Nu ik een plek heb om daar in alle stofvrijheid mee te prutsen, eens een vraag voor de polijsters van gehavende vintage op HF - en dan kijk ik oa naar @Macx dus - welke compound gebruik je voor wat?
Ik heb al een hele tijd terug een kitje laten meekomen met ander Aliexpress prul met zes verschillende blokjes in, kleurgecodeerd:
Maar heel veel informatie zat daar eigenlijk niet bij, buiten dat ik een screenshotje genomen heb van hun “gradatie”:
En fijnheid is wel leuk om weten maar dat zegt op zich niks over de hardheid van het spul. Als ik gewoon wat wil oppoetsen, gebruik ik dan die lichtblauwe? Of ga ik dan heel fijntjes mijn kast naar de ruk poetsen? Alle tips zijn welkom. Ik zou het willen gebruiken met een klein dremeltje en wat toebehoren:
Doel is een beetje oppoetsen van chroom/verguld/staal, en kleine krassen wegwerken. Voor het grotere werk zou een echte polijstmachine sowieso wel beter zijn gok ik maar dat komt later misschien wel.
Ik gebruik geen dremel maar een polijstmachine, gekocht bij HBM, polijstblokken ook van HBM,
als je alleen de glans terug wilt brengen zou ik in jouw geval de lichtblauwe gebruiken, in mijn geval is de witte van HBM voor de laatste polijstbehandeling voor een glanzend resultaat. Het ligt er ook aan waar ik het voor nodig heb, moet ik krassen uit het glas halen, dan gebruik ik schuurpapier vanaf 1000 t/m 4000 en behandel als laatste het glas met de polijstmachine met blok wit, in jouw geval zou dat de blauwe zijn. Dus de kleur aanduiding is niet universeel en verschilt van merk tot merk. Voor glas polijsten moet je met een dremel wel uitkijken dat het glas niet te warm wordt.
Voor glas gebruikte ik ook wel de schuurblokken van Aliexpress, die werken ook erg goed, maar nu doe ik het met schuurpapier en dat bevalt nog beter.
Krassen uit een kast polijsten doe ik niet, wel ga ik er eerst met blauw overheen, en daarna met wit voor de hoogglans. Al die andere kleuren heb ik nog nooit gebruikt.
Voor vergulde kasten moet je uitkijken en zou ik geen polijstmiddel gebruiken en zeker geen dremel.
Als je een vergulde kast in de ultrasoon doet en daarna even oppoetsen met een doek dan is dat al genoeg.
Ik heb hier een nog dichte verpakking met blokken liggen van HBM en daar is het weer anders, daar is wit medium blauw fijn en groen hoogglans.
Het is nogal verwarrend met die kleuren.
Ik ga deze dame niet veel dragen en daarom hoeft ze ook nu niet open, ik was alleen nieuwsgierig naar het kleine uurwerkje, ik vind het echt fascinerend om te zien zo’n klein ding, ik ga haar nog wel een keertje open maken voor een servicebeurt.
Ach, anders nog altijd
Ik ben ook niet vies van een beetje klein horloge, maar dit is wel heel klein
Het zijn de kleine dingen die het doen
Wie het kleine niet eert is het grote niet ….
Nee die is te klein voor jou staat veel beter op mijn pols
Nee hoor is prachtig en staat ook
Een lijkie krijg je nog ze zijn op helaas.
Deze mooie dame gaat naar mijn buurvrouw, ik heb van haar een Omega gekocht die van haar overleden vader is geweest, en als ze het niet mooi vind dan naar iemand anders en anders in de doos bij de andere dames, ik wou het alleen even laten zien hoe het er uit ziet op dit moment met een bandje.
Ze heeft er 1 gekregen toen ik die Omega van haar had overgenomen, dameshorloges zijn ook erg goedkoop in aanschaf, ik kan hier ook een probleem van maken, omdat de advertentie niet klopt met het aangeboden product, maar ik ga hier geen energie in steken en laat het maar gaan.
Ik vind damesklokjes erg interessant omdat ze zo klein zijn, daarom wou ik het graag openmaken om te genieten van het kleine uurwerkje. Het loopt verder heel goed en heeft een amplitude van zo rond de 240, en een beat error van 0.2 dus heel goed voor een horloge dat nog een service te goed heeft.
Nu ik er zo over aan het nadenken ben, kan ik het ook aan mijn directe buurvrouw aanbieden, die is wat ouder en daar heb ik een royale tegoedbon van gekregen toen ik klaar was met haar schutting schilderen.
Dat had helemaal niet gehoeven, maar haar kinderen hebben dat voor haar geregeld, dus misschien nog beter om het aan die buurvrouw te geven, als ze het tenminste mooi vindt.
Zo ga ik ook om met dameshorloges.
Een uitdaging om zo’n klein uurwerkje te servicen.
Maar wat moet je er dan mee?
Daarna geef ik ze weg aan leuke vrouwen die het verdienen.
Dat kan vanwege verschillende redenen.
Deze is voor Manon🥰
Weer een vraag, nu gaat het over een afgebroken stift, een deel zit in de kroon, omdat het een originele kroon is afkomstig van een Lemania zou ik het er graag uit willen krijgen, een afgebroken schroefje heb ik er uitgekregen met Aluin, maar zou hetzelfde ook kunnen met een kroontje? Of blijft er niets meer van over? Ik heb ergens gelezen dat iemand met aluin een stuk stift uit zijn kroontje had gekregen.
Ik ben op dit moment precies hetzelfde aan het doen bij een ander horloge. De kroon is niet van ijzer, maar van een messinglegering, die verchroomd is. Dat geeft dus geen problemen.
Vandaag is deze Zenith Sporto aangekomen
Ik heb het horloge even opengemaakt en de kast alvast een beetje opgeknapt en een nieuw glaasje, het oude glaasje zat met spanningsring vast geplakt in de kast.
Vraag: Weten jullie waar ik een opwindas voor deze Zenith kan kopen? ik heb op ebay gekeken en nog niets gevonden.
Misschien bij Coussins, Emmywatch, Time-parts of iets. Welk type uurwerk zit er in?