Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Plaat ook lage straling

Raar hoog glas dat volledig zat vastgelijmd met een spanningsring die er ook niet in thuis hoort, ik heb het een paar minuten in kokend water gelegd en toe er uit gedrukt.

Er komt een nieuw glaasje, de maat heb ik liggen.

2 likes

Lume mix klaar gemaakt

Ik vind het iets te donker.

Nieuwe mix gemaakt met een paar tinten lichter.
Bij daglicht kunnen we het beter beoordelen.

De amplitude is laag

Er zit een nieuwe veer in die 0,5mm smaller is dan de originele, Ik zet morgen weer de originele erin.

Als jullie zo de data zien op de timegraher, wat zou er aan de hand kunnen zijn?

1 like

Valt zo niet te zeggen. Wel opvallend dat de amplitude verticaal hoger is dan horizontaal.

1 like

Deze ringen vind ik ook prettig werken

1 like

Ik heb ooit een link naar een timegrapher handleiding geplaatst daar staat ook in hoe je regelbeelden moet interpreteren:

1 like

Ik heb me vergist, het is 0,05 mm

Dat wil inderdaad wel eens veel te klein zijn. Met een stevige pincet het oogje beetpakken, pincet een flink eind door het hoogje heen steken zodat je op een wat breder stuk van de pincet zit, en dan flink dichtknijpen. Je maakt dan het stukje oog dat je inknijpt vlakker waardoor de diameter groter wordt. Je doet dat op een aantal punten langs de omtrek van het oogje, net zo lang tot de diameter groot genoeg is.

3 likes

Als ik iets druk zet met de stift dan gaat de amplitude naar 320, als ik de stift dan weer los laat zakt het naar rond 150. , Ik ga de boel maar weer uit elkaar halen en de veer lekker in wrijven met grease zodat het goed gesmeerd in de veerton zit. Er zit een nieuwe veer in van 1.50, in plaats van 1.55 maar dat kan toch niet zoveel schelen?

Breedte van de veer gaat niet zo hard, stijfheid gaat lineair met de breedte. Is maar 3% slapper dus. Heb je wel de juiste dikte? Stijfheid gaat met de 3e macht van de dikte, dus dat gaat erg hard.

Ik heb het gaatje iets groter gekregen en met wat druk en draaiende bewegingen is het gelukt. Wel met een stuk plasticfolie eroverheen want ook arbors kunnen wegspringen. lol

1 like

Als het verschil niet te groot is lukt het met wat draaien inderdaad wel. Wel oppassen dat je niet je veerton beschadigt, een veerton is meestal van messing en beschadigt makkelijk als je hard op het oogje van de veer drukt terwijl hij in de ton zit.

1 like

Ik heb er een andere veer ingezet, maar de amplitude is nog aan de lage kant.
Maar ik heb em weer in elkaar gezet, de kast onderhanden genomen, de plaat schoongemaakt en een nieuw glaasje en nieuwe lume.

4 likes

Volgende klusje ben ik al aan begonnen, het is een J.A.B.
Kaliber komt me bekend voor, geen enkele identificatie te vinden op de platine.

Hoop dat na het gepruts de data wat beter zijn.

Ligt al geheel uit elkaar, ik heb een paar foto’s gemaakt.

Geen nummer

Ook aan de plaat kant geen nummer

Platine ligt al in de voorwas.

Nu ga ik eerst even een hapje eten.

Ik heb even in ons archief van uurwerken gekeken en daar ben ik 'm tegengekomen, het is de AS1188

Alle onderdelen zitten gezellig bij elkaar in de korfjes en gaan een reisje maken met de Elma.

Intussen ga ik verder met de kast en de flexband, ultrasoon en over de polijstborstels en deukje uit schakel halen.

1 like

Onderdelen zijn schoon en klaar om terug geplaatst te worden, de veer is stuk uit de machine gekomen,
het lipje aan het eind van de veer lag los in het korfje.
De kast en de flexband zijn ook klaar en een nieuw glaasje zit er intussen in.

Ik ga verder met de montage en kijken of ik een andere veer heb.

Oude veer maat was H 140 bij 11, L 35cm ik kwam een nieuwe veer tegen die is H 175 bij 0.135 L 35cm
De veer past in de veerton, de hoogte zou een issue kunnen zijn, volgens mij komt net niet tegen de deksel, we zien dat later wel.

Serieus, waarom zou je dit doen?

1 like

Om te kijken of ie het daar ook op doet, maar ik ga morgen een andere veer er in zetten, ik had vanmiddag geen zin om al die doosjes na te kijken.

Maar de kast en flexband zijn klaar en het uurwerk staat weer in elkaar.

4 likes