Ja, uitspraak van mij.
Afgelopen woensdag nog tegen @Akrid gezegd. We zitten ook op de rikketik in het afval van anderen te rommelen.
En dat is vaak ook wel te merken door de modder getrokken uurwerken, maar dat maakt het vaak wel een leuke uitdaging. Zolang het compleet is en die spiraal niet helemaal om de balanskloof getrokken zit, is er vaak wel wat van te maken.
Zoiets herken ik in mijn huidige project. Te groter is de vreugde als het me gaat lukken.
Ja, ja, dat is inmiddels gebeurd.
Hierover heb ik een wat stoffig maar heftig essay geschreven.
Kijk maar op de volgende link;
dixi
Mooi gezegd Peter
Ben ik natuurlijk meteen nieuwsgierig wie er ooit in mijn afvalberg gaat rommelen
Vanavond is Neova de gelukkige die een wasbeurt krijgt, het uurwerk loopt niet, de veer en de balans zijn in orde, dus ik hoop dat het na een Elma beurtje weer zin heeft om te gaan tikken.
Na de voorwas zitten alle onderdelen in de Elma.
Komt goed
Het uurwerkje zit weer in elkaar, ik ga zo meteen de balans erop zetten, spannend moment.
Ik heb nog een vraagje, ik heb begrepen dat het palletvork niet mag worden geolied, is dat juist?
De pallets zijn wel voorzien van olie, @Akrid heeft op zijn instagram een leuk filmpje staan en zo heb ik het ook geprobeerd.
Klopt, kloofje/brugje en platine geen olie. Pallets wel, ik doe het inderdaad zoals op dat filmpje
Nu heb ik per ongeluk aan de plaat kan het steentje wel geolied, is dat erg?
Ik bevind me op gevaarlijk terrein als ik daar antwoord op ga geven
Men zegt dat het naar je palleten kan lopen, of nog erger richting de plateau. Zelf heb ik nooit dat steentje gesmeerd en op de lange termijn de effecten ervan ervaren. Dus ik kan ook niet uit ervaring spreken. Echter zie ik heel vaak een vuile steen bij vintage uurwerken dus zou me niet verbazen als dit vroeger gewoon standaard gesmeerd werd. Hoogstwaarschijnlijk zijn ze hier door onderbouwde redenen mee gestopt.
Ik laat het maar zitten, ik ga nu de balans plaatsen.
Ik heb ondertussen nog wat leuke opknappers gekocht op Tradera. zes stuks van dezelfde verkoper dus dat scheelt flink in de verzendkosten.
Ik zet zometeen een foto op het topic, ‘incoming’
Neova heeft nog 1 ding wat gemaakt moet worden, hij wil graag tikken maar het gaat gewoon niet, de balans as is aan de onderkant volgens mij stuk.
Alles staat weer in elkaar en het was toch een nuttige en leerzame exercitie, dus mijn tijd toch nuttig besteed. Morgen weer een ander horloge, die moet ik nog even uitzoeken.
Trouwens balans asje vervangen zou toch wel handig zijn als ik in de toekomst dat ook kan uitvoeren aan mijn maatjes met een kapotte as, dat puntje aan het eind van een balansasje noem je toch een tap?.
Aangezien dit eigenlijk een vragen topic is heb ik even tussen alle mooie opknap en schoonmaak uitleg en foto”s toch ff een vraagje. Weet iemand hier of de draaibare bezel van deze Bulova “Devils Diver” een tikkend geluid moet geven bij het verdraaien of kan deze bezel gewoon los draaien. Er zit wel een veer achter maar de rand aan de binnenkant is glad.
Hoort hier gewoon thuis hoor, het is een vraag over een horloge dus dan is het welkom op dit topic.
Ik heb altijd vragen over een horloge als ik er mee bezig ben en laat ook gelijk mijn avonturen met de vintage horloges zien. Een combinatie dus waar hopelijk enkele beginnende hobbyisten weer iets van kunnen opsteken.
Ik lees jouw en andere verhalen ook graag hier in dit topic. Leer ik veel van. Jammere is dat ik zelf (te) weinig tijd heb om uurwerken te de en monteren momenteel.
Dankjewel Ton, dat komt nog wel als je met pensioen gaat, dan is het een fantastische tijdsbesteding.
Ik heb een nieuwe kandidaat gevonden, het is Genia, een mooi horloge wat wel een opknapbeurt kan gebruiken, en ik ga het ook servicen, de balans en de veer zijn goed, maar het loopt niet, een paar seconde tikt het en dan staat het weer stil.
Dus een mooie uitdaging om dit uurwerk er weer fris uitziend en lopend te krijgen.
Het kaliber is een AS 1123
Voorbereidingen zijn getroffen, Genia ligt al klaar om morgen onder de schroevendraaier te gaan.
We hopen op een goede afloop, ik heb er in ieder geval alle vertrouwen in en veel zin in.
wel een andere tak van sport. Eigenlijk is de juiste manier om een staf te verwijderen op de draaibank. Je hebt nog iets als een platax maar dat is vrij prijzig. Veel timmeren hem er gewoon uit met de triebniet maar dan heb je kans de balans krom te slaan (kan ik niet bevestigen aangezien ik het nooit gedaan heb). Daarna, met de staf zetten, moet je een paar stapjes uitvoeren met de triebniet. Als het allemaal weer in elkaar zit moet je hem ook nog afwegen met de balanswaag (blijkt wat afwijkingen op te kunnen treden). Ik heb het allemaal van lezen en moet het nog is gaan proberen. Het laatste, de balans uitwegen, heb ik wel al met enig succes weten doen bij een balans waarbij dus hoogstwaarschijnlijk een nieuwe staf is gezet zonder af te wegen…
En inderdaad, het heet een tap. Je noemt het ook een tap bij het radarwerk. Eigenlijk de dunne eindjes die door de stenen heen gaan.