Vragen over vintage horloges en zakhorloges

This Citizen watch was made in February of 1975, 1985, 1995, 2005, 2015, 2025

Citizen Quartz
Referentie:
8950 084965 TA
5021073
30-3488
GN-4W-S

Zonde van die chip in het glas linksonder, een mooi nieuw glas zou wel fijn zijn (zeker als je deze Citizen weer aan de praat krijgt) :+1:

1 like

Nee.

Het loopt nu, dus ik ga op zoek naar een glas, dit is niet zomaar even te bestellen hé?

1 like

Lastig ja, misschien een donor te vinden voor weinig, beetje geluk hebben :four_leaf_clover:

Erg fijn dat het weer loopt maar het is wel een teken dat het analoge deel waarschijnlijk wel nieuwe smering nodig heeft.
Je kan het horloge beter een beurtje geven.

1 like

Daar heb je gelijk in, nu eens kijken of ik aan het glas kan komen, en anders zelf iets op maat maken.

Deze folder schreeuwt jaren 80:

Ik zou dus zeggen 1985.

2 likes

Donor die al verkocht is, jammer

1 like

Helaas is het glas weg maar loopt nog prima. Zijn hier nog glazen voor te koop . Verder weet ik niet veel over dit zakhhorloge. Is er iemand die me meer kan vertellen over Stowa?
Groet Hans

3 likes

In principe wel; moet je een savonnette glas kopen. Of het past blijft altijd afwachten natuurlijk, de ruimte tussen de wijzers en het deksel is klein. Dus als je glas te vlak is lopen de wijzers er tegenaan, is het te bol dan kan het deksel niet dicht.

https://www.cousinsuk.com/product/low-dome-extra-thin-sternkreuz-sav

1 like

Ik heb toevallig een partijtje gekocht, als je de maat even neemt kan ik kijken of die maat erbij zit.

1 like

Hoi M, dank voor het aanbod. Zal morgen even bij een bevriende juwelier laten meten en je doorgeven.

1 like

Hoe open ik deze Certina?

Vandaag dit dameshorloge binnengekregen en wil de kast opknappen en het uurwerk bekijken, maar hoe krijg ik de kast open? Het lijkt wel een geheel solide kast, ik zie geen inkeping om een mes in te zetten.

Voorlader?

Glas eraf halen, stukje Rodico op de wijzerplaat leggen zodat je de wijzerplaat kunt draaien. Tijdens het draaien de kroon ook draaien. Misschien zit er een deelbare stem in?

1 like

Aan de andere kant………… als ik nog eens kijk lijkt er een glas met spanring in te zitten. Dan gaat mijn optie niet werken en moet er toch ergens aan de achterkant iets zitten.

1 like

Of je moet het glas er met perslucht op de tube af “blazen”. Maar dan moet er ook een gedeelde stift in zitten. Daar zou ik eerst eens beginnen, kijken of de stift gedeeld is. Zo ja, dan zul je waarschijnlijk aan de voorkant wat moeten.

Overigens lijkt er langs de rand van het ronde deel toch wel iets van een inkeping te zitten:

2 likes

Ik krijg deze dame niet open, heb de kast en het glas wel een beetje opgeknapt en laat het hierbij, volgens de timegrapher is een servicebeurtje nog niet hoog nodig.

2 likes

Neem aan dat je hem ook niet veel zult gaan dragen dus wat dat betreft zou ik hem ook lekker dicht laten zitten. :grin:

1 like

[Jambers mode aan] Overdag is hij taxichauffeur, maar in de avond en weekend verandert hij in……
[Jambers mode uit]

:rofl::rofl:

3 likes