Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Ik ben het daar mee eens, in dit geval is de doorslag om het te verwijderen de kleur van de lume, zwarte kleur lume op een zwarte band, vandaar dat het er intussen af is en het ziet er niet slecht uit, maar dat laat ik je later zien.

1 like

Het is goed gelukt.

17 likes

Hij is er veel mooier van geworden :+1:t2::+1:t2:

4 likes

Dankjewel Scudo, hij is idd flink opgeknapt

Zo zeg, die is mooi opgeknapt :ok_hand:t2:

2 likes

Dankjewel Arie, ja het is aardig gelukt, geeft wel voldoening.

De cijfers zijn mooi geworden. Alleen lijk je wel wat van de opdruk kwijtgeraakt? Of lijkt dat door krasjes in het glas?

1 like

Lijkt wel nieuw!!
Mooi geworden!

1 like

Dankjewel Jenneke.
Op zo’n close-up foto zie je alles, in het echt zie je dat niet, bv. cijfer 2 zie je een zwart streepje, opdruk incabloc zie je dat de letter c wat vaag is, Ik zou beide gevallen kunnen retoucheren onder de microscoop maar ik vind dat voor nu niet nodig.

1 like

Dankjewel Ton

1 like

Als originaliteitsfetisjist zie ik ik dit toch als vernieling.

2 likes

Dit type vintagehorloge is juist erg leuk om aan te werken, zoals je misschien al had gelezen heeft het een fikse straling van 11 Sv/h, dan is het toch te overwegen om de lume te verwijderen, ik zou het later opnieuw kunnen aanbrengen.
Lekker bezig zijn en voldoening krijgen van de resultaten zijn voor mij belangrijker dan zo’n radiumbronnetje van 11 euro niet aan te pakken, omdat dan de authenticiteit van het horloge wordt aangetast. Tot nu toe is er alleen iets verwijderd en niets aangebracht, dat maakt wel een verschil.

1 like

Had ik gelezen. Gewoon dicht laten en er niet mee rotzooien dan.

Waarom? Het zat erop.

Dan is het niet origineel.

Dat mag.

Het is jouw bezit dus je moet doen wat je wilt. Maar authenticiteit vind ik dus belangrijker dan jij.

Nee, voor mij niet. Het zijn aanpassingen vanaf hoe dat horloge door de fabriek geleverd was. Daarnaast lijk je de print te hebben beschadigd.

Schoonmaken etc is een andere discussie. Ben ik zelf vanwege de risicos op schade ook niet zo’n fan van. Maar platen zijn ook niet vies uit de fabriek gekomen.

Leesbaarheid is ook wel iets waard. Die lume was zo donker verkleurd dat je het horloge niet eens meer netjes kon aflezen, dus was sowieso al mijlenver van hoe het horloge origineel afgeleverd werd :slight_smile: als de radium leesbaar is, en niet half afgebrokkeld overal ligt, dan laat ik het ook gewoon zitten. Maar in dit geval is het een verbetering, vind ik. Op een oldtimer ga je verkleurde, afgebladderde verf ook enkel laten zitten als je die puur als ā€œ100% originele barnfindā€ in een garage wil dumpen en later doorverkopen. Liefhebbers die ermee willen rijden, restaureren die. Met verf die zo dicht mogelijk bij het origineel aanleunt, en dat kan @Macx wel doen met de lume, medunkt.

5 likes

Autos en horloges hebben andere sets aan liefhebbers, bij autos zijn aftermarket modificaties ook veel meer een ding.

Ik heb ook een hekel aan modden. Wil dat niet, ondanks dat het mooier kan zijn dan het origineel.

Ik noemde mezelf niet voor niets originaliteitsfetisjist.

Dat horloge was zo verouderd. Dat was ok. Je kan ook een ander horloge kopen. Macx en ik zijn liefhebbers aan 2 kanten van t spectrum.

1 like

Tuurlijk. Het punt is gewoon dat wat jij ā€œhet origineelā€ noemt, misschien wel fysiek ā€œhet origineelā€ is, maar verder afstaat van hoe het horloge er ā€œorigineelā€ uitzag bij levering. Er is geen perfecte keuze, jammer genoeg :slight_smile: voor wijzerplaten ben ik het met je eens, lume schaar ik eerder onder pakkingen/glas dat je rustig mag vervangen zonder geweld te doen aan de authenticiteit. Zolang het geen felgroene/blauwe lume is die je zo vaak terugziet op opgeknapte vintage natuurlijk… brrr. :sweat_smile:

3 likes

Ik vind origineel glas een nice to have, zeker inclusief logos… ik vervang ook kapotte plexis of glazen voor een zo gelijk mogelijke nieuwe als nos niet te krijgen is.

Lume valt voor mij onder de look van het horloge…dus gezichtsbepalend. Relume van een afgebrokkelde pip met gekleurmatchte verf vind ik nog acceptabel.

Heb ook wel eens een lumepip laten relumen oid.

Ik ga je even je avatar laten doen dan… deze heb ik zo binnengekregen. Volledig origineel maar… rode verf op de vergulde wijzers. :grimacing:

Dat wordt dus openmaken en hopen dat die verf er makkelijk af gaat.

4 likes

Drupje Aceton en de verf is er zo af. Vergulde wijzers ondervinden daar geen schade van.

1 like

Ik heb hopen chemicaliƫn liggen maar dat natuurlijk niet :sweat_smile: ik zal eens moeten zien of de aceton-vrije nagellak remover van mevrouw er iets mee kan.

2 likes