Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Heeft een van jullie ooit weleens aan dit kaliber gesleuteld.

BUSER FRERES B39

Ik herken deze problemen niet. Ik gebruik de plastic bergeon houders al jaren.

2 likes

Makkelijk aan te werken behalve de palletvork en escapewiel wat normaal gesproken een fluitje van een cent is, ging deze keer erg moeizaam en tot nu toe niet gelukt, morgen gaan we weer verder.
Als het eenmaal tikt is het een heel mooi uurwerk waarbij je het escapewiel en de palletvork zo mooi ziet bewegen.
Als ik het weer aan het lopen krijg maak ik een video-opname zodat je kunt genieten van het mechanisme.

Ik ben niet de enige die er soms problemen mee heb, ik heb deze houder gratis en voor niets van Bassie gehad, precies om die redenen, ik ervaar het nu zelf ook waardeloos kloteding.

Heb je deze soort houders al eens geprobeerd? De vintage varianten zijn van hout.

3 likes

Die heb ik ook liggen, ik zal dat eens proberen.

1 like

Nou, ik gebruik juist liever de kunststof houder, dan de metalen houder.

Die gebruik ik ook niet, dan nog liever die zwarte van kunststof van Bergeon, maar het ding is verre van perfect.

Ik ben vanmiddag weer aan de Nidor begonnen, en dit keer verliep het zeer vlot, en zonder problemen
heb ik het escapewiel en het palletvork in de juiste positie gekregen en kon de brug terug geplaatst worden. Gisteren ben ik wel 1.5 uur bezig geweest zonder goed resultaat, vandaag uitgerust en het lukte meteen.
Het begon meteen te tikken, en dat gaf me een goed gevoel.

Ik heb video-opname gemaakt en is nu aan het uploaden naar mijn Youtube kanaal.

5 likes
1 like

Nu nog dit steentje schoonmaken en voorzien van olie en terugzetten en het slotje er weer op zetten, als dat maar goed gaat!
Dit soort slotjes is nieuw voor mij, eerst eens kijken hoe ik het los krijg.

Het slotje een beetje draaien naar de opening en dan…

foetsie!

Ik ga weer even zoeken jongens! maar hopen dat ik het terug vind.

2 likes

Meestal doe ik een houten staafje in het oogje van zo’n veertje als ik draai.
En dan nog ben ik bang dat het wegspringt.

2 likes

Ik doe exact hetzelfde. Gebruik twee middelen waarvan er eentje in het midden zit OF de veer afdekt en niet weg kan springen. Nooit meer een enkele.

1 like

Yep! Al is het met de metalen houder niet gezegd dat het nooit gebeurt!

Er zal vast een natuurkundige rekensom voor zijn. Hoeveelheid spanning op de veer en toegepaste kracht speelt een rol. Dan of er een object op de route zit (afwijking van de baan). Dat object kun je ook zelf zijn en met pech heeft het veertje dan een onbekende afstand meegelift. :sweat_smile:

Bij mij max 20cm, bij anderen heb ik in de praktijk meters ver gezien. Of swiss space programm, onvindbaar.

5 likes

Morgen ga ik dit slachtoffer onderhanden nemen, het ligt al op de operatietafel en wordt morgen geopereerd, ik hoop wel dat het al zijn ingewanden terugkrijgt.
Kijk jongens, ik krijg een herkansing, er zit eenzelfde soort slotje op het afdeksteentje.

Het betreft een Sisgau met kaliber BRAC 2003, nooit van gehoord, jullie wel natuurlijk.
De veer is of gebroken of los van de arbor, de balans ziet er wel oké uit, morgen weten we meer.

3 likes

Lijkt of er een steentje wordt gemist in het midden van de brug, we zullen zien.

1 like

Leuk Wolter, dat je nu ook aan het sleutelen bent!
Het cosmetische ben je al een kei in. Echt knap!

1 like

Dankje Bas, ja ik ben weer gestart met sleutelen, ik ga het nu afwisselen met het opknappen van de kasten en ik moet ook nog leren bandjes gaan maken, dus voorlopig druk genoeg met van alles.
Ik zie dat er in de BRAC 2003 een steentje weg is, kan jij een steentje erin persen? Of moet ik op zoek gaan naar dat onderdeel met steentje?