Vragen over vintage horloges en zakhorloges

De Atlantic heeft een opfrisbeurtje achter de rug, glas gepolijst, wijzerplaat vrij van losse rommel, kast lichtelijk gepoetst.

6 likes

Nu is Facit aan beurt

Facit is klaar, morgen zoek ik een bandje voor een paar dagfoto’s

5 likes

Straks even kijken wat ik aan dit horloge kan doen.

De Phenix is uit de kast, nu kunnen we het eens beter bekijken.

Blokje, twee schroefjes iets los draaien dan kan de stift er uit,
Heeft iemand iets te zeggen over dit uurwerk, en wat is nou eigenlijk een chronostop?

Achterkant, staan wat nummers, iets te zeggen over het bouwjaar?

Zo, die is mooi geworden :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Dankjewel Arie, een van de redenen dat ik er op had geboden was de staat van het horloge, het geeft me altijd voldoening als iets lukt zoals je het in gedachten hebt. In dit geval is het uitgekomen, ik ben er ook wel tevreden mee. Je moet niet met een wattenstaafje op de plaat komen, plaat is ruw en er blijven dan vezels achter, in dit geval heb ik gebruikgemaakt van die make-up kwastjes die vrouwen gebruiken om hun wimpers op te poetsen, en compact schuim, werk ook en de blaasbalg en rodico en een klein beetje vocht om de kleur wat frisser te krijgen.

1 like

In dit geval zou ik hacking zeggen. Kan t zelf niet helemaal zien.

Andere “chronostops” hebben een secondewijzer die werkt als een soort chronograaf wijzer die je kunt resetten.

2 likes

Dat kan bij deze ook, ik drukte ergens en de wijzer schoot naar 12 uur

Mineraal glas vervangen is idd best, maar sommige glazen zijn specifiek voor een bepaald model horloge en niet door een generiek glaasje te vervangen.

Heb voor de restauratie van mijn eerste Doxa Sub de diamant slijpstenen van mijn houtbeitels gebruikt - neemt veel sneller en vooral vlakker materiaal af dan eender welk schuurpapier

afgewerkt met polijstpasta en dremel - ga de volgende keer eens proberen om na de diamantstenen de waterstenen te gebruiken (gaan tot 10 000 grit)

goed schuren iedereen :crazy_face:

11 likes

Bedankt Roedolf!

1 like

De eerste behandeling is achter de rug, ik laat het nu met rust en ga morgen verder, als al het vuil eraf is, ga ik er over nadenken of een vernislaagje iets positiefs zou kunnen toevoegen aan de plaat, het ligt er aan hoe het er uit komt te zien achter glas, maar tot nu toe ben ik vrij positief hoe het proces is verlopen.
De plaat heeft 7 minuten in het water gelegen op 60 °C, mijn warm water staat afgesteld op 60°C, je laat in de wastafel een paar liter water in lopen en legt de plaat er in, dan wacht je drie minuten, in mijn geval was ik het vergeten en heeft het ruim 7 minuten er in gelegen, met een make-up kwastje heb ik de smurrie er af gewreven, heel teder en zachtjes behandelen en zo min mogelijk over de print gaan.
Ik ga morgen de 2e behandeling geven.

3 likes

Ik heb wat spulletjes besteld bij een modelbouw shop
Lijkt me wel handig om wat in huis te hebben, bv. om een rode secondewijzer te herstellen, maar ook wat penseeltjes en blanke vernis, ik ga het uit proberen en we zullen zien

Most-Models

Iets heel bijzonders vandaag, ik ben niet op bezoek geweest bij Tradera. Dus geen blootstelling aan allerlei verleidingen gehad, en het is heel goed bevallen.

2 likes

Haha. Doet raar aan, nietwaar, je realiseren hoe vaak je op zo’n platformen kan gaan kijken. En kijken doet kopen. Maar…

En daarmee is alles gezegd. :sunglasses:

4 likes

Ik heb genoeg voorraad om voorlopig lekker door te klussen, ik doe eerst de buitenkant en over een paar weken ga ik er weer enkele geheel servicen, ik ga ook leren bandjes zelf maken, ik moet dat ook ng leren, dus voor dit jaar kan ik wel voor uit en hoeft er niets bij te komen. Maar we zullen zien.
Dat zelf leren om bandjes te maken, dat lijkt me ook een hele mooie bezigheid, er zijn zoveel prachtige kleuren leer en allerlei soorten, is ook een mooie uitdaging om dat onder de knie te krijgen.

2 likes

Goedeavond, beste mensen, laat in de middag heeft Phenix een tweede behandeling ondergaan, dit keer met kom warm water onder de microscoop. Dit is het voorlopige eindresultaat, later zullen de driehoekjes nog even bijgewerkt worden en eventueel relumen op de dots als het nodig is, we zullen dat naderhand bekijken.

16 likes

Alleen van een kom warm water, :scream: wow

3 likes

Alle kennis die ik op doe, vertel ik aan jullie, ik vind het fijn om te delen, zodat andere hobbyisten daar van kunnen profiteren. Het procedé dat ik heb toegepast is voor mij ook nieuw, dus ik weet nooit van tevoren hoe het uitpakt, deze keer is het goed uitgepakt en vertel ik hoe ik het heb gedaan.

3 likes

Wat is die opgeknapt… :heart_eyes:
Hebben jullie daar heilzaam water in de buurt van Breda… :rofl:
Wat een geslaagd resultaat …

1 like