Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Ik kom ze ook met wit tegen :sunglasses:

Maar dat wil uiteraard weinig zeggen.

1 like

Daarom neem ik de kleur die er op zat.

1 like

Dank je Wilko.

1 like

Had gekund dat je onder het rood nog restjes van een andere kleur was tegengekomen. Je moet inderdaad roeien met de riemen die je hebt, achterhalen wat origineel is is vaak erg lastig, zeker bij wat minder bekende merken.

1 like

Die secondewijzer mag ook weleens onderhanden worden genomen zo te zien.

Ja of niet; misschien is dit wel origineel, zodra je hem schildert is hij in elk geval niet meer origineel. Opknappen of niet, blijft altijd een dilemma :grin:

Ik heb vroeger samen met mijn broers aardig aantal oldtimers gerestaureerd, die worden ook opnieuw gespoten, stukken plaat erin gelast en noem maar op, zo is dat met vintage horloges hetzelfde principe, afbladderende verf op een secondewijzer is geen vernietiging van de originaliteit, maar hoor bij een restauratie, anders kan je wel stoppen en alles verder laten voor wat het is.
Ik heb even een close-up gemaakt van de secondewijzer waarbij je ziet dat de verf afbladdert.
secondewijzer met krom staartje en afbladderende rode verf

1 like

Klopt, ik hobby ook wel aan auto’s en er wordt daar meestal wat minder moeilijk gedaan over opnieuw spuiten. Al geldt ook bij oldtimers dat een ongerestaureerde in nette staat meer waard is dan een gerestaureerde. Er zijn nou eenmaal liefhebbers van originaliteit.

Die rode wijzer is inderdaad wel aardig afgebladderd. Overigens geldt dat ook voor de gelumede wijzers, heb je die wel opnieuw wit geschilderd? :wink:

1 like

Er zit een goudkleurige laag op die wijzers, en ik heb nu besloten om de lume die ik heb aangebracht er weer uit te halen, en eerst de wijzers opnieuw van een goed kleurig laagje te voorzien, want ik vind zoals het nu is niet mooi. Dus er is een bestelling gedaan en waarschijnlijk komt het zaterdag aan.

Ik ga de wijzers nu klaarmaken voor de afwerking en daarna opnieuw lumen.
Ik vind trouwens de kleur lume ook niet goed.

1 like

Lumen is lastig, ik ben er ook wel eens mee bezig geweest maar in een keer goed is het bij mij ook zelden. Ik koop gewoon zo min mogelijk horloges waar iets met de lume moet :innocent:

Nog los van het feit dat ik ook zo min mogelijk horloges met radium op m’n werkbank wil hebben.

1 like

Het zijn meestal oldtimers import uit Amerika die er nog goed uitzien, de oldtimers uit Europa zijn in heel veel gevallen in een andere staat, en behoeven een volledige restauratie, bij de Amerikaanse import is dat anders. Klimaat speelt hierbij de hoofdrol.

1 like

Absoluut. Ik heb ook wel eens oldtimers gezien waar heel trots bij stond dat de lak nog origineel was. Maar er zat nauwelijks nog lak op. de Helft was eraf gebladderd en de rest compleet gecraqueleerd. Dan is de meerwaarde van origineel niet meer aanwezig, dan heb je gewoon een wrak.

Ik vind het erg leuk om met lume bezig te zijn, je wordt er steeds handiger in als je het wat vaker doet. De juiste smeuïgheid van de lume is het belangrijkst om er goed mee te werken, en dan met 1 strijk of 2 strijken zit de wijzer vol, geeft goed gevoel als het lukt.

1 like

Klopt, als het lukt vind ik het ook leuk :laughing:

Ik heb dit besteld, eens kijken of dat iets is.

1 like

De wijzers heb ik geschuurd met 1000/2000/3000/4000 ze glimmen tegen de klippen op haha
Ik ga ze nu opnieuw lumen, welke kleur weet ik nog niet.

De rode verf droogt erg langzaam, dus komt vandaag niet klaar.
Er moet nog een tweede laag overheen, maar dat doe ik laat in de avond, misschien morgenmiddag droog en en klaar voor terugzetting.

1 like

De wijzers hangen te drogen, ik ben benieuwd hoe het opdroogt.

2 likes

Wijzers zitten er op, ik heb twijfels over de kleur, zal ik het witter maken of juist wat bruiner of zo laten?
Graag een oordeel.

1 like

Ik kan het witter maken met bruine effecten van ouderdom, zeg het maar.

Goede vraag. Lastig te beoordelen op basis van deze foto. Zou het nog eens belijken bij daglicht.

1 like