Vragen over vintage horloges en zakhorloges

https://www.youtube.com/shorts/Yg2zLeRezwg

1 like

@lassale @basvg @Scudo

Goedemorgen gentlemen, ik ben net thuis van werk, ik heb toch nog even naar het horloge gekeken Ik heb de Lagonda erbij genomen daar zit ook een AS 1188 in en deze veer goed bekeken, en ik zag dat die beter pompte dan de Lisona, ik heb bij de Lisona aan het begin van de veer een beetje gebogen en weer wat gebogen en plotseling zag ik een haartje van een 8 mm lengte uit de onderkant van de balanskloof tevoorschijn komen, dat is waarschijnlijk de grote boosdoener geweest, de regelaar reageert nu weer zoals het moet op de + en de - en zo kon ik het redelijk goed afregelen.
De amplitude zou wel iets hoger mogen zijn, maar ik heb de veer er niet uit gehad, wel de deksel eraf gehad en zo in de Elma, naderhand wel wat Grease er op gedaan en de veerton gesloten. De veren winders van Ali werken niet goed, ik krijg geen grip op de veer, toch ga ik het nog een keer proberen, ik heb ook al bij enkele horlogemakers op YouTube gezien dat ze het met de hand doen.
Maar goed, ik ben blij dat het probleem is opgelost.
Bedankt voor de reacties.

5 likes

Dat scheelde…een haar. Padoem pats.

4 likes

Kan geen baardhaar zijn. Die zijn langer!:joy:

2 likes

Mooi :+1:t2:

Nu de beat error nog inregelen :wink:

1 like

Nou, dat kan ook wachten hoor. Is natuurlijk altijd beter, maar het blijft een lastig om karweitje.
Hij loopt, heeft olie , en wordt vast niet dagelijks gedraagd.
Je maakt forse vooruitgang Wolter!

2 likes

Dat inderdaad. Okee, 2+ms is niet wat je wil zien op iets moderns maar het is ook geen ramp, zeker niet voor vintage. Als het van “train wreck” naar 250+ amplitude en netjes op tijd gaat is dat beetje beat error een detail dat kan wachten :ok_hand:

4 likes

Ik doe het plaatsen van een veer veelal met de hand. In de loop van de jaren heb ik er wel meer handigheid in gekregen. Het is een secuur klusje (is het werken aan een uurwerk altijd), want voor je het weet heb je je veer geknikt en is ie waardeloos.

Gewoon een aantal keren oefenen met een oude veer en veerton. Gebruik ook latex handschoenen of vingercondooms, want het vet en zuur van je vingers is niet goed voor horlogeonderdelen

Op Youtube zijn er wel filmpjes over te vinden.
Er zijn heeel veel repair video’s te vinden, maar ik vind The Watch Repair Channel altijd prettig om naar te kijken.
Succes

3 likes

Dankjewel Harry, voor de informatie, The Watch Repair Channel vind ik ook prettig om te bekijken.

1 like

De volgende service is voor deze Cobana met een ETA 1080 uurwerk.
Het loopt niet, ook een opknapbeurtje komt eraan.

2 likes

De winders van aliexpress zijn bedoeld voor specifieke calibers. Bijvoorbeeld de valjoux 7750 winder heeft een asje van 2.7mm met een winder diameter van 12mm. Voor bergeon winders zou dit inhouden dat je met winder nummer 8 te maken hebt, maar dan is het asje 3.5mm dik. Dit maakt het verschil, de asjes in de chinese set zijn niet dik genoeg aangezien moderne uurwerken een dunnere arbre hebben. Ik had deze week een 30T2 die een nogal forse ton heeft, de arbre is zelf relatief aan de dikke kant voor de genummerde verenwinders. Hiervoor zou de chinese zet helemaal nutteloos zijn helaas.

1 like

Alle onderdelen weer brandschoon, de deksteentjes van de balans, boven en onder zaten zo vast geplakt dat ze niet los kwamen, niet in de alcohol en ook niet in de wasbenzine, ten lange leste heb ik ze stuk voor stuk in de ultrasoon gelegd, en binnen een paar minuten kwamen ze los.
Morgen in elkaar zetten.

Ik heb in deze missie al een klikveer verloren, toen ik de brug met veertje in de Elma had gelegd is het ergens mis gegaan, de klikveer is nergens meer te vinden, ik heb de potten nagekeken, nog niets gevonden, misschien kan ik er zelf 1 maken, het is zo’n rond slap veertje.
Ik zal morgen nog een keer alles goed nakijken.

5 likes

Klopt, ik had een juiste maat past die hendel er niet in, moet er zo’n dunne in, dan zou je de veer zo nauw moeten maken om grip te krijgen, is gewoon waardeloos.

1 like

Waardeloos niet. Ik heb de gaten opgeboord op men draaibankje en kan ze gebruiken zoals de bergeon. Kunt is in het verenwinder topic kijken op HF voor meer info. :smile:
Met de accuboor opboren zou ook moeten lukken als je voorzichtig doet.

1 like

Ik heb goed nieuws, ik heb het veertje weer gevonden, och, wat ben ik blij.

8 likes

Dan moeten we dat maar doen hé, even opboren.

1 like

Deze ook gevonden, ook leuk om te lezen.

1 like

Ja daar heb ik het destijds in gepost. Doet zijn werk prima :slightly_smiling_face:
Wil je het goed doen moet je wel twee bergeon windertjes bestellen (alleen het pinnetje) bij cousins.

1 like

Bijna weer in elkaar, tot nu toe is het soepeltjes verlopen. Ik heb het youtube filmpje waarbij de man met de hand de veer in de veerton erin zet bekeken, en ik was eigenlijk van plan om dat ook eens te proberen, ik had de deksel er al af gehaald en zag dat alles er schoon uitzag en heb wat grease aangebracht en de ton weer afgesloten, dus toch niet geprobeerd om het met de hand de veer er weer in te zetten, ik kijk straks eerst wat de amplitude doet, komt het niet boven de 250 à 260 dan ga ik alsnog de veer er uit halen en smeren en met de hand er terug in zetten.

Ik ga nu het keyless gedeelte monteren.

2 likes

Zo doe ik dat altijd. Nooit een probleem mee gehad. Laatst wel een keer een nieuwe veer in een zakhorloge gezet. Dat was ff meer werken :sweat_smile:

3 likes