Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Triebniet volstaat ook hoor :wink:

Klinkt maar raar. Als je het voorzichtig aanpakt zie ik niet meteen hoe dat slechter zou zijn dan andere opties.

1 like

Ik ga het ook op die manier proberen, maar jij hebt een mooie draaibank? Waarom niet daar een keertje op proberen? :grin:

1 like

Klopt, maar ik gebruik toch liever de platax :grimacing:

2 likes

Tgoh. Mooie draaibank zeker en vast, maar ik heb er niet veel handeling mee, mijn ervaring met draaibankhandelingen is gruwelijk beperkt. Eerder schrik dat ik iets kapot maak.

Tuurlijk. Maar een platax staat toch eerder laag op de prioriteitenlijst gezien de kostprijs van zo’n speeltje :sweat_smile:

2 likes

Persoonlijk zou ik het altijd investeren in een draaibank ipv een platax. Iets veelzijdiger als je het mij vraagt.

Kunt het toch op een oud horloge proberen. Lijkt me een leuke ervaring. :slightly_smiling_face:

1 like

Met een triebniet gaat de opening waar de staf doorloopt altijd vervorming krijgen. Zelfs als het niet zichtbaar is met het blote oog. Of het een drama is voor een noodherstelling is natuurlijk nog wat anders.

Ik heb in Nederland een Platax dit jaar kunnen aanschaffen voor 175 euro. Dat wilde ik nog uitgeven. Ervoor had ik de Unruh-max die ik gebruikte.

Draaibank staat hier ook nog op de planning, maarja budget :wink:

2 likes

Jenneke heeft een topic gemaakt over een Platax

2 likes

Genia is klaar, service beurtje gehad en het tikt weer rond, de kast en het glas opgeknapt en nieuw lume aangebracht.

9 likes

De volgende is Facit, dit horloge heb ik een paar weken terug al opgeknapt en nu krijgt het een service beurtje. Balans en veer zijn in orde, maar het loopt niet.

Het kaliber is FF ST 974

3 likes

Geniaal!

2 likes

De demontage is klaar.

Voorwas is gedaan.

De onderdelen draaien hun rondjes nu in de Elma

2 likes

Onderdelen zijn klaar om weer gemonteerd te worden.

Eerst pauze en een hapje eten.

4 likes

Ik ben weer begonnen met de montage van de onderdelen, ik ben begonnen met de twee steentjes van de balans, wat me direct opviel was dat er zeer weinig weerstand is en bij een klein zetje bleef het ruim 50 seconde heen en weer bewegen, dus ik heb goede hoop dat de Facit weer een goede toekomst tegemoet gaat.
Ik heb even een opname gemaakt dan kunnen jullie het zien.

1 like

Dat is alvast een goed teken.
In plaats van aan te raken kun je ook een pufje lucht tegen de balans blazen zodat je deze niet aan hoeft te raken.
Nu hoef je bij eventuele problemen later de balans niet te verdenken.

4 likes

Trein brug plaatsen ging voorspoedig.

Pallet vork als laatste

Ook goed gegaan, wel wat gepiel maar toch in redelijke tijd gelukt.

Nu eerst even een break, dan de plaat kant afmonteren.

Ik had er heel niet aan gedacht, ik ben zo gewend de rubberen pen te gebruiken dat ik de blaasbalg helemaal vergeten was om in dit geval te gebruiken. Is goed dat je me er aan herinnert.

Facit is zover klaar.

Morgen nog even de kalender ring er op zetten, ik heb wel het uurwerk afgesteld, ik ben wel tevreden over de data die de timegrapher laat zien.

6 likes

Ja, daar valt niet over te klagen!:grin:

2 likes

Mooi werk Wolter! Je bent goed bezig laatste weken. :+1:

2 likes

Ik zou wel foto’s maken maar dan jezelf dwingen niet te kijken bij het terug in elkaar zetten. Heb je ze wel in geval van nood :grin:.

1 like