Dat is jammer. Zo’n Tissot is een mooi uurwerk.
Hopelijk kun je een vervanger vinden.
Ik was eigenlijk van plan om alleen een asje te bestellen en dan proberen dat er zelf in te brengen, een complete balans van Certina is best duur, zit je zo rond de 70 euro en dan nog verzenden. Een asje is ook al aan de prijs, vind ik. Maar het zal gerepareerd worden, ik ga zo meteen verder met het monteren en leg het daarna weg met een beschrijving wat er aan mankeert en zal later het onderdeel ergens bestellen.
Een asje van Certina gaat waarschijnlijk ook niet passen in een Tissot
Ja, ik vergis me, Tissot, er gaan ook zoveel horloges door m’n gedachte, ik wilde het corrigeren, maar ben te laat, laat maar staan.
Ik heb een balans as staf gevonden voor een redelijke prijs.
Ebay balans as.
Hiermee moet het lukken, ik heb deze triebniet ooit eens gekocht van een forumlid, begin 2024 dacht ik.
Eigenlijk heb je nog een balanswaag nodig en een micrometer, maar ik probeer het eerst zonder en gebruik mijn triebniet om het er uit te halen en de nieuwe er in te zetten.
Succes Wolter
Dankjewel Wilco, ik heb zojuist een youtubefilmpje bekeken van Kalle, hij legt het goed uit., dus ik waag het erop, als het lukt dan zal dat weer een mooie stap voor uit zijn, ik heb nog wat uurwerkjes liggen met gebroken asjes.
Dat laatste tooltje wat Kalle liet zien is een trupoise, ik ga eens zoeken of ik er eentje kan vinden.
Zeg maar Peter
Ik ben nog wat interessant leesvoer tegengekomen op het web, leuk om te lezen, horlogemakers onder elkaar.
Use of the Truing Calipers
Zo, net klaar, de Tissot staat weer in elkaar en wacht nu op een onderdeel dat inmiddels is besteld, balansasje moet vervangen worden tegen het eind van het de montage is ook nog het slotje van de balans gebroken en is het deksteentje ergens naar toe gevlogen. Ook de opwindveer loopt niet lekker, dus best wel wat werk te doen aan dit horloge. Viel eigenlijk wel tegen, had ik niet verwacht.
Nu gaan we verder met deze mooie Revue, ik hoop dat hier de onderdelen wel in orde zijn en dat een servicebeurtje volstaat om het horloge weer te laten lopen. Het heeft wel gelopen, maar nu wil het niet meer en staat het stil, ik ben benieuwd.
Revue
cal.77
De gegevens van Revue cal. 77 vooraf.
Tijdens de demontage ging het weer spontaan tikken, dus dat is fijn.
Het uurwerk is maar 3.3 mm dik, dus erg dun, dat kun je goed zien op de tweede afbeelding.
De balansas is in ieder geval in orde, ik ga het nu verder demonteren en morgen in de Elma, ik hoop niet te veel problemen tegen te komen, is afwachten we zullen zien.
De demontage is gereed en klaar voor cleaning.
De balansveer ziet er volgens mij goed uit, mooi evenwijdige windingen en mooi in het center.
Werkbank weer opgeruimd en klaar voor morgen.
Ik ben klaar met Revue, het heeft een succesvolle servicebeurt ondergaan en loopt weer vrolijk rond.
De data zien er redelijk goed uit, ik wilde eerst nog de veer vernieuwen, er zit een blauwe veer in, die zit er waarschijnlijk al zijn hele leven in en dan kunnen die veren vermoeid raken en sterkte verliezen, maar ik dacht, laat ik eerst eens kijken wat het uurwerk doet als het weer in elkaar staat, en zoals is te zien ziet het er best goed uit en hoeft er wat mij betreft geen nieuwe veer in.
Verticaal geeft het een wat lagere amplitude, maar ik zie dat bijna bij alle vintage horloges tot nu toe. Ligt denk ik aan het inslijten en meer wrijving en slappe vermoeide veer, maar dat zijn zo mijn vermoedens.
Ervaren horlogemakers weten dat beter uit te leggen.
Uitslag van de Timegrapher van Revue uit de vroege jaren vijftig met kaliber Revue 77
Het horloge dat ik nu heb uitgekozen voor een servicebeurt is Pierce, Pierce is van de 50s en kan wel een servicebeurtje gebruiken, zo is te zien op de timegrapher.
Ik hoop dat het weer goed gaat komen en niet te veel problemen ga tegenkomen.
Ik heb het uurwerk uit elkaar liggen en in de Elma gehad, morgen ga ik verder met de montage.
Dit zijn de enige foto’s die ik heb gemaakt, als je eenmaal weet hoe een uurwerkje in elkaar zit dan hoef je nog maar een paar foto’s te maken voor later als je het wilt verkopen of gewoon voor je zelf, maar niet direct meer voor hoe het in elkaar heeft gezeten.
Als alle onderdelen van de patine zijn doe ik de voorwas in een glazen potje met wasbenzine, stukje zacht hout en een kwastje.
Even een puntje slijpen aan het houtje en in alle gaatjes in de patine steken en even een draaiende beweging maken en de steentjes even aanraken en met het kwastje er overheen en klaar.
Dan alle onderdelen in de Elma
Als ik ga spoelen zet ik de verwarmingspot alvast aan, het duurt namelijk een minuut of vijf voor die op temperatuur is.
Een kwartiertje later is alles brandschoon en droog en klaar voor montage
Ik zat erover in dat misschien het steentje van de balans zou zijn beschadigd, het heeft geen schok bescherming dus kan goed zijn beschadigd, omdat de timegrapher zo’n vreemde uitslag liet zien, maar ik heb het onder de scoop bekeken en zag geen beschadigingen, wel moet ik, nu ik erover nadenk de tapjes nog goed bekijken of die ook nog recht zijn.
De windingen zitten mooi evenwijdig van elkaar.
Alles staat weer klaar om morgen verder te gaan.
Vintage is de vraag maar toch even tussendoor.
Ik heb een Orient die blijft hangen op het terugplaatsen van het glas.
IT469626-7B PT. achterop
Japan R 4694 6267-033A op de wijzer
het origineel 312 buitenmaat (foto midden) klemt een klein beetje met de binnenkant over een ring die op de kast zit, daarna druk je de bezel erover en zit alles muurvast.
Een gewoon glas 312 lijkt te rond aan de binnenkant en aan de buitenkant ook niet helemaal gelijk (3e van het drieluik) heb er al een kapot gedrukt.
Zelf zou ik een 312 met spanring willen proberen, en dan zonder de ring omdat die wat rechter zijn aan de binnenkant, en dan hopen dat het past.
Zou dat de juiste weg zijn of heeft iemand een betere tip?
De Pierce had meer problemen dan ik had verwacht, het steentje van de pallet is stuk.
Ik ga verder met een Atlantic, met een versleten plaat maar een leuk uurwerkje, dus ik ga weer proberen om deze wat beter te laten lopen.
Bij het demonteren zat het uren wiel vast aan de pijp, dus weer voorzichtig geprobeerd los te krijgen en dat is gelukt.