Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Het is geen Gruen :rofl: en het is een mooie!

Dus helaas kan ik er weinig over vertellen. Zou zelf 1920-1930 schatten. Zie zo geen cal nummer op het uurwerk. En een gokje dat de maker van het uurwerk A Schild is.

2 likes

Ik zie 9991 staan maar ik weet dus niet of dat het caliber nummer is.
En er staat een serienummer aan de binnenkant van de deksel.

Heb hem zojuist opgepoetst en het is echt een heel mooi ding.

Behuizing heeft ook een scharnier. Heel mooi vakwerk. Blauw emaille.

5 likes

Lijkt me wat hoog voor een cal nummer.

Jammer dat er geen maker teken in de kast staat. Het is iig geen weber&cie. Het emaille is nog erg mooi!

1 like

Dat is een mooie Derk! Heb je goed gedaan, mooie vondst.

1 like

Anders dan Alpina bedoel je?

1 like

Je kunt 'm hier ook posten, wie weet is er iemand die er iets over kan vertellen.

Ik heb een foto nog even door reverse image gehaald, maar geen tweede gevonden.

3 likes

Bedankt.

Dan wordt het toch Tussen Kunst en Kitsch

Ik heb Ebay bekeken, vele Alpina kalibers, maar geen 9991.

Ik heb er wel 1 gevonden.

https://uhrerbe.com/unt/53085-sammlerstck_lesen_alpina___armbanduhr_kaliber_9991___935_er_silber.html

3 likes

Ja. Voor zover ik weet maakte Alpina geen horlogekasten. Die werden in opdracht gemaakt/extern ingekocht. Dat was vrij normaal in die periode.

De waarde is de goudwaarde zeg ik dan maar vast. :joy:

2 likes

Geen Alpina maar zo snel de enige tank die ik kan vinden met emaille in de kast.

5 likes

In de jaren 20 had Gruen wel meer modellen met emaille. Andere Amerikaanse merken zoals Elgin trouwens ook. In Europa zag je het minder. Daar was men wat meer behoudend qua mode. :sweat_smile:

Zie hier een (dames) voorbeeld van mij

10 likes

Heel mooi, bedankt voor de tip.
Die van mij komt uit Frankrijk.

Alpina verkocht met name in Europa, dus dat kan prima. De kroon in de zon was een goudmarkering voor Duitsland. Wat niet perse betekent dat het voor de Duitse markt was.

Je zou hier ook nog even kunnen gluren:
https://www.hifi-archiv.info/Uhren-Werbung/Alpina/index.html

2 likes

Het uurwerkje is mij niet bekend. Een AS-product zou best kunnen, maar ik dacht ook gelijkenis te zien met Unitas, met name 148, 150 en 152. Iemand met een goed naslagwerk ?

2 likes

Hij lijkt een beetje op de Alpina 819. Die is uit 1922

3 likes

Dat is een aegler uurwerk (rolex 200, gruen 819). Weet vrij zeker dat die van @DJV geen Aegler is.

Maar idd, even in de oude boeken graven.

4 likes

Zojuist is de Atlantic Waterproof gereed gekomen. ik heb het geheel uit elkaar gehad en alle onderdelen in de Elma gehad, ook de kast en armband en het glas gepolijst, daarna nieuw lume aangebracht op de wijzers.

5 likes

Volgende klus is deze Eljo proberen om weer aan het tikken te krijgen, de balans en de veer zijn in orde, het wil alleen niet tikken, ook nieuw lume aanbrengen. Waarschijnlijk erg vuil en volstaat een servicebeurt voor deze Eljo. We zullen zien. .

4 likes

Het uurwerkje met kaliber FHF 25 is gedemonteerd en de platine en de treinbrug liggen al in de wasbenzine en worden morgen verder behandeld. Ik ga nu even een paar uurtjes relaxen en een hapje eten en morgen gaan we weer verder.

2 likes

Alle onderdeeltjes zitten in de korfjes aan gaan zo meteen wat rondjes draaien in de Elma.
Ik heb dit keer de steentjes uit de balanskloof en aan de onderkant uit de platine gehaald zodat de palletjes van de balansstaff ook goed schoon kan worden gemaakt.

Vraag:
Is het gebruikelijk dat de steentjes worden verwijderd voordat alles de Elma in gaat?

Elma in actie.

1 like