Vragen over vintage horloges en zakhorloges

De West End is zover klaar, ik zou nu kunnen gaan servicen, toch neem ik eerst een wat groter uurwerk om te servicen.

Zo zag het er dus eerst uit. het glaasje zat vast gelijmd in de kast, de wijzerplaat lag er los in.

Ik heb de plaat behandeld, de kast over de polijstborstels en ultrasoon bad gegeven.

De wijzerplaat met dubbelzijdig plakkertje weer vastgezet, een ander glaasje wat ik nog had liggen, er zit een heel klein barstje in, maar valt niet direct op

Alles weer in elkaar gezet en nu ziet het er zo uit.

7 likes

Heel mooi!

1 like

Dankjewel Derk.

Nee :rofl: of nou ja, het kan ietsje dikker zijn. Het is vooral goedkoper en blijft lang goed. Het blijft gepiel. Meestal moet de lijm eerst “droog” zijn voordat je het opplakt. Ik “pak” het velletje van bovenaf op met een grote platte kwast. Eventueel zorgen dat de kwast iets statisch is (door je haar halen). Dan het velletje op de lijm draperen. Wind, ademen, niezen is funest :face_with_hand_over_mouth:. Als alles droog is kun je het “uitpoetsen”. De losse stukjes gaan dan weg.

2 likes

Trust-level 1 verdiend :sunglasses: Ik ga dit dus gewoon nog een keer proberen:

Hi allemaal! Een aantal vragen over een horloge wat ik heb geerfd van mijn opa, tekst op de plaat is “Chronex” en “19 Rubis”

Ik weet uberhaupt niet veel over horloges en ook google kan mij rondom Chronex en dit type niet veel verder helpen. Ik heb op dit forum 1 thread gevonden die wel wat meer informatie biedt, maar nog niet enorm veel. Het ligt al een aantal jaar in de kast zonder het te dragen, maar voordat ik daar verandering in breng, denk ik dat het wel een opknapbeurt kan gebruiken. Iemand een idee of dat zou helpen, hoeveel dat zou kosten en waar dat zou kunnen?

Kent iemand het merk uberhaupt?

Thanks alvast!

1 like

Tof horloge, en dubbel als er een geschiedenis aan hangt. Het merk zelf zegt me niks maar is blijkbaar een Nederlands “plak” merk:

Het horloge is wel 14 karaats goud, dus geen wegwerpdingetje. De band mogelijk ook al kan ik daar geen merkteken zien (die zou ook verguld messing kunnen zijn).

Hangt er van af tegen wat. Maar als het horloge al zo lang stil ligt, is een onderhoud sowieso wel aangewezen ja. Zelfs als het horloge nog zou werken nu zijn de smeermiddelen al lang uitgedroogd, dus zonder verversen krijg je al snel (onherstelbare) sleet. Maar op de foto kan je al zien dat er geen secondewijzer op zit - hoe en naar waar die verdwenen is is een vraagteken.

Dat hangt af van wat er mis mee is natuurlijk :smile: maar daar kan een horlogemaker wel een inschatting van maken.

Kijk maar eens in deze lijst:

Super, thanks voor je snelle antwoorden! Wat mooi dat iemand die kaart heeft gemaakt, daar kan ik mee verder!

3 likes

Ik had wat spullen besteld om de wijzers met bladgoud te voorzien, maar ik kan niet wachten op het pakketje en heb vanmiddag de wijzers gelumed.

Iets donkerder dan de eerste keer, ik denk dat het zo wel goed is.
Ik wou de stift nog inkorten, maar die zit zo vast dat ik die maar even heb laten zitten, komt nog wel een keer, een nachtje in de kruipolie leggen of in de cola.

2 likes

Geduld is een schone zaak :wink:

De Timex van Macx op een nieuw bandje.
Na de beurt een of twee keer stil gestaan dus hij krijgt extra polstijd om lekker in te lopen!

Hij is trouwens erg mooi! Het licht valt mooi op de kast en je blijft toch kijken.

Macx bedankt!

6 likes

Bandje staat goed man! heb je toch een leuke Timex om met de feestdagen, ziet er heel goed uit Derk.

1 like

Vandaag ga ik deze City demonteren, alle onderdelen in de Elmo, de kast opknappen en het glas,
daarna weer in elkaar zetten en hopen dat het weer gaat tikken.

6 likes

tirette veer stuk

Alle onderdelen in de Elmo, en ik ga intussen verder met de kast en het glas.

Alle onderdelen weer terugzetten

Alles is weer teruggeplaatst, nu alleen nog de balans.

Uur van de waarheid. doe ie et of doet ie et niet.

En hij tikt weer!

Even een beetje afregelen

En hier is ie dan weer.

6 likes

Heb je de beat error nog kunnen afstellen ?
Zo te zien kan dat bij deze makkelijk

2 likes

Ik heb dat nog niet eerder gedaan, hoe gaat dat in zijn werk?

1 like

Helma is de volgende, het uurwerk staat stil, de balans is in orde.
Dus ik hoop met een schoonmaakbeurt en nieuwe olie het weer aan het lopen te krijgen, We zullen zien.

a78d2a4ccdd9cf0e313fe9b3b98103f069027e5d~2

Deze bewegen… Trial and error, want je weet niet welke kant op de fout zit

1 like

FIXING BEAT ERROR AND REGULATING A MOVEMENT

2 likes

Dank je, ik had al een filmpje gevonden op YT

2 likes