Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Eén jewel. De rest van de tapjes draaien dus jarenlang in de gaatjes in de platine. Zonder een jewel slijt dat natuurlijk in de jaren en gaat het uurwerk slechter lopen. Dat is vaak het probleem met oude penanker-, zakhorloge- en ook klokuurwerken. Om het weer goed te laten lopen, zou je een nieuwe bus moeten plaatsen, als het gat in de platine is uitgesleten. Voor een penanker is dat het werk en moeite niet waard.

Als je het beter wilt laten lopen, dan wel uit elkaar en netjes schoonmaken. Dat zal altijd schelen. Je kan dan ook de onderdelen checken en slechte eventueel vervangen met een donor.

1 like

Hartstikke bedankt Harry, dit maakt het een stuk duidelijker, dus geen olie gebruiken, misschien de tanden van het escapewiel behandelen, ik las daar iets over op reddit

Jawel. Ik bedoel dat je het uurwerk wel uit elkaar haalt en schoonmaakt, want in zijn geheel in de spoelmachine zal niet alle vuil verwijderen. Daarna weer voorzien van smeermiddelen.

Ik heb niet heel veel ervaring met penankers, maar de ervaring die ik heb is vooral frustratie…
:wink:

2 likes

Ik ook niet, maar het is wel fijn om het e.a. te weten te komen en te leren hoe met penankers om te gaan.
Ik dacht dat je geen olie hoefde te gebruiken, wel de tappen en de gaatjes goed schoonmaken, ik las op reddit dat je de tanden van het ankerrad kunt behandelen met pegwood en olie.
Ik meen me te herinneren dat er wordt voorgesteld om wat 9415 op de punt van een scherp stuk pegwood te wrijven en dit in de tanden van het ankerrad te wrijven.
Dus waarschijnlijk ga ik dit uurwerkje wel geheel demonteren en dit uitproberen.

1 like

Het is handig om te begrijpen waarom je iets doet. Dus wat is de reden om een “gewoon” uurwerk olie te geven? En zou die reden dan ook van toepassing zijn op een penanker?

9415 is niet de goedkoopste olie (vet eigenlijk). En is volgens moebius voor uurwerken met tikgetal 28800 of hoger. Als ik jou was zou ik op watchrepairtalk gaan zoeken naar de informatie waar de Reddit gebruiker naar verwijst…

2 likes

Hallo, om de wijzers te draaien, moet je het opwindkroontje omhoog trekken. Is soms lastig met korte nagels.
Peter

1 like

Ik heb mijn horloge met de hand opgewonden en daarna de tijd aangepast, maar ineens stopte hij. Het lijkt erop dat hij niet meer wil starten. Heeft iemand een idee waarom?

Het is een Velona horloge.

99% kans dat hij gewoon te lang geen onderhoud heeft gehad en de olie is ingedroogd.
Helpt een keer schudden met het horloge toevallig om hem weer te laten lopen?

1 like

Dankuwel.
Ik heb een paar horloge van Velona (rond 30 euro waarde per stuk). Het zou best duur zijn naar een horlogemaker regelmatig te nemen voor onderhoud. Is het mogelijk, naast iemand (of in een club), langzaam te leren kleine reparaties en onderhoud doen? Ik woon in Hoofddorp. Mijn opa (ik was 2 toen hij gestorven was) was amateur horlogemaker (voor kleine reparaties) in een dorp, tussen 1940s-1970s. Mvg, Aron

1 like

Ja daarom ben ik zelf ook begonnen met onderhoud en reparaties, 90% van mijn verzameling is het niet waard om het te laten doen… @Vinwat en @lassale gaven regelmatig clinics, maar ik weet niet of ze dit nog doen.

1 like

Voorlopig de laatste in juni

1 like

Een tip die ik ooit kreeg van @Serge2 was:

  • tijd 24 uur terugdraaien
  • horloge horizontaal licht schudden
  • klein tikje geven

Soms werkt dat. Soms niet. En een dag later doet 'ie het dan weer. :face_with_peeking_eye:

Ik vergeet: ondersteboven houden.

Als het je echt leuk lijkt om zelf te doen…gewoon beginnen!
Zelf ben ik nog geen jaar bezig met de hobby maar het gaat al best wel aardig. Mijn advies het horloge van jou opa voorlopig afblijven.
Veel youtube kijken, echt alles is te vinden en koop een paar goedkope ( lelijke liefst wel heren minimaal 30mm) als het even kan werkende mechanische horloges. Goedkoop setje ali schroevendraaiers.
En probeer eens een horloge uit- en in elkaar te krijgen.

Ga je schroeven veertjes en andere onderdelen kwijtraken … 100%.
Naar nooit niets weggooien. Alle andere onderdelen blijken later altijd weer handig.

Pas wel op!! Als het leuk blijft heb je telkens weer iets nieuws nodig aan gereedschap of zie je overal leuke horloges die je moet kopen om op te knappen.

Blijft een leuke hobby.

5 likes

Ik blijf deze maar bovenhalen.

4 likes

Tja, wat zal ik hiervan eens zeggen.
Ik lees hier weer iets waarvan de onkunde van afdruipt.

Het zou verstandig zijn om geen onzinnige adviezen resp. tips op dit forum te publiceren als je er geen verstand van hebt en totaal niet weet waar je het over hebt.

Het uurwerk terugdraaien bij bv. een JLC Memovox met datum module zal zorgen dat bij een bepaald tandwiel de tanden afbreken en het datum verzet wordt vernield.

Laten we er van uit gaan dat het soms dus niet werkt, in het hierboven beschreven geval totaal niet, het simpel terugdraaien kost dus een aardige duit.

Om dat weer in orde te krijgen moet het uurwerk volledig uit elkaar worden gehaald, om de afgebroken tanden uit het uurwerk te verwijderen, schoonmaken monteren, olie geven etc. kalibreren, iets wat zelfs de huidige horlogemakers niet weten hoe dat moet. En er zal dan ook een nieuw tandwiel in moeten worden geplaatst. Die zijn bijna niet meer te vinden en als er nog wel een is te vinden betaal je alleen voor dat tandwiel al zo rond de € 200,00.

Kosten bij de officiële dealer (bv. JLC) zal zo tussen de € 1500,00 en €1800,00 liggen.

Conclusie en een tip van ondergetekende, plaats nooit een mogelijk goed bedoeld zg. reparatie advies die er juist voor zorgt dat een mooi vintage horloge volledig naar de knoppen wordt geholpen door onkunde.
dixi

2 likes

Hij vroeg het om een Velona van 3 tientjes, maar ik snap je punt. Ik heb een geserviced horloge dat soms niet aan gaat. Dan werkt één van de trucjes hierboven. Vandaar dat ik op die manier probeerde te helpen, naast de adviezen die al waren gegeven.

Ik zal mijn advies voortaan voor me houden.


Wil π√$¥¢∆®& niet open

Morgen wel!

4 likes