwijt, ik ben bij de Polhem ook weer een klikveer kwijtgeraakt, gelukkig heb ik wat reserveonderdelen en heb er een andere ingezet. Maar nu ging de operatie van Polhem aan het eind niet goed, ik kreeg geen energie op de raderen dus ik haal de bruggen er weer af en bij het los maken van de canon pinion is de as van de center wiel daarbij gebroken, dus ik kan het wel in elkaar zetten, maar deze keer is het weer mislukt om het weer te laten tikken. Jammer, het is een FHF 70 uurwerk, ik zal op zoek gaan naar een canon pinion en het center wiel, beide heb ik nodig. Ik heb zo’n stukje gereedschap om de canon pinion los te maken, maar niet bij elk kaliber heeft dat gereedschap grip op de canon pinion, dus dan doe ik het met de pincet, deze keer is daarbij het centerwiel dus weer gesneuveld. dit is de 2e.
Ja, alleen zo leer je omgaan met die onderdeeltjes, vallen en opstaan en door.
Ik heb de Polhem in elkaar staan, met een centerwiel dat dus stuk is, er wordt een ander wiel besteld, nu heb ik een vraagje, op de patine staat FHF 70, als ik ga kijken bij ebay dan ziet een FHF 70 er toch anders uit en lijkt mijn FHF 70 precies op de FHF 150, dan zal ik het onderdeel dat ik nodig heb van een FHF 150 bestellen?
Polhem FHF 70 heeft servicebeurt gehad
Vorig jaar augustus heb ik deze Polhem gepost in het topic, ‘onder de kap’ ook toen was er al twijfels of dit wel een FHF 70 is, omdat het uurwerk er uitziet als een FHF 150.
Je kunt de discussie hier nog teruglezen.
De brugvorm is niet wat het uurwerk uniek maakt. Maar de plek van de schroeven en assen. En daarnaast de tiretteveer en hebel.
Een verkeerd gegraveerd caliber nummer ben ik niet eerder tegengekomen. Maar wie weet zijn beide calibers wel familie en uitwisselbaar.
Voor Polhem wordt een nieuw minuten wiel gezocht en kan dan verder worden afgemaakt.
Ik was van plan om Baleta te doen, maar ik zie ervan af, te veel complicaties bij de kloof van de balans, ook de veer moet geplooid worden, dus allemaal te veel werk, daar heb ik nu geen trek in, dus heb ik een leuke Tissot gekozen om nu een service te geven …
De onderdelen zitten al in de Elma en zijn nu in de droogpot, nog een paar minuten en dan kunnen ze er uit en ga ik het horloge verder in elkaar zetten.
Baleta
Zo wtf is daar mee gebeurd? Lijkt wel soldeer ofzo?
Dat zie je goed, en ook nog zacht spul wat er tussen is gepropt, ik ga er nu niet aan beginnen, doe ik liever wanneer ik er zin in heb. Ook de spiraalveer ligt niet centraal en de opwindveer is volgens mij gebroken, hij slipt op gegeven moment en valt dan terug.Dus te veel dingen die gedaan moeten worden.
Daarom deze Tissot uitgekozen, alle onderdelen zijn in orde dus na een cleaning zal het wel beter lopen, nu zag de data er niet goed uit, alleen lopen met de dial naar beneden, amplitude 134, draai ik het in andere posities dan stopt het met lopen.
Dat zou kunnen duiden op een gebroken astap van de balans, maar je schrijft dat alle onderdelen in orde zijn dus wat het dan is…?
Ik ben benieuwd
Zo op het eerste gezicht, ik zie dat het veel te snel tikt, maar dat kan nu over zijn, nu de veer is gecleand, we zullen zien, alle onderdelen liggen klaar om gemonteerd te worden.
En dat het stopt bij andere posities daar heb je gelijk in, het zou kunnen duiden dat de tap er af is gebroken, we zullen zien.
Nu de steentjes eruit zijn heb ik even gekeken en de tap is eraf.
Dat is jammer. Zo’n Tissot is een mooi uurwerk.
Hopelijk kun je een vervanger vinden.
Ik was eigenlijk van plan om alleen een asje te bestellen en dan proberen dat er zelf in te brengen, een complete balans van Certina is best duur, zit je zo rond de 70 euro en dan nog verzenden. Een asje is ook al aan de prijs, vind ik. Maar het zal gerepareerd worden, ik ga zo meteen verder met het monteren en leg het daarna weg met een beschrijving wat er aan mankeert en zal later het onderdeel ergens bestellen.
Een asje van Certina gaat waarschijnlijk ook niet passen in een Tissot
Ja, ik vergis me, Tissot, er gaan ook zoveel horloges door m’n gedachte, ik wilde het corrigeren, maar ben te laat, laat maar staan.
Ik heb een balans as staf gevonden voor een redelijke prijs.
Ebay balans as.
Hiermee moet het lukken, ik heb deze triebniet ooit eens gekocht van een forumlid, begin 2024 dacht ik.
Eigenlijk heb je nog een balanswaag nodig en een micrometer, maar ik probeer het eerst zonder en gebruik mijn triebniet om het er uit te halen en de nieuwe er in te zetten.
Succes Wolter
Dankjewel Wilco, ik heb zojuist een youtubefilmpje bekeken van Kalle, hij legt het goed uit., dus ik waag het erop, als het lukt dan zal dat weer een mooie stap voor uit zijn, ik heb nog wat uurwerkjes liggen met gebroken asjes.
Dat laatste tooltje wat Kalle liet zien is een trupoise, ik ga eens zoeken of ik er eentje kan vinden.
Zeg maar Peter