Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Nee dan moet je een klok een nieuwe veer geven! :crazy_face:

2 likes

Het ziet er niet goed uit, de foto’s komen zo.

Hier ben ik weer, misschien kunnen jullie aan de hand van de foto’s mij vertellen wat er aan de hand is.

De eerste foto.deze dus, ziet er redelijk goed, dat geeft hoop voor de andere posities, dacht ik.

Maar dat pakte heel anders uit dan verwacht

Verticaal zag het er niet goed uit

Dan de plaat boven, wat zou dat laten zien, nog slechter dus.

Ik ben een tijdje bezig geweest, dus ik breng het weer in de positie van de eerste foto, plaat onder dus
en dan geeft het weer heel andere data dan de eerste foto in dezelfde positie.

Wat denken jullie ervan? te veel of te weinig olie of toch de veer schoonmaken en terugzetten.

Ik kan ook nog een video-opname maken waarbij je kunt zien dat volgens mij de veer niet precies in het midden ligt, ik zie niet dat de spiralen tegen elkaar aankomen.
Ik zal dat even doen, maar dat duurt even voor het geüpload is naar YouTube.

Ik heb hier de opname, misschien kunnen jullie iets zien aan de spiraalveer wat niet helemaal in orde schijnt te zijn.

Ik heb geconstateerd dat na een paar uurtjes de energie uit de veerton daalt naar een amplitude van rond de 210, ik draai het weer helemaal op en de amplitude steeg naar 260.
Dus ik ga toch de veer er uit halen en servicen, mocht dit niet helpen dan zet ik er een nieuwe in.

Ik heb er een nieuwe veer ingezet, is wel 3 cm korter, maar de hoogte en dikte zijn gelijk met de oude veer.

Verticaal en met de plaatkant boven is er een enorm verschil met de plaatkant onder.

Dus de nieuwe veer heeft het probleem niet opgelost

Ik dacht eerst dat de spiraalveer niet in het midden lag, maar dat valt mee, zo te zien ligt het wel goed.

20250415_002511

Morgen maar weer uit elkaar halen en alles nog een keer goed reinigen, ik weet zo niet waar het aan kan liggen, maar verticaal en met de plaatkant naar boven zit er ergens wrijving die er niet moet zitten.
Ik heb toch het vermoeden dat de nieuwe veer minder sterk is als de oude, met het opdraaien van de nieuwe voelt het een beetje slappies, dus nu de oude er toch uit is ga ik de oude servicen en er opnieuw inzetten, de veer ziet er nog goed uit. Kijken of dat iets scheelt.
Ik kan de oude met de Ali verenwinder weer in de ton zetten, nu werkt het wel

Trouwens, ik heb nu geen problemen meer om een arbor te plaatsen met dit stukje gereedschap gaat het een stuk makkelijker.

Morgen weer verder knutselen, ik ga nu eerst even plat, tot straks.

5 likes

Oef, ja, da’s een pak. Dial up ziet er prima uit, niks aan te verbeteren daar. Maar meer dan 100 graden verschil is wel extreem.

Bijkomende rare is dat je een rare wobbel hebt in de lijn dial down, maar anders niet. Met welke frequentie gaat die op en neer? Kijk misschien ook eens naar de tap van de balans aan de kant van het kompas of die recht en afgerond is, die heeft weinig te doen dial up maar veel in de andere posities.

2 likes

Heb je de piton niet te hoog in de brug gestoken?
Ik denk dat je spiraalveer iets raakt.

2 likes

Bedankt voor jullie advies, de aandachtspunten die jullie opperen zal ik naderhand eens toepassen, het uurwerk heeft nu ongeveer 12 uur gedraaid en de data ziet er nu een stuk beter uit.

Ik denk dat dit wel acceptabel is, ik zou nog eens kunnen proberen met de ouwe veer omdat die volgens mij iets sterker is, maar ik laat het nu even hierbij.

Cobana is weer in volle glorie en klaar voor het topic, ’
welke draag je vandaag’.

8 likes

Het volgende horloge betreft een Fulton, het loopt niet en mist een seconde wijzer, ik heb nog secondewijzers liggen, hopelijk past het op dit uurwerk.
Ik ga het uurwerk nu demonteren en een service verzorgen, hopelijk krijg ik het weer aan het tikken.
Cal. AS 1686

3 likes

Uurwerk erg vuil zoals je kunt zien.

Alle onderdelen in de Elma
Patine en de bruggen eerst met de hand schoongemaakt, vooral de steentjes goed aandacht aan besteed.

Werkplek weer in orde gebracht voor montage van de onderdelen

Onderdelen worden nu gespoeld, even een rustig moment om naar de vogeltjes te kijken.

7 likes

Alle onderdelen brandschoon en gereed voor montage.

2 likes

Het eerste probleem meldt zich al aan, de tap van het seconde wiel is krom, ik zal proberen het weer recht te buigen. Bij demontage had ik al gezien dat de tap krom lijkt, maar nu is het ook duidelijk.

Bij het heel voorzichtig recht buigen is het toch gebroken, volgende keer warm maken met een soldeerbout misschien werkt dat wel.

1 like

Onderkant zit er weer in.

1 like

Bovenkant, het keyless gedeelte zit er ook in.

Nu de deksteentjes van de balans onder en boven en nog twee aan de bovenkant oliën en terugplaatsen.

1 like

Hier de kaarten van 220(secondenrad) van AS.
Je kunt zien welke uitwisselbaar zijn, en welke het oer- kaliber is. Maar 1686?

Maar ja het is een ST, en geen AS…

1 like

Dat is handig, bedankt Bas.

Eindelijk klaar met die steentjes, daar ben ik ruim een uur mee bezig geweest, steentjes vind ik telkens weer een ding, best moeilijk als je het goed wilt doen.

Ik heb nu het uurwerk weer helemaal in elkaar staan en ik zie dat het tikt, ik ben benieuwd naar de data, die weet ik ook nog niet.

2 likes

Ik heb er een uit een 1538.
Zou hem moeten zijn.

Of een roestige grotere?

2 likes

Ik kan nu geen maten meer nemen, ik zal eens kijken of ik maten kan vinden op het web.

De eerste gegevens van het uurwerk zien er belovend uit, de onderdelen moet zich natuurlijk nog zetten, dus ik weet morgen meer, maar nu is het al een mooie amplitude, ik moet het nog afregelen, ik laat het lekker lopen en morgen afregelen. Beat error ziet er ook niet slecht uit.

2 likes

Je hebt wel een enorme positieve leercurve doorgemaakt hoor Macx! Chapeau…
Van alleen cosmetisch onderhoud naar volledige servicebeurten geven…

Heel goed!

5 likes

Neem een metalen klem of zet hem met de kroon tegen het metaal van de weishi, hopelijk heb je dan een duidelijke lijn.

1 like