Vragen over vintage horloges en zakhorloges

De Raketa heeft de gebruikelijke complete behandeling ondergaan, ook is er weer een secondewijzer aanwezig, niet een originele, maar wel van Russische makelij, glas zou in de toekomst vervangen kunnen worden, er zit een klein barstje in.
Verder de plaat behandeld kast in de ultrasoon, en opgepoetst en voorzien van een vintage zwart leren bandje. De wijzers zijn gepoetst met de leervijl evenals de indexen.

9 likes

Dan ga ik nu verder met Lagonda Automatic uit de jaren 50.

5 likes

Indrukwekkend!

clapping-leonardo-dicaprio

1 like

Lagonda, het was een klein klusje, alles is schoon en gepoetst en kon snel weer in elkaar gezet worden.

Lagonda Automatic De Luxe. Een mooi horloge en de moeite waard om hem weer terug te brengen in een mooie staat, Ik heb het klokje uit elkaar gehaald, dan begin ik eerst met de kast, als de kast redelijk schoon is dan gelijk loop ik met de achterklep naar mijn polijstmachine, zachtjes en met beleid over de polijstborstel, ook gelijk de achterklep meenemen, dan kiep ik beide onderdelen in de ultrasoon voor vijf minuten, intussen vul ik de wastafel met warm water en ga het glas schuren met
vier verschillende korrels, eerst 1000 dan 2000 dan 3000 dan 4000, intussen is de ultrasoon klaar, ik blaas het glaasje even droog en loop naar de polijstmachine en haal het glas over de polijstborstel, daarna doop ik het glas even in de ultrasoon vloeistof zodat alle polijst en vetten van het glas verwijderend zijn, even goed afspoelen, en droog blazen, de kast en de klep even goed afspoelen en droog blazen en dan in de alcohol dopen en droog blazen.
Dan de plaat even goed bekijken en probeer alle oppervlakkige pitten te verwijderen, als dat allemaal klaar is, even kijken wat doe we met de wijzers, in dit geval heb ik niets aan de wijzers gedaan.

Dan het blokje even goed bekijken, de balans is goed, als ik aan de stift draai begint de secondewijzer te draaien, laat ik de stift los dan stopt ie weer, dus niets aan de hand, even uit elkaar halen en in de Elma en weer in elkaar zetten, maar dat doen we nog op een later tijdstip.

Alles staat weer in elkaar, nu even een leuk bandje zoeken en die hebben we hoor, een mooi vintage bandje voor deze mooie Lagonda, morgen is er een eerste optreden gepland voor het publiek van het topic, ‘welke vintage draag je vandaag’.

Na de operatie wordt de werkomgeving weer in gereedheid gebracht voor het volgende klusje.

9 likes

Was dat niet dat uurwerkje van een tijd terug? Was wel veel meer mee mis stond mij bij…. :disappointed_relieved:

Steen plaatsen is nog niet zo spannend, maar die spiraal was toch helemaal dood?

Volgens mij is die veer goed te repareren voor iemand met kennis van zaken, ik heb het richten van een veer zien doen op YT, net als met zoveel dingen lijkt het niet moeilijk, maar dat is het wel, hoor. Verg veel ervaring, op een gegeven moment zal het wel lukken, maar dit komt zo weinig voor, dit leer je niet zo snel, of je moet gaan oefenen met een veer, maar ik heb ook nog andere dingen te doen.
En zo’n balans compleet zijn te koop op Ebay, dus dat is verder geen probleem, het gaat nu over dat steentje, als ik ergens een brug kon vinden dan is het ook klaar, maar zo makkelijk is dat ook weer niet te vinden, ik heb al diverse shop eigenaren benaderd, maar telkens nul op het rekest, dus als iemand mij kan helpen met dat steentje zou dat een grote stap voor uit zijn, de rest is peanuts in vergelijking met dit probleem van die brug zonder steen.

Ik heb alweer drie leuke opknappers uitgekozen waar ik vandaag aan ga beginnen, foto’s maak ik straks, ik ga eerst even slaapies doen, ik heb weer een nachtje Breda achter de rug dus even rusten en straks weer verder.

1 like

Vandaag ga ik hiermee aan de gang

Ik begin met Atlantic, het ziet er op zich nog redelijk goed uit, dus alleen een beetje opfrissen, daarna de Facit en dan de Phenix chronostop, ik weet nog niet wat ik met die wijzerplaat ga doen, wat denken jullie ervan?

Stuur mij maar een PB met foto’s van de brug.

1 like

Zal ik doen

Ik weet nog niet wat ik hier mee ga doen, als ik er aan ga klooien is er geen weg meer terug, wat vinden jullie ervan? Ik vind het aan de rechtse kant er niet uitzien, maar wat is het, olie? lost het makkelijk op?
Ik kan er bijna niet van afblijven, maar ik ga eerst even de Atlantic opfrissen, tot straks.

Ik denk roest van ijzervijlsel. Met citroenzuur redelijk op te lossen. Wel oppassen met print en lume!

1 like

De Atlantic heeft een opfrisbeurtje achter de rug, glas gepolijst, wijzerplaat vrij van losse rommel, kast lichtelijk gepoetst.

6 likes

Nu is Facit aan beurt

Facit is klaar, morgen zoek ik een bandje voor een paar dagfoto’s

5 likes

Straks even kijken wat ik aan dit horloge kan doen.

De Phenix is uit de kast, nu kunnen we het eens beter bekijken.

Blokje, twee schroefjes iets los draaien dan kan de stift er uit,
Heeft iemand iets te zeggen over dit uurwerk, en wat is nou eigenlijk een chronostop?

Achterkant, staan wat nummers, iets te zeggen over het bouwjaar?

Zo, die is mooi geworden :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Dankjewel Arie, een van de redenen dat ik er op had geboden was de staat van het horloge, het geeft me altijd voldoening als iets lukt zoals je het in gedachten hebt. In dit geval is het uitgekomen, ik ben er ook wel tevreden mee. Je moet niet met een wattenstaafje op de plaat komen, plaat is ruw en er blijven dan vezels achter, in dit geval heb ik gebruikgemaakt van die make-up kwastjes die vrouwen gebruiken om hun wimpers op te poetsen, en compact schuim, werk ook en de blaasbalg en rodico en een klein beetje vocht om de kleur wat frisser te krijgen.

1 like

In dit geval zou ik hacking zeggen. Kan t zelf niet helemaal zien.

Andere “chronostops” hebben een secondewijzer die werkt als een soort chronograaf wijzer die je kunt resetten.

2 likes