Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Je schroef is ook weg.
Maargoed de balans moet er toch af om de deksteen van de balans te verwijderen bij de schoonmaak.

3 likes

Is afgebroken vandaar dat het er los nn zit, intussen heb ik de veer weggelegd want ook kwam de veer helemaal los van de balans en met het in elkaar zetten is de veer in de kreukels gekomen. Dit is werk voor een afgestudeerde horlogemaker en niet voor een prutserke zoals ik. Ik heb er geen probleem mee, gewoon weer wegleggen, ik heb er nog genoeg waar ik aan kan prutsen.

4 likes

Balen!

Dat heb ik afgeleerd, het is een beetje jammer, ik bestel wel een nieuwe balans met veer als ik die kan vinden, Het kaliber heb ik gelezen en er staat onder de plaat HP 87

1 like

Aan dit klokje is geen eer aan te behalen, de kast is bij de kroon te ver verrot en is daar gebroken.
Ik ga het verder opknappen en weer in elkaar zetten, maar het zal niet werken, ik verder geen tijd besteden aan de veer maar het glaasje en de kast ga ik wel verder doen en zal wel een paar foto’s [posten als het klaar is.

1 like

Deze Lemania heb ik gekocht en nu blijkt dat er een steentje wordt gemist in de brug, is er een oplossing voor dit probleem?

Ik zou zo graag dit horloge weer in orde hebben, weet iemand hoe ik zo’n steentje er in krijg, ik heb er geen ervaring mee, misschien kan iemand mij advies geven wat te doen.

2 likes

Ik zou ook een keer goed naar de balans kijken: 1 der balansbandschroeven is flink beschadigd en eentje afgebroken + de spiraal lijkt niet echt vlak en concentrisch te liggen.

Steentje zal je moeten inpersen, dus horloge moet uit elkaar. Dan buitendiameter rubis bepalen en diameter gat in de rubis voor de tap ahv resp de brug en de tap.

En daarna al de rest van fouten op de balans wegwerken

4 likes

Ik zou ook eens kijken naar het incabloc veertje - kan aan de foto liggen maar het lijkt alsof dat deels afgebroken is. Het zit alvast niet mooi gecentreerd zoals het vanzelf zou komen te zitten als het symmetrisch was. :thinking:

3 likes

Ik had het al gezien van de veer, en het slotje is aan vervanging toe, dat is bekend, nu gaat het over het steentje. Als ik dat steentje gerepareerd krijg komt de rest ook wel in orde.
Het punt is dat er niet zomaar een nieuwe brug is te bestellen, anders had ik dat wel gedaan.

Klopt. Zoiets los je op met een donor - of je begint met stenen persen. Ik heb het laatste nog nooit moeten doen, heb er wat schrik voor ook. Zal ik eens moeten oefenen op een sloper ofzo. Ik heb het gereedschap en de steentjes… nu nog de tijd en de durf. :sweat_smile:

3 likes

Klopt, ik heb dat al gezien, veertje moet gericht worden.

Ik kan het aan @Akrid eens vragen, volgens mij heeft Akrid een stenenpers en is dit een mooi oefenprojectje.
Ik ben zover nog niet en heb dit nog nooit gedaan.

Ik zou me enigszins zorgen maken of dit uurwerk niet een flinke stuiter heeft gemaakt. En dan zou er nog wel meer stuk kunnen zijn (tappen/stenen). Dat zou ik eerst even controleren…

2 likes

Is de helft van afgebroken, er is iets mee gebeurd met dit horloge, ik ga toch proberen om het te herstellen, het is een mooi horloge, en met een zwarte wijzerplaat ben ik nog niet eerder tegengekomen.

Zou het steentje of misschien stukken daarvan in het uurwerk aanwezig zijn? Ik zal het eens nader gaan bekijken.

1 like

Op eBay staat een compleet uurwerk te koop voor 230 $, is wel erg duur, en het was kaliber 3070, dit is 3060, maar de prijzen zullen wel dicht bij elkaar liggen.

De balansveer is ook uit zijn fatsoen, dat is misschien wel weer te richten en in orde te brengen, maar dat steentje is het grootste struikelblok, ik heb de meetapparatuur niet, dus zal blijven zoeken voor een brug.
Als ik die heb gevonden komt de rest ook wel in orde.

Stukken zou kunnen. Maar er mist ook een kastschroef, dus kan best zijn dat iemand er ook al aan gerommeld heeft. :sweat_smile:

De kans dat je een losse brug vindt is vrijwel nul. Plus, het heeft pas zin om te zoeken als je weet wat je allemaal nodig hebt. En dan moet ie uit elkaar.

1 like

Ik heb al heel wat horloges uit elkaar en weer in elkaar gezet, dus uit elkaar halen is geen punt.
Die kastschroef is er uit, zo’n schroef heb ik wel liggen, meetinstrument niet. Iemand zoals Akrid die dit als uitdaging ziet om te repareren zou mooi zijn.

Lijkt inderdaad van alles mee mis te zijn :joy:. Al duidelijk wat er allemaal naast de missing jewel en spiraal die krom is mis is met dit uurwerk?

2 likes