Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Lijkt alsof er al eens iemand met een soldeerbout aan de slag was ?

3 likes

Dat was eerlijk gezegd mijn allereerste gedachte en had zoiets van: Het zal toch niet? Dat soort “gepruts” ga ik me niet aan wagen. Al helemaal niet als ik een vervangend onderdeel kan kopen. Al het om zeldzame uurwerken gaat wordt het verhaal anders.

4 likes

Groot gelijk !

Dat vermoeden heb ik toch ook hoor, die verkleuring krijg je als je iets warm maakt

2 likes

Dacht ik ook nog, maar nam aan dat je hem al uitgebouwd had. Valpartij en evt Hobbyreparateur kan veel verklaren :thinking:

2 likes

Restauratie van dit horloge
Ik leg even mijn bedenkingen aan jullie voor, ik wil graag dit horloge opknappen, de plaat straalt flink tot
maximaal 11 Sv/h , de cijfers zijn bijna niet leesbaar omdat de lume een zwarte kleur heeft en alleen bij een bepaalde positie van de plaat de cijfers zichtbaar zijn.

Wat zal ik doen, eraf met die rotzooi of zo laten en verder gaan met wijzerplaat behalve de cijfers?
Ik voel er veel voor om het radiumvrij te maken, wat is jullie mening?

2 likes

De hamvraag gaat zijn of er überhaupt iets onder die lume-cijfers zit. Als je ze weghaalt en je hebt een grote effen zwarte band ben je nog verder van huis natuurlijk. Kan je daar iets van zien onder vergroting/microscoop?

1 like

Het is niet zwart onder de cijfers, dus de cijfers komen er flink uit, althans dat denk ik.

Misschien een dom vraagje, is radium niet gevaarlijk? Hoe maak je hem radium vrij zonder dat het een gevaar voor u is? Hebben veel vintage horloges radium?

2 likes

Zeker. Potentieel dodelijk, op lange termijn. Niet de straling - dat valt meestal wel mee - maar het stof ervan wil je echt écht niet binnenkrijgen.

Dat laat je beter doen door iemand die er ervaring mee heeft, en het gereedschap voor heeft :slight_smile:

Maar zolang het op de wijzerplaat netjes achter een vrij luchtdicht glaasje zit, kan je het gerust laten zitten. Gewoon de afweging maken hoe vaak je het wil dragen - het stof ben je veilig voor dan, en dan rest er enkel de meestal beperkte straling. Dus occasioneel dragen is geen enkel probleem dan.

Ja, ouder dan pakweg 1950 was alle lichtmassa radium.

2 likes

Het verwijderen is naar mijn mening niet gevaarlijk, ik doe het als volgt,
Je neemt een kom daar giet je 65C water in, daar leg je de wijzerplaat voor drie minuten in, vervolgens neem je een wattenstaafje en strijk je over de radiumverf, de radiumverf is goed doorweekt van het warme water en na enkele seconden komt het eraf, het radium zit nu in de kom, vervolgens kiep je het radium-water in een verzamelpot. Als je dan een keer in de buurt komt van de mileustraat kun je het daar afleveren.

1 like

Ik ben het daar mee eens, in dit geval is de doorslag om het te verwijderen de kleur van de lume, zwarte kleur lume op een zwarte band, vandaar dat het er intussen af is en het ziet er niet slecht uit, maar dat laat ik je later zien.

1 like

Het is goed gelukt.

17 likes

Hij is er veel mooier van geworden :+1:t2::+1:t2:

4 likes

Dankjewel Scudo, hij is idd flink opgeknapt

Zo zeg, die is mooi opgeknapt :ok_hand:t2:

2 likes

Dankjewel Arie, ja het is aardig gelukt, geeft wel voldoening.

De cijfers zijn mooi geworden. Alleen lijk je wel wat van de opdruk kwijtgeraakt? Of lijkt dat door krasjes in het glas?

1 like

Lijkt wel nieuw!!
Mooi geworden!

1 like

Dankjewel Jenneke.
Op zo’n close-up foto zie je alles, in het echt zie je dat niet, bv. cijfer 2 zie je een zwart streepje, opdruk incabloc zie je dat de letter c wat vaag is, Ik zou beide gevallen kunnen retoucheren onder de microscoop maar ik vind dat voor nu niet nodig.

1 like