Vragen over vintage horloges en zakhorloges

lamellenschijf in de haakse slijper heb ik ooit gebruikt voor dit karweitje

Het verwijderen van die rode verf ga ik wel prima vinden hoor :joy:

Lijkt me handywork van een horlogemaker of hobbyist.

Ik begrijp dat u bij de “Vintage Horloge Politie” bent?

5 likes

Openbaar ministerie. Pas maar op voordat er een telastlegging op de deurmat ligt. :joy:

1 like

:joy:

Niks telastelegging. Probeer het maar uit, verf een wijzerplaat over en binnen de 24 uur een Albanese knokploeg om je interieur en gezicht gratis te verbouwen. Om het daarna met een laag glimmende verf te bekladden.

2 likes

Goedemorgen mensen,
Vandaag staan deze drie op lijst.

2 likes

Radium lume verwijderen kun je ook zien als conserveren van een vintage horloge. Die radioactieve troep hoort bij het covra thuis, niet in een horloge. Een horloge zonder radium blijft langer goed en iedere horlogemaker kan er daarna zonder gezondheidsrisico’s aan werken.

Ik blijf ook het liefst zo dicht mogelijk bij het origineel, maar die radiumzooi vind ik wel zo’n belemmering voor het werken aan horloges dat verwijderen in mijn ogen gewoon de beste oplossing is. :thinking:

3 likes

Ik vind hem echt prachtig geworden. Eigenlijk veel mooier dan dat het was met Radium. Snap Ruud ook als iemand veel waarde hecht aan originaliteit dan is het nu een heel ander horloge.

Maar complementen. Ik ben zeer verrast :ok_hand:

1 like

Jij gaat als een sneltrein, is leuk om te lezen en zien, niet te doen jij. prachtig.

3 likes

haha, valt wel mee hoor, nu ik je toch aan de lijn heb, even een vraagje, ik zit er over natedenken om op eBay zo’n partij van een paar honderd glaasjes te bestellen, heb jij een advies? misschien weet je een goeie shop daar.

Dat is leuk om te lezen, bedankt vriend. :+1:

1 like

Tijdens de operatie heb ik ook even de pootjes eraf gehaald, omdat ik waarschijnlijk wel wat heb liggen, dan doe ik het relumenen op een andere datum.

Mijn vraag aan jullie is? hoe meet je dat nu op? kan ik ergens een lijst met maten vinden voor een bepaald kaliber?

Dit zijn de oudjes

20241129_134456   1

En hier zit wel wat tussen dat ik kan gebruiken.

Daar heb ik op de laatste Rikketik een Bergeon tool voor gekocht. Daar kun je de diameter mee meten.

1 like

Je kan ook met een schroefmaat even het urenrad en minuutpijp opmeten🙂. Dit zou mijn methode zijn aangezien ik die prachtige tool van @Betula niet heb.

1 like

Vond hem voor 20 euro ergens onder een tafel op een kleedje :wink:

1 like

Weer een stukje wijzer geworden, bedankt hiervoor guys.

Dat meet gereedschap van Bergeon lijkt me precies wat ik zoek.

Dat heb je goed gedaan dan, ik zie op Amazon zo’n zelfde te koop voor 68 eurootjes

Schuifmaat bedoel je toch, ik zal es kijken of dat lukt.

1 like

Als je weet welk uurwerk er in zit kun je het ook opzoeken op Ranfft. Daar staan heel vaak de maten van de wijzers bij.

2 likes

Mij lukt het vaak ook op het oog wel om een passende te vinden.
Gewoon uitproberen van iets groter naar kleiner.

André

1 like