Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Zal dan vrees ik wel een dure reparatie worden. Dan maar zo houden :wink:

1 like

Hier op dit forum publiceerde ooit iemand dit.

Ik kan niet beoordelen of dat hier van toepassing is; ik ben technisch onbenul. Maar misschien is het een ingang.

1 like

Zelfs professionelen denk ik. Sleutelen aan iets dat 300 jaar geleden als 100% handwerk gemaakt is door een meester in het vak - en waar er per definitie geen sprake is van “spare parts” - begin er maar aan.

Ik denk dat er op HF buiten @vinwat zelfs niemand met vertrouwen zou kunnen aan beginnen :smile:

5 likes

Beste alle, ik ben Deylano sinds kort op het forum! Ik onderhoud horloges voor de hobbie!
Ik heb laatst dit citizen horloge gekocht van een vriend zijn grootvader. Heb het horloge een beetje opgeknapt gezien de staat (glas vervangen - jubelie schoon gemaakt etc) Nou heb ik een grof idee van welk jaar het horloge is en dat is ergens in de jaren 1970. Kan voor de rest weinig vinden over deze citizen wel veel eagle 7 modelen die er op lijken maar die van mij heeft geen eagle op de wijzerplaat. Dus ik denk dat deze pre eagle 7 is. Iemand die hier meer over weet mischien?
Hoor het graag!
Mvg Deylano.

2 likes

Hallo Deylano, als je hier niet wijzer wordt, kun je ook een paar foto’s op dit topic plaatsen.

1 like

oke helemaal goed! moet me weg nog even vinden met hoe alles werkt kwa topic en fotos uploaden dus hoop dat t goed is zo :slight_smile:

Het gaat uitstekend, hoor!

zal het daar ook even posten mischien heb ik geluk

Daar zitten Citizen bezitters en liefhebbers gezellig te keuvelen over hun Citizens.

Dan moet het daar helemaal goed komen denk ik. Dit was me nieuwste aanwinst ben nog in afwachting van een nieuwe mainspring dan kan ik de servicebeurt doen. was even benieuwd hoe het gaat hier.

2 likes

Hier kun je met alle vragen terecht, en waarschijnlijk krijg je hier ook antwoord op je vraag.

Vindt het wel erg lastig om mijn weg te vinden tussen de post en evt waar ik zou moeten posten, zelfde geld voor de fotos bijvoegen de ene keer werkt het wel en de andere keer weer niet. kan aan mij liggen maar we komen er wel uit uiteindelijk. :sweat_smile:

1 like

Is een kwestie van regelmatig bezoeken dan vind je je weg wel. Maar om hier te posten was ook een goed idee, ik gaf alleen maar een hint dat er ook topics zijn over bepaalde merken, daar zitten natuurlijk mensen die alles afweten van een bepaald merk.

Dat wordt erg gewaardeerd! Tips en info zijn altijd welcom bedankt!

Ik heb een vraagje over de Elma, ik was ongeveer 5 minuten en spoel ongeveer 2 a 3 minuten per pot, is dat oké?

1 like

Ik doe vaak afhankelijk van hoe smerig het uurwerk is 5-10 min in de eerste pot en inderdaad ±5 min in de na speolen potten.

2 likes

Ik doe wel een voorwas met de hand, dan blijft de vloeistof langer goed, althans dat denk ik.
Dus ze gaan er al redelijk schoon in.

Hangt er natuurlijk ook vanaf welke schoonmaak middelen je gebruikt en wat hun advieseren. Maar dat zou goed moeten zijn. Ik gebruik zelf een vintage elma roterende machine die ik gehad heb van de juwelier :slight_smile:

1 like

Ik gebruik voor de voorwas Tickopur R33 dit is vloeistof die ik gebruik voor de Ultrasoon.

1 like