Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Je had toch wel haar toestemming? :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

4 likes

Kan veel zijn. Plakkende windingen door magnetisme of vuiligheid, daarnaast aanlopen van de balansveer tegen het regelblok/pin, balansveer niet vlak, windingen niet evenwijdig (lees: verbogen) etc etc.

1 like

Vooral leuk om te zien hoe fanatiek je bent en hoeveel vooruitgang je maakt met de service!

1 like

Alle punten die je hebt benoemd, daar had ik al naar gekeken, de veer ligt mooi vlak, de windingen komen niet tegen elkaar, behalve het magnetisme, daar heb ik nog niet naar gekeken, dat ga ik nu doen.

Ik ben bezig met een horloge met bijgaande schokprotectie. Weet iemand hoe je deze opent?

Niet… volgens mij is deze al een aantal keer langsgekomen hier, raar systeem.

1 like

:flushed: eh? Dat zou wel een heel raar ontwerp zijn dan.

1 like

Heb het hier ook eerder gezien. Nogal raar en eenmalig inderdaad. Niet ontworpen met onderhoud in het achterhoofd.
Ik denk dat de enige mogelijkheid van demonteren het hele shocksysteem uit de balanskloof persen is.

2 likes

Gisteren de Revue Sport geservicet, het loopt veel te snel, tussen de 600 en 900 sec pd, de regulator reageert wel maar dan van + naar - 900 naar 600.
Ik kom er zo niet uit daarom mijn hoop is gevestigd op jullie kennis, ik heb twee close-ups gemaakt van de veer, is er iets te zien waardoor het zo snel tikt en slecht reageert op de regulator?

Het systeem heet Ruby-Neutro-Shock, blijkbaar.

Ik vond DEZE bij onze Duitse vrienden van Uhrforum.

5 likes

Die buitenste winding lijkt op een paar punten niet lekker evenwijdig te lopen. Enkel zo op basis van wat ik nu zo zie.

Heb het afgelopen weekend ook gehad. Echt exact hetzelfde…… zo’n 900+ seconden. Enkel het bijbuigen van de veer tussen de piton en het regelblokje was toen genoeg om hem zo goed te krijgen dat ik hem richting 0 seconden kon brengen.

Kortom, dat heeft heel veel impact ook al lijkt het goed genoeg. Kost soms veel tijd.

3 likes

Bert, je hebt volgens mij helemaal gelijk, ik heb dat ook gezien en wil het proberen te corrigeren, alleen ik moet nog even een paar youtube filmpjes bekijken hoe dat precies ook alweer gaat. De veer hoeft er dus niet uit en kan het zo repareren?

Ik heb het weer geheel compleet in elkaar gezet en ga met het volgende horloge beginnen.
De veer komt nog wel een keer weer aan de beurt, het loopt weer en daar doe ik het voorlopig mee, Bedankt voor de antwoorden en suggesties en tot de volgende problemen.

Zeg maar Arie :sweat_smile:

Soms kan ik de veer laten zitten en doe ik het zelfs wel eens als de balans gemonteerd zit. Maar het is geheel afhankelijk hoe of waar je wat moet doen. Ik pak de balans ook wel eens van de kloof af en heb ook wel eens de veer van de as afgehaald. Per keer dus was afhankelijk. Gewoon kijken en doen en ervaren wat het makkelijkste voor jou werkt. Ik werk aan veren met pincetten die aan het uiteinde haaks zijn zodat ik mijn handen vlak kan houden. Vind ik persoonlijk fijn werken.

1 like

Die heb ik speciaal aangeschaft, ik was al bezig met plooien van een veer die in de kreukels lag, maar ik moet weer even naar youtube om te kijken hoe het ook alweer werkt. Ik weet iets van als een winding verder uit elkaar staat dan kijk je naar het wijdste punt daarvandaan 90 graden naar beneden en daar dan iets of wat buigen met de pincet. Maar ik ga nog even kijken.

Ik ga nu deze Svalan servicen
Het loopt en binnen enkele minuten staat het stil.

maar eerst een hapje eten.

1 like

Kalle, wat leuk hoe jij uitlegt hoe dingen gedaan worden.

part 2

part 3

1 like

Svalan is gedemonteerd en wordt morgen verwacht bij Elma

Cal. ETA 1100

1 like

Dankjewel voor de informatie. Door de naam ‘Ruby-Neutro-Shock’ heb ik nu zelf ook op andere (engelse) sites gevonden dat niemand weet hoe deze te openen.

2 likes

Svalan is weer terug tot leven gebracht met mooie gegevens.

2 likes

Even je liftangle instellen op 48°.
Dan krijg je wat realistische waardes. Een Amplitude van 348° is niet realistisch.
Verder goed gedaan. Ik zou proberen hem iets in de plus te laten lopen, maar dat moet natuurlijk ieder voor zich weten.

2 likes