Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Heb ik hier iets aan, wat denken jullie zit er zo’n steentje bij dat ik nodig heb?
Steentjes part 1
Steentjes part 2

Jammer van de hoge verzendkosten 30 euro, is toch absurd!

Ik heb dat nog niet geleerd…
Wel eens een klok een nieuwe bus gegeven, wat eigenlijk hetzelfde is.
Om wat meer succes te hebben zou je eigenlijk iets duurdere uurwerken moeten proberen om mee te beginnen. Deze (penankers?) zijn best wel moeilijk!

1 like

Vdgevel verkoopt ook stenen in veelvoud van 3 is mij toen verteld. :+1::slightly_smiling_face:

1 like

Ik zat er al over na te denken om deze even te laten voor wat het is en een ander uit te kiezen.
Want ik kan het toch niet goed afleveren op dit moment.
Dus ik ga eens kijken in de voorraad.

Ik heb nu dit horloge uitgekozen om een service te geven, de balans en de veer zijn in orde, het tikt niet.
Fortis

Kaliber Venus 180

1 like

Een vraag aan de deskundigen, ik had dat afdekkapje los geschroefd om het er uit te halen, zodat ik de balans makkelijker even terug kon zetten voor de Elmo, nu heb ik daar wel een beetje spijt van, ik ben al een uurtje of wat aan het proberen dat slotje weer daar terug in te plaatsen, dat slotje hoef je maar aan te raken en het is al aan het vliegen, echt een spring-in-'t-veld, had ik het maar niet los moeten maken dus eigen schuld, maar is er een truckje om het terug te plaatsen, tot nu toe is het dus nog niet gelukt.

1 like

Ik had even een time-out genomen om even uit te rusten en na te denken, en ik heb het nu voor elkaar gekregen om het slotje daar in te krijgen, ik heb eerst het afdekplaatje er weer uit geschroefd en toen het slotje in de juiste positie gebracht en toen heb ik het afdekplaatje op het slotje laten vallen en dat ging goed, direct raak.

3 likes

Alle onderdelen liggen klaar om weer teruggezet te worden.
Tirette veer was stuk, gelukkig heb ik een donor uurwerk liggen en daar was de tirette veer nog heel, dus deze keer een mazzeltje.
Eerst even een hapje eten en dan ga ik verder.

Die harpveertjes? Die klap je gewoon open. Aan de’ buik’ trekken om te openen, puntjes terugduwen bij het sluiten.
Maar o wee als het hele veertje los is, dat is en &x&#@XZRr
Klus om terug te krijgen. Vanmiddag nog een uur mee bezig geweest… :woozy_face:

1 like

Ik heb nog een vraag over de Elmo, de machine werkt goed, mijn vraag gaat over het drogen van de onderdelen, ik dacht dat je de droogpot moest afsluiten en dan laten draaien, een minuut of vijf, ik ben er achter gekomen dat dat niet het juiste is om te doen, want nu zit mijn ondertse korfje vast aan de bodem van de korf, ik laat nu wat ruimte tussen de droogpot en de korf, zoals op de foto, nu heb ik nergens last van en is alles ook goed droog.

Is het de bedoeling om het zo te doen?

2 likes

De bodem van mijn kunstof korfje is ook een keer een beetje gesmolten. Ik laat hem sindsdien niet meer helemaal op de bodem komen, maar de kap kan wel dicht.

1 like

Ja, dat zou ook een oplossing kunnen zijn, zoals ik het doe, loopt de temperatuur niet te hoog op en hou de korf een cm of vier van de bodem. Ik vraag me dan af wat de juiste handeling is, zoals jij het doet of zoals ik, of is het weer anders voorgeschreven.

Ik dus ook, ik was er even mee gestopt, ik werd er even tureluurs van, ik nam even rust, misschien komt er nog een goede ingeving, een helder moment lol, en ja hoor, ik dacht ik zal eens proberen om het slotje zo neer te leggen dat het afdekplaatje direct het slotje vastpakt en heb toen met een oliegever het slotje goed gezet en het schroefje aangedraaid.

Zo’n slotje is zo ontzettend springerig, dat is gewoon niet normaal meer, je hoeft het maar aan te raken en het is al aan het vliegen, dat maakt het zo lastig.

Mij is ooit geleerd, kap dicht, maar korf bovenin (dus in uitslingerstand). Aangezien ik mijn verwarming niet vertrouw, gebruik ik nu een voedseldroger. :blush:

Dit is trouwens Elmo :wink:
IMG_9120

Jouw blauwe apparaat is een Elma. :sweat_smile:

5 likes

Ik denk dat het beide goed is. Zoals jij zegt en @basvg. Zolang het uiteindelijk maar goed droog is en je onderdelen niet te heet worden ivm het anker en balans. :slight_smile:

In mijn schoonmaak machine kan ik hem ook niet volledig laten zakken in het droogstation en doe ik het dus exact zoals jij het doet. Ik heb alleen wel een heel ander apparaat… een Akrid ofzo… krijg hem ook niet op eBay gevonden. Zal wel een soort limited edition zijn vermoed ik.

6 likes

De Fortis mag naar de uitslaapkamer, de operatie is gelukt, het heeft wel veer problemen en er zal een keer een nieuwe veer in gezet moeten worden, ik kan blijven draaien, er zit geen einde aan. Ik heb de veerton niet uit elkaar gehaald, kijk nog wel een keer.

Alle onderdelen zijn weer teruggezet, nu alleen nog het palletvork en de balans plaatsen.

Lage amplitude waarschijnlijk niet genoeg energie uit de veerton.
Beat error is miserabel, zal er nog wel een keer naar kijken.
Misschien met nieuwe veer ook de beat error stuk beter. We zullen zien.

Morgen heb ik twee dingen te doen, ik ga weer een Fortis uit elkaar halen, deze heeft wel een goede veer en ook de balans is in orde alleen een servicebeurt voor deze Fortis

Ik heb em even op de timegrapher gelegd, eens kijken of er verbetering in zit als ik klaar ben met de operatie.

En het volgende klusje is deze Zenith even de kast en het glas opknappen en kijken of ik nog iets aan de plaat kan doen, deze Zenith heb ik zojuist uitgepakt.

Ik heb weer nieuwe voorraad lume binnen en ook de echte thinner is binnengekomen en nog wat spulletjes.
Dus we kunnen weer voor uit.

2 likes

Lekker bezig daar! Fanatiek met de uurwerkjes bezig zie ik wel.

Deze twee staan volledig los van elkaar. De beaterror of scheeftik zoals veel nederlandse taalstrijders het wel noemen, heeft te maken dat je spiraal niet recht op je balans ligt. Dit zorgt ervoor dat de tijd tussen de tik en tok niet gelijk is aan de tijd tussen de tok en tik. Bij modernere uurwerken kan je dit via de balanskloof afstellen maar bij oudere moet je de virole verdraaien op de balansas. Hopelijk helpt dit een beetje :slightly_smiling_face:

2 likes

Vanaf begin oktober 2023 ben ik elke dag wel met horloges bezig, niet het uit elkaar halen, wel op veilingen veel bezig geweest en van lieverlee ook open schroeven en weer dichtschroeven en met de kasten en glazen. Nu ga ik elke week wel een paar horloges een service geven, zodat ik daar ook handiger in word.
Als er nog ruimte is wil ik ook mooi leer inkopen en beginnen met het maken van leren banden, als dat ook rond is dan is het ook helemaal rond, dan kan ik de komende jaren door blijven gaan met de horloges die ik nu heb. Toch ga ik zo nu en dan even kijken op Tradera, niet alleen voor horloges maar ook voor onderdelen.

Zal ik eens proberen, bedankt voor de tip Jenneke.