Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Zéér exclusief merk!:grin:!!

4 likes

Fortis Nr. 2 ligt uit elkaar en kan de Elma in.

Alle onderdelen zijn schoon en kan weer terug gezet worden.

Alle onderdelen zijn gemonteerd en de Fortis tikt niet,

Ik leg de Fortis even weg en ga met de Zenith beginnen, de kast en het glas plus even kijken of ik iets aan die kras op de plaat kan doen.

De Zenith is klaar, de tirette veer is gebroken, ik dacht het al want ik moest de stift uittrekken om de wijzers te verzetten.

De kras is iets minder geworden. Ik heb gelijk de wijzers een beetje glans teruggegeven.

Ik heb er een zwart vintage bandje omgedaan.

5 likes

Ik heb de Fortis weer aan het lopen gekregen.

Zojuist drie leuke opknappers binnengekomen, waarvan Roxy morgen nader wordt bekeken en
onderhanden zal worden genomen.
Het uurwerk staat stil, de veer is ook wat mee aan de hand, misschien heb ik wat liggen. We zullen zien.

Kaliber weet ik zo niet, balans lijkt in orde te zijn.

3 likes

Hier kan ik wel iets mee, nieuw lume, wijzers opknappen en de kast wat glans terugbrengen, er zit een raar hoog glas op, ik denk niet dat het origineel is. En natuurlijk weer aan het lopen zien te krijgen, we zullen zien.

1 like

f9449e8a93d94c084c21262a23087bcf710eb4a5_2_690x318

Zoiets, misschien ?

2 likes

Ik had geen zin om te gaan kijken, ik wist dat er een gelijke daar moest staan, en ik had erop gerekend dat jij wel zou reageren, dus bedankt Alphons :+1:

Het is een FHF 175

Ik heb nog niet eerder zo’n hoog glas gezien, is toch niet zo mooi.

1 like

Gelukkig is het kwetsbare onderdeel nog heel. Jullie weten wel wat ik bedoel.

Ik heb weer een vraag, dit keer over de montage van de arbor in een nieuwe veer.

Ik had de FHF 175 in elkaar gezet en bij het opdraaien schiet er iets los dus ik heb de veerton erweer uitgehaald en er een nieuwe veer ingezet, maar die arbor, hoe doen jullie dat?, het gat van de veer waar de arbor in gaat is te klein, moet dat verder open gebogen worden?

Geen radium bom? En er lijken me fixed lugs op geklust.

Wijzers liggen al een dag in de wasbenzine, er komt nieuwe lume in, de radiumstraling viel erg mee.

Die cijfers op de plaat niet?

Plaat ook lage straling

Raar hoog glas dat volledig zat vastgelijmd met een spanningsring die er ook niet in thuis hoort, ik heb het een paar minuten in kokend water gelegd en toe er uit gedrukt.

Er komt een nieuw glaasje, de maat heb ik liggen.

2 likes

Lume mix klaar gemaakt

Ik vind het iets te donker.

Nieuwe mix gemaakt met een paar tinten lichter.
Bij daglicht kunnen we het beter beoordelen.

De amplitude is laag

Er zit een nieuwe veer in die 0,5mm smaller is dan de originele, Ik zet morgen weer de originele erin.

Als jullie zo de data zien op de timegraher, wat zou er aan de hand kunnen zijn?

1 like

Valt zo niet te zeggen. Wel opvallend dat de amplitude verticaal hoger is dan horizontaal.

1 like

Deze ringen vind ik ook prettig werken

1 like

Ik heb ooit een link naar een timegrapher handleiding geplaatst daar staat ook in hoe je regelbeelden moet interpreteren:

1 like