Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Even een domme vraag misschien. Ik ben bezig met mijn Cazal. De veer is intact en geeft energie.
Als ik voorzichtig de pallet vork heen en weer beweeg, dan moet het ankerrad toch een stapje vooruit gaan?

2 likes

Domme vragen bestaan niet dus vraag wat je wilt, en je hebt gelijk, als je wat energie in de veerton draait, dan moet het anker makkelijk van links naar rechts gaan als je het iets aanraakt, en het escape wiel moet een stapje voor uit zetten.`

1 like

Heb je foto’s Dirk, we zijn gek op foto’s.

Bedankt! Dan probeer ik straks nog een keer opnieuw de tandwielen uit te lijnen…

Nu even niet, ter voorkoming van brokken even weggelegd.

Ik ben een uurtje terug weer begonnen met de Titanic Exellens, gisteren kreeg ik het niet aan het lopen, ik heb vandaag de steentjes er weer uitgehaald en onder de microscoop gelegd, ik zag dat het steentje van de kloof waar het afdeksteentje op komt te liggen aan de onderkant op de rand een heel klein stukje opgedroogde olie aanwezig was, ik heb het weggehaald en het steentje grondig schoongemaakt. Het afdeksteentje van olie voorzien en er weer opgelegd, de balans er weer in gezet wat soms wel tegen kan zitten, omdat er zo’n opstandje zit waar het asje in valt, nu ging het zeer voorspoedig, begon het weer te lopen, en ik zag al dat er flink wat amplitude in zat, dus ik leg het op de timegrapher en dit zijn de resultaten. Beat error heb ik niet afgesteld, want dan moet de veer los gemaakt worden en daar heb ik geen ervaring mee.

3 likes


Het derde rad verschuift best wat in hoogte.
Tot aan het ankerrad geen obstructies. Zodra ik deze ertussen zet lijkt er een probleem te komen…

1 like

Het lijkt of de veerton kloof niet goed aansluit op de platine, kun je een foto maken van het zijaanzicht?



Zo?

En als je het anker nog even weglaat, draait de radertrein inclusief ankerrad dan wel mooi uit als je de veer een tikje opwindt?

4 likes

Dit dus. Gewoon alles even testen.
Als ik een uurwerk ga monteren monteer ik eerst alleen de balans. Dan kijk ik of deze mooi soepel loopt. Je kunt dan ook nog aan alle kanten langs de balans kijken.
Dan kan de balans er weer af en kun je die uitsluiten bij eventuele latere problemen.
Dan de veerton en tandwielen er in en testen of deze ook mooi soepel lopen. Idealiter draaien de tandwielen aan het einde een beetje terug. Is dat goed dan zit daar ook geen probleem.
Dan zou het eigenlijk bij slecht lopen alleen aan het anker kunnen liggen en hoef je niet het hele uurwerk weer te demonteren.
Dus tussentijds controleren. Ik zou dus wat @wbcoupe ook al aangeeft, het anker demonteren en kijken of de tandwielen trein mooi soepel loopt.

7 likes

Het volgende horloge wat nu uit elkaar gaat, is een Avenue Sport.

Met kaliber AS 1130

Ik ga weer proberen om deze data te verbeteren.

3 likes

Eén van de beste vintage uurwerken zo’n AS 1130

4 likes

Het is een groot uurwerk, het ziet er nog heel mooi uit, het heeft ook een stofdeksel.

De onderdelen liggen klaar voor de schoonmaak, de kloven en de platine zijn voorgewassen met de hand.

Elma in actie

Alle onderdelen kunnen nu gemonteerd worden.

Maar ik ga eerst even relaxen en een hapje eten.

.

1 like

Gelukt!
Een van de steentjes op de pallet vork stak te veel uit. Hierdoor was er geen ruimte voor het anker om er langs te komen. Wanneer ik nu voorzichtig de vork heen en weer beweeg gaat het ankerrad een stapje verder.

1 like


Nu de situatie van de nietzo frisse spiraalveer.
Voor kerst Handboek voor de uurwerk hersteller van Jendritzki gekregen. Eens zien of dat mij verder helpt. (Tips blijven natuurlijk welkom)

4 likes

Ik kom ook met goed nieuws, het afgebroken schroefje is na 24 uur al opgelost door Aluin.

Ik heb er ook een schroefje bij gevonden, als het te kort is schroef ik er een rechts draaiende in, de schroefjes van het kroonrad zijn namelijk korter dan van het tonrad.

1 like

Dat zal niet zomaar gaan natuurlijk, dan moet je hem uitboren en grotere draad tappen.

2 likes

Maar ik heb goed nieuws het is niet nodig er kan een links draaiende in. Ik was even bang dat het te kort zou kunnen zijn omdat er al flink aan geknaagd was zoals je op de eerdere foto’s kunt zien.

3 likes