Met de schuifmaat gaat het ook goed, zoals Dirk het heeft uitgelegd.
Ik heb 50 doosjes en elk doosje is gevuld met enkele wijzers, de maat die ik nodig heb 90 12 is het enige doosje waar geen wijzer in zit, nondeju.
Dus ik ga vandaag deze niet klaar krijgen want ik ga de wijzers zelf wel lumen en een beetje de lume opkleur maken,
korreltje koffie, beetje vintage poeder, wat lume, thinner, harder, alles goed door elkaar mixen, even laten staan een minuutje voor de luchtbelletjes, is alles oké, dan aanbrengen.
O ja ja, micrometer, komt ook nog wel een keer, bedankt Dirk. Dus voor steentjes gebruikje zeker een micrometer? ik heb een brug, daar moet een steentje in worden geperst, kun je dat daar in Hasselt misschien als leermateriaal gebruiken, als het steentje goed zit wil ik met je afrekenen, pure winst voor jou, dat is tenminste goed zaken doen.
Als je nu eens het complete uurwerk meeneemt kan de chef er eens naar kijken.
Verheugend nieuws, er is met succes nieuwe lume aangebracht aan de wijzers, zonet heb ik alles weer in elkaar gezet en zo bij het kunstlicht ziet het er best leuk uit.
Morgen bij daglicht maak ik nog wat foto’s en zal er hier weer enkele plaatsen.
Atlantic is nog aan het bijkomen van de behandeling die hij vanmiddag en zonet nog heeft ondergaan, en moet nog even wat rust houden, morgen krijgt hij weer alle aandacht, en zal het hopelijk weer gezond en wel een optreden weggeven op het topic, welke vintage draag jij vandaag.
De Raketa heeft de gebruikelijke complete behandeling ondergaan, ook is er weer een secondewijzer aanwezig, niet een originele, maar wel van Russische makelij, glas zou in de toekomst vervangen kunnen worden, er zit een klein barstje in.
Verder de plaat behandeld kast in de ultrasoon, en opgepoetst en voorzien van een vintage zwart leren bandje. De wijzers zijn gepoetst met de leervijl evenals de indexen.
Lagonda Automatic De Luxe. Een mooi horloge en de moeite waard om hem weer terug te brengen in een mooie staat, Ik heb het klokje uit elkaar gehaald, dan begin ik eerst met de kast, als de kast redelijk schoon is dan gelijk loop ik met de achterklep naar mijn polijstmachine, zachtjes en met beleid over de polijstborstel, ook gelijk de achterklep meenemen, dan kiep ik beide onderdelen in de ultrasoon voor vijf minuten, intussen vul ik de wastafel met warm water en ga het glas schuren met
vier verschillende korrels, eerst 1000 dan 2000 dan 3000 dan 4000, intussen is de ultrasoon klaar, ik blaas het glaasje even droog en loop naar de polijstmachine en haal het glas over de polijstborstel, daarna doop ik het glas even in de ultrasoon vloeistof zodat alle polijst en vetten van het glas verwijderend zijn, even goed afspoelen, en droog blazen, de kast en de klep even goed afspoelen en droog blazen en dan in de alcohol dopen en droog blazen.
Dan de plaat even goed bekijken en probeer alle oppervlakkige pitten te verwijderen, als dat allemaal klaar is, even kijken wat doe we met de wijzers, in dit geval heb ik niets aan de wijzers gedaan.
Dan het blokje even goed bekijken, de balans is goed, als ik aan de stift draai begint de secondewijzer te draaien, laat ik de stift los dan stopt ie weer, dus niets aan de hand, even uit elkaar halen en in de Elma en weer in elkaar zetten, maar dat doen we nog op een later tijdstip.
Alles staat weer in elkaar, nu even een leuk bandje zoeken en die hebben we hoor, een mooi vintage bandje voor deze mooie Lagonda, morgen is er een eerste optreden gepland voor het publiek van het topic, ‘welke vintage draag je vandaag’.
Volgens mij is die veer goed te repareren voor iemand met kennis van zaken, ik heb het richten van een veer zien doen op YT, net als met zoveel dingen lijkt het niet moeilijk, maar dat is het wel, hoor. Verg veel ervaring, op een gegeven moment zal het wel lukken, maar dit komt zo weinig voor, dit leer je niet zo snel, of je moet gaan oefenen met een veer, maar ik heb ook nog andere dingen te doen.
En zo’n balans compleet zijn te koop op Ebay, dus dat is verder geen probleem, het gaat nu over dat steentje, als ik ergens een brug kon vinden dan is het ook klaar, maar zo makkelijk is dat ook weer niet te vinden, ik heb al diverse shop eigenaren benaderd, maar telkens nul op het rekest, dus als iemand mij kan helpen met dat steentje zou dat een grote stap voor uit zijn, de rest is peanuts in vergelijking met dit probleem van die brug zonder steen.
Ik heb alweer drie leuke opknappers uitgekozen waar ik vandaag aan ga beginnen, foto’s maak ik straks, ik ga eerst even slaapies doen, ik heb weer een nachtje Breda achter de rug dus even rusten en straks weer verder.
Ik begin met Atlantic, het ziet er op zich nog redelijk goed uit, dus alleen een beetje opfrissen, daarna de Facit en dan de Phenix chronostop, ik weet nog niet wat ik met die wijzerplaat ga doen, wat denken jullie ervan?
Ik weet nog niet wat ik hier mee ga doen, als ik er aan ga klooien is er geen weg meer terug, wat vinden jullie ervan? Ik vind het aan de rechtse kant er niet uitzien, maar wat is het, olie? lost het makkelijk op?
Ik kan er bijna niet van afblijven, maar ik ga eerst even de Atlantic opfrissen, tot straks.