Hierbij een kleine verhandeling van wat uurwerk perikelen die het HF lid @Macx ondervond bij een horloge waar hij weer wat leven in wilde brengen.
Een zg. kleine reparatie die heel wat meer inhield dan hij had gedacht.
Welnu, wat bleek, een leeg gat in de brug het miste een lagersteen in de brug. Ook een borgveertje van het incabloc op de kloof, er was een stuk afgebroken.
En wat later bleek bij het demonteren dat er een schroef was afgebroken bij het incabloc op de platine. De restanten van de schroef zat dus nog in de platine.
Volgens Macx was de balans nog wel in orde.
Tja wat nu, Macx had op het forum gevraagd wie er iets aan wilde doen. Geen reactie die daaraan wilde beginnen.
Voordat bekend werd dat na de kapotte lagersteen meer defecten aan het uurwerk was had ik al aangegeven dat ik er wel een nieuwe lagersteen in wilde persen.
Tenslotte is het altijd leuk als je een gepassioneerde sleutel liefhebber op het forum kan helpen nietwaar? Oh, oh, oh, had ik dat maar niet gedaan, lees maar door.
Wel, toen kwam er dus nog meer narigheid naar boven zoals hierboven even vermeld. Maar goed, ik had al iets beloofd en dat ding is dus naar mij opgestuurd, postNL was niet direct behulpzaam en duurde het veel langer dan wat we gewend zijn van ons ooit mooie trotse Nederlands bedrijf PTT, bijna 2 weken.
Tja, had ik nou maar niet aangegeven dat ik wilde helpen met dat lagersteentje, te laat. Nu is er een hele waslijst meegekomen met “heftige” onregelmatigheden aan dat uurwerk.
Ik zou zeggen dat dit uurwerk na een dergelijke heftige behandeling eerder rijp was voor de sl…… en beschouwd kon worden als een hemelwaardig object .
Ik had notabene juist bedacht dat ik het rustiger zou krijgen na het behalen van een bepaalde leeftijd. Kennelijk is dat niet voor iedereen weggelegd, dus ook niet voor mij.
Na aankomst eerst het object bekeken en beoordeeld, de conclusie was dus slopen repareren en weer monteren.
Dus eerst gestart met het verwijderen van de afgebroken schroef in de platine, wel, dat is dus zonder problemen gelukt. Nieuwe schroef op maat gemaakt en dat klusje is af.
Naar de volgende klus.
Vervolgens de lagersteen met deksteen uit de chaton gehaald en het gehele incabloc systeem van de kloof gedemonteerd. Volgens een oud clinicer heet zoiets slopen.
Nu de gehele setting uit de kloof is kan de borgveer worden verwijderd. Intussen had ik al uit mijn speciale laatje (mijn laatjes zijn inmiddels welbekend bij een aantal HF leden) de juiste maat incabloc veertje gehaald.
Het oude veertje eruit gehaald en de nieuwe borgveertje weer ingelegd in de gleuf en omgeklapt.
In had het lager met deksteen al na demontage in het benzinepotje gedaan en schoongemaakt en olie gegeven. Vervolgens het lager in de chaton gelegd, de borgveer in de chaton terug geklapt en over de deksteen aangespannen. Als laatste de zaak weer gemonteerd op de kloof.
Dit klusje is ook af. Naar de volgende klus.
Nu de lagersteen op de brug repareren, wel, eerst de tap opmeten van het tandwiel, op de Seitz liniaal, lochmaat is 19.
Nu het gat opmeten op de brug, om het gat passend te maken voor de nieuwe steen heb ik de frees nr. 149 moeten gebruiken.
Dat impliceert dat ik een lagersteen moet hebben met de buitendiameter van 150.
Dus een lagersteen erbij zoeken van 19/150.
Dus gat uitgefreesd met frees 149, en de steen erin geperst, op het oog uitgemeten. Dan kijken of de hoogtelucht goed is. Zaakje gemonteerd en tjonge tjonge in een keer goed. Geluk of routine, zeg het maar, mijn naam is haas.
Klusje geklaard, naar de volgende klus.
Nu de spiraal op de balans, na demontage van de kloof zag ik al dat het om een breguet spiraal gaat en het blijkt dat de spiraal volledig is mishandeld, om dat weer in orde te krijgen is een zeer voorzichtige minuscule kl… klus.
Dat gezegd hebbende heb ik dus zitten plooien als een tja, zeg het maar.
Na dat gedaan te hebben, was het tijd om mijn handen resp. vingers weer op orde te krijgen en te laten wennen aan het normale leven plus de noodzakelijke koffie te drinken om de plooi werk klus met geduld te hebben overleefd.
Zie hier wat er gedaan moest worden om dat stukje uurwerk wat de titel kreeg van heftig weer in orde te krijgen.
Wel, na dit ietwat heftig voor sommige leden stoffig essay kan de platine met reparatie weer terug naar de eigenaar, in dit geval het geachte forum lid de heer @Macx
Wederom een bewijs waar het Horlogeforum al niet goed is voor sommige leden.
Ik sluit dit gebeuren dan maar heftig af met mijn gebruikelijke tekst,
dixi