Vragen over vintage horloges en zakhorloges

Dankjewel Serge, het gaat best wel goed, ik vind het moeilijkste op dit moment het oliën van de deksteentjes.

Ik zal ze allebei bij je afgeven of over de schutting kieperen :grin: eventueel met een goedlopende 1668 erbij. Dan kun je onderdelen overzetten. Erg makkelijk en leerzaam!

1 like

Bel maar aan dan kunnen we even lekker bij praten

Morgenvroeg om 6 uur?:crazy_face:

1 like

Ik ben in de middag wel wakker, ik ga altijd nogal laat naar bed, dus zes uur 's morgens dan lig ik net een paar uur plat. Maar dat lijkt me wel gezellig, kan ik je weer wat klokkies laten zien.

2 likes

Ik heb het uurwerk uit de houder gehaald en direct in de timegrapher gelegd, het ziet er nog steeds goed uit, ik heb het nog niet in de andere posities gehad, eerst even van dit moment genieten.

3 likes

Heel netjes. Is ook een mooi horloge!

1 like

Ik vind het ook een mooi horloge, Fulton, is volgens mij een beetje een ondergewaardeerd merk, heb ik het gevoel.

Was een goede tip Tim!

1 like

Graag gedaan hoor! Zijn van die “valkuilen” waar ik ook allemaal ingestonken ben…

2 likes

Ik heb er vierenhalf uur over gedaan met foto’s maken en plaatsen erbij, is wel lang volgens mij, waar ik nog steeds moeite mee heb zijn de deksteentjes, ik ben, denk ik wel een uur bezig geweest met zes steentjes. Is veel te lang, maar als ik bezig ben wil ik het ook goed hebben, het aanbrengen van de olie op het deksteentje is het moeilijkst, en het lijkt erg simpel, maar het is een zeer secuur werkje.

2 likes

Voor de incablocs ben ik ooit begonnen met een tandenstoker en een bolletje rodico erop. Hier plak je de deksteen op, druppeltje olie op de steen en dan de chaton oppakken. Ik zie geen diepte dus voor mij was dit eerst ook een uitdaging, tegenwoordig gaat het prima op de normale manier.
Met die dekstenen voor de radertrein moet je altijd even goed kijken of het dekstenen of stofkapjes zijn. In het geval van de laatste moet je normaal olie geven en daarna het sluitplaatje met steen plaatsen. Dit is te herkennen aan de positie van het oliehuisje.

Deksteen:

Stofkap:

6 likes

Weer wat bijgeleerd, dankjewel Tim, die stofkapjes met die hele, hele kleine schroefjes die geven mijn geen problemen, is minuten werk, maar de steentjes van de balans onder en boven, kan weleens tegen zitten, dat het niet wil lukken en weer het steentje schoonmaken en drogen en opnieuw olie er op doen dan de andere helft erop plaatsen dat gaat ook niet altijd goed of het deksteentje vliegt weg of val uit de pincet, er zijn veel dingen die fout kunnen gaan bij dit secuur werkje.

1 like

Ik heb de data van het uurwerk plaat boven, geeft ook een mooi beeld, ik heb er nog steeds niets aan gedaan.

1 like

Fantastisch Bas!

1 like

De Fulton staat weer in elkaar, ik heb nog even op de timegrapher gelegd en horizontaal onder en boven zien er goed uit, verticaal zakt de amplitude naar 230 à 240 en loopt het 25 secondes langzamer, in de andere posities loopt het weer wat sneller, dus dat compenseert en daarom laat ik het hierbij.
Wel zou ik graag willen weten waarom het in de verticale positie een zoveel lagere amplitude heeft?

Weer eentje klaar, op naar de volgende.

3 likes

En dit is Mikore met het kaliber FHF 74-4N
Het loopt niet ook niet een klein beetje het staat stil en is geen tik uit te halen.
Met datum dus wat moeilijker en een FHF is ook nieuw voor mij, dus benieuwd hoe dit uitpakt, en of het nog klaar komt vandaag.

Hier ligt de patiënt, uurwerk via het front er uit.

Nu een paar foto’s maken van hoe de onderdelen hebben gezeten van de datumring, met het losmaken van twee onderdeeltjes kon ik de ring er al uit halen.

Nu een duidelijke foto hoe de onderdelen zitten gemonteerd.

De onderdelen zijn verwijderd en ga eerst aan de andere kant beginnen en maak het keyless gedeelte als laatste los.

Bij het los maken van de bezel begon het uurwerk spontaan weer te tikken, ik heb het even op de timegrapher gelegd, dit ziet er gelukkig niet goed uit, dus gaan we verder met het demonteren van het uurwerk.

3 likes

Nu ga ik de onderkant demonteren, en wat foto’s nemen.

Patine en de bruggen eerst goed voorwassen met de hand, zo kun je de steentjes ook even goed voorwassen.

Alle onderdelen weer gereed voor de Elma service

Nu Pauze en een hapje eten.

6 likes

Vandaag de NA Nivada Compensamatic geopend. Loopt niet heel lekker, stopt af en toe. En was vies, heel vies. (Kast). Deze vandaag eerst maar eens proberen op te schonen. De ultrasoon reiniger is gehemeld dus met de hand.

Niet ontevreden voor het eerste uurtje.

6 likes

Update van Mikore.
Onderkant is bijna klaar, morgen ga ik verder met het keyless gedeelte en de datum ring. Ik moet ook nog de steentjes van de balans boven en onder plaatsen en de afdekplaatjes, dus vandaag komt het toch niet klaar, beter morgen met volle energie er weer tegenaan.

3 likes