Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Ik vind het craquelé fantastisch en zou weinig aan de wijzerplaat doen, wel de wijzers mooi glimmend zien te krijgen, dan krijg je ook een mooi contrast met de plaat, de indexen glimmen nog behoorlijk zo te zien. De onderrand kun je even een vochtig wattenstaafje halen, met lauw water of wasbenzine of alcohol. Die zwarte vlek op drie kijken of je daar iets aan kunt doen, verder niet te veel aan rommelen.

2 likes

Ik ben met 1 horloge klaar wat betreft de lume op de wijzers.

Ik ben begonnen met de Tarnan

Ik heb een nieuwe opstelling gemaakt voor de wijzers

En ik heb deze keer vloeibaar geconcentreerde koffie korreltjes gebruikt, ik heb ze eerst 14 dagen aan de openlucht blootgesteld zodat ze helemaal zwart waren geworden.

De lume van gisteren kun je met je vinger er zo uit draaien en weer gebruiken als je dat zou willen

Containertje weer gevuld met witte lume

Als de Lume, thinner en de hardere er in zitten gaat als laatste de koffie er bij.

Goed blijven mixen en goed in de gaten houden of er nog iets bij moet van harder

Met de gever kun je goed bepalen of het de juiste smeuigheid heeft, nu is het nog te dun.

Als er een bolletje aan de gever blijft zitten kun je de lume aanbrengen.

Nu even laten drogen en kijken wat het is geworden.

De nieuwe opstelling die ik vannacht op bed heb bedacht werkt fantastisch!
Hele grote vooruitgang, geen gekut meer met die loshangende wijzertjes.

8 likes

Volgens mij ligt het erop hoor. Is gewoon viezigheid…. Zal er op een later moment is goed naar kijken, eerst even het uurwerkje netjes maken.

1 like

Ja gewoon viezigheid :joy:

Ik denk het ook, vlekje weg en even langs de onderkant gaan met vochtig wattenstaafje en klaar.

1 like

Denk dat het wel te zwaar aangekoekt zit en ik daardoor krassen krijg. Jij laat het vaak ook in warm water even zacht worden lees ik?

Als je een beetje gevoel er voor hebt dan zou het wel lukken, maar je moet niet zomaar deze plaat in warm water gooien, ik weet niet of jij met veel voorzichtigheid te werk kunt gaan zodat de print niet los komt, ik zou het wel aan durven om deze plaat een paar minuten in warm water te laten weken, en daarna eerst langs de randen met een kwastje kijken of je de vlek er af krijgt en voorzichtig met het kwastje van buiten naar binnen werken en zo af en toe een veeg over de print maar daar erg mee uit kijken.

Ik krijg het intussen voor elkaar spiralen te richten. Dus ik denk dat ik mezelf prima mag categoriseren onder de mensen die voorzichtig te werk gaan :grin:.

Ik ga wel is wat dingen proberen. Want die strepen zijn gewoon pure viezigheid. Gelukkig niet over de print dus daar ga ik gewoon vanaf blijven.

2 likes

Bewerk eerst wat echt nodig is dan als laatste neem je de print, heel voorzichtig langs de print gaan, dus niet aanraken en als je zeker bent dat het nog stevig vast zit ga je lichtjes met een make-up kwastje over de print. Niet heen en weer blijven poetsen want dan komt het eraf. Maar met een 1 richting een paar keer achterelkaar er overheen dan zie je dat het vuil tussen de letters ook los komt, zodra het voor jouw gevoel licht genoeg is dan stoppen en de plaat goed met lauw water afspoelen en droog blazen, niet met hete lucht maar lauwe lucht.

Ja ik ga wel wat heen doen. Volgens mij zit het zo hard in de blanke lak gekoekt dat je dit nooit meer netjes krijgt. Snap er eigenlijk niks van wat het is, uurwerk was ook heel vies maar helemaal niet roestig. Anders maar gewoon laten voor wat het is.

1 like

Dit schroefje hoeft eigenlijk niet los…

Dank je Scudo, Ik vind hem ook mooi, jammer dat de lume van de minutenwijzer er uit brokkelt, ik denk met de reis toch wat geleden. Ik ga kijken of ik een kleur kan maken die er dicht bijkomt, maar dat zal wel niet meevallen, we zullen zien.

Het was gebroken, ik heb er niet aangezeten, het plaatje lag onder de houder met een gebroken schroefje.

1 like

En dit is het geworden, morgen bij daglicht nog een foto.

6 likes

Mooi resultaat!

1 like

Ik weet het Dirk, jij bent goed bij de tijd, ik heb vertrouwen in alles wat je doet dat het goed komt.
Ik zei het om het even goed te benadrukken, dat je er heel voorzichtig mee moet zijn, omdat als je er aan begint er haast geen weg terug meer is.

1 like

Dit wordt de volgende waar weer lume op aan wordt gebracht, ik moet nog even goed nadenken over de kleur.

2 likes

Dit is em dus, een GOW ergens uit de 50s denk ik.

Ik zei al eerder dat de nieuwe opstelling erg goed bevalt, ik heb deze keer de wijzers iets verder uit elkaar gezet.

Voor de kleur heb ik ervoor gekozen om het iets lichter te krijgen, en heb wat witte lume toegevoegd aan de bestaande mix.

Als het goed smeuig is en er een balletje aan de gever blijft zitten is het tijd om het aan te brengen.

Na het aanbrengen laat je het even drogen en neem je de pitch wood blokjes uit de houder en kun je de wijzers aan alle kanten goed bekijken.

De wijzers zitten er weer in, de kleur is wel goed, bij daglicht kan ik het beter beoordelwen, maar ik denk dat het wel goed is.

Wat ik nog wou zeggen, als jullie ook zo’n opstelling maken om te lumen wat het veel leuker en makkelijker maakt, dan heb ik speciaal voor de minutenwijzer een onderdeeltje van een springbar gebruikt om de wijzer daar aan te hangen, de uren wijzer druk je zo in de pitch wood.

Morgen maak ik een foto bij daglicht.

3 likes

Ik kom net van kraamvisite en dacht, laat ik nog even de Cyma doen voordat ik de nachtdienst in ga.

Dus ik heb nog meer witte lume poeder toegevoegd aan de bestaande mix en dit ligt er nu te drogen.

Morgen bij daglicht weten we meer over de resultaten.

Je ziet dat de lume eruit brokkelt.

Het had een mooie kleur lume, daarom jammer dat ik het moet verwijderen om 1 geheel te krijgen met de nieuwe kleur, die waarschijnlijk iets donkerder zal zijn.

Morgen weet ik meer, we zullen zien.

5 likes