Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Ik ga de lume wat lichter maken zodra de thinner binnen is, Ik wou de ouwe kleur benaderen en dat is wel gelukt, alleen vind ik deze kleur niet zo mooi. Ik ga wat anders proberen.

Die kleur past imho prima.

1 like

Ik ben met de Nidor begonnen, onderdelen zitten in de Elmo, toch nog een incident gebeurd, tijdens de demontage is de veer en de arbor uit de veerton geëxploreerd, de veer hing in mijn baard en de arbor hoorde ik op de vloer terechtkomen, dus dat was weer op zoek gaan naar de arbor, de ruimte met veger en blik bij geveegd en ja hoor, ik heb het weer teruggevonden, en ook een veertje heb ik teruggevonden, dat was van de week uit een ander uurwerk gevlogen.

Werkplek helemaal opgeruimd en klaar voor de demontage van dit kaliber, wat ik voor de eerste keer ga doen, dit kaliber was mij onbekend, het is van Duitse makelij.
Kaliber BUSER FRERES B39
Jullie hebben daar vast weleens van gehoord, ik niet.

Eerst de balans er uit.

Zo ziet de plaatkant er uit.

Brug los gemaakt en daar komt de veer tevoorschijn.

Hier is de veer plus de arbor uit de ton gevlogen.

De steenjes alvast schoonmaken

Alle onderdelen in de Elmo

1 like

Alle onderdelen weer klaar om in elkaar gezet te worden, de veer is maar een slappe hap, misschien heb ik wel een vervanger, ik zal eens kijken.

En bovendien is ie niet meer recht, dus sowieso vervangen lijkt mij.

Welk uurwerk zat hier in?

Wat vind je van dit?

Ik heb deze gevonden in Japan. Is nog tekoop. Maar de prijs is niet echt een vrienden prijsje.

Het uurwerk ziet er 1 op 1 het zelfde uit als deze.

tissot-locle-vintage-sub-second-movement-with-dial-740236-(3)-434-p

Maar zonder Tissot of Locle

:rofl::rofl::rofl:

Bijzonder hoe die veer eruit ziet. Nog niet eerder gezien.

Die veer zit een gewoon beetje in de knoop. Waarschijnlijk eruit geschoten na een bepaald punt. Je kan die gewoon weer netjes maken en even kijken of die vlak ligt.

1 like

Je veer zit volledig opgewonden in de ton, ik snap wel dat je die gelanceerd hebt, volgende keer eerst ontspannen. Je kan serieuze schade aan je uurwerk toebrengen als je hem gaat demonteren met opgewonden veer.

4 likes

Onbekend kaliber, aparte click, kon niet zo snel zien hioe of wat.

Maar goed, de arbor weer teruggevonden en de veer is intussen ook niet meer bruikbaar.
Ik wou het laatste stukje iets samendrukken, zodat ik greep krijg met de opwinder, daarbij is het laatste stukje afgebroken.
Nu maar es kijken of hier wat bij zit.

3 likes

Bij het derde doosje was het al raak, precies de maat die ik nu nodig heb.

3 likes

Of je oog

2 likes

Ja nog erger inderdaad :see_no_evil:

1 like

Dat verklaart dus waarom ik dit niet eerder heb gezien :smile::smile:

1 like

Dat is wel heel relax. :grin: Zou ik ook moeten hebben.

Alle onderdelen en de veer zitten er in, behalve escape wiel en pallet vork, ik ben er nu dik anderhalf uur mee bezig geweest en het is niet gelukt, en nu stop ik ermee, ik ben moe en ga even iets anders doen, ik wil ook nog even meedelen dat die uurwerk houder van Bergeon van kunststof een waardeloos ding is. Nooit kopen!! Waardeloze troep.

1 like

Want? Gewoon uit pure interesse (heb er zelf geen).

Niets is zo irritant als een uurwerk uit de houder klapt, die kunststof houder is wat dat betreft een onbetrouwbaar stuk gereedschap, al draai je het nog zo stevig aan, als je een beetje druk zet kan het uurwerk er zo uit donderen, dat verwacht je niet van het o zo geprezen merk Bergeon, ik raad je aan niet te kopen.

2 likes

Ik ben dus met de laatste loodjes bezig en had gedacht het makkelijk vanavond klaar te krijgen, maar dat viel vies tegen, de brug die het escapewiel en de pallet vork in positie houdt is echt niet makkelijk terug te zetten, en het lijkt zo makkelijk maar echt waar dat is het niet.
Ik heb zonet nog gecontroleerd of het palletvork nog heel is, en het is in orde, ik heb er even een foto van gemaakt.

Morgen weer met goede moed opnieuw proberen het voor elkaar te krijgen.

2 likes