Dankjewel Jenneke, mooi overzicht zo, kan wat HP 1300 gaan bestellen, of vind jij dat het niet nodig is en zoals ik het nu doe ook goed is?
Ik doe het ook altijd zo, eerst pal terug en dan de veer (van dit type dan).
Persoonlijk denk ik dat hp1300 een betere keuze is aangezien het langer mee gaat en kwa prijs niks uit maakt dacht ik. Je krijgt alleen minder maar dat komt een hobbyist toch nooit vanaf. Hp1300 is volgens mij de moderne opvolger van d5.
Haha klopt , in Hasselt vinden ze het ook niks. Toch ben ik iemand die dan vraagt waarom het niet mag en helaas heb ik nog geen gepast antwoord gehoord. Het blijkt een vak met regels te zijn waar je af en toe geen vragen hoort te stellen. Ik leer het wel
, of mag ik hier toch nog de vraag opgooien waarom het zo ‘not done’ is?
Nood breekt wetten zeg ik wel is. Ik durf hier best toe te geven dat ik deze praktijk wel is toepas als het echt niet anders kan . Dit doe ik wanneer het horloge geen donor waard is. Ik heb wel is gehad dat ik 3 donors liet komen in een lot en alle 3 een uitkotterde veertonbrug hadden…. jaaaa…. en dan…?
Mijn gevoel zegt toch dat het nog niet zo misselijke aanpak is als je het homogeen verdeeld over de verweerde kant dusdanig dat je met een gladaal het gat wel rond en glad krijgt. Ik kijk altijd aan de binnenkant van het gat waar rhodium verdwenen is en je messing er doorheen ziet komen. Dit doe ik allemaal onder de microscoop en arceer het met een dun stiftje. Ook even controleren met de veertrommel erin. Vanuit materiaaltechnisch oogpunt zou het een bevorderlijke werking moeten hebben. Door koudversteviging wordt het materiaal gewoon harder op de plek waar je het gat naar binnen stuikt. Mijn gedachte is altijd zo; als je de brug zonder iets te doen terug stopt krijg je alleen maar meer ellende en slijtage, veerton die aanloopt, palrad dat aanloopt, veerton die dan niet helemaal mooi ingrijpt op het centrum rad en ga zo maar door.
Ik ben benieuwd of mede hobbyisten dit soort dingen doen of vervangen jullie allemaal netjes de brug? Niet liegen , veertonbruggen zijn namelijk heel vaak uitgesleten
.
Ik geloof dat de consensus onder horlogeprutsers inmiddels is dat die datums onzin zijn. Mits donker en niet te warm bewaard. Als professioneel horlogemaker zul je wel op de datums moeten letten.
Ik heb zelf een kleinverpakking met paar ml d5 gekocht op ebay (niet de 20ml ). Was toen 5x zo goedkoop tov zelfde hoeveelheid 1300.
Ik denk dat het net zo is als restauratie van schilderijen. Het moet onomkeerbaar zijn. Zo dicht mogelijk bij het origineel. En dat zijn deze putten niet. Of het voor het resultaat uitmaakt weet ik niet. Met grof geweld ergens putten inslaan kan wellicht vervorming van een brug geven?
Wat geven je docenten als oplossing? Busje of ruby plaatsen? 1 kant wat uitvijlen en dan gat dichtkloppen met pons?
Volgens mij zijn er twee totaal verschillende benaderingen:
1 zoals het hoort.
In de zin van: dure horloges en moderne horloges.
Aan een Breitling van duizenden euros ga je zulks vanzelfsprekend niet doen.
2 zoals het gaat.
Bij vintage. Prijsklasse tientjeswerk en donorbak bij falen
Je moet een idee hebben van de waarde en de zeldzaamheid van het object.
Voor Maurits heb ik met veel kunst en vliegwerk een Maillot Blanc samengesteld. Allesbehalve origineel, allesbehalve officieel, maar zelfs Maurits had er geen en nu dus wel .
Kortom: nood breekt wet en het is ook de kunst om minder dure objecten te behouden voor het nageslacht. De economische haalbaarheid kun je alleen inschatten met kennis van de techniek, van de markt en van de geschiedenis.
Op opleidingen ligt de focus erg op de techniek alleen.
Oh ja dat is zeker waar.
Chinezen verpakken het ook in kleine hoeveelheden tegenwoordig. Bij Aliexpress zijn inmiddels mini hoeveelheden moebius te bestellen kwam ik achter.
Nou het is echt maar een kwestie van de pons met je hamer aanraken. Echt met geweld hoeft het niet (te minste zo doe ik het niet). Als ik er aan begin leg ik er een aambeeldje onder waardoor ik alleen kracht zet rondom de plek waar ik bezig ben. Dus echt dingen verbuigen zal niet snel gebeuren heb ik het gevoel. Ik zou het ook zeker niet bij een duur uurwerk oid doen. Ik heb nog een zenith van men opa liggen met een uitgekoterd gat (centrumrad in dit geval). Deze wil ik later verbussen als ik de juiste spullen voor mijn draaibank heb. Heb er geen haast mee aangezien het een erfstuk is en ik het goed wil doen.
De triebniet blijft daar in de kast. Alles wordt vervangen. Zij hebben alleen docenten die bij omega de certificering hebben gehaald dus die bestellen alles en vervangen het waar nodig. Uiteraard een goede oplossing maar voor mijn interesse in vintage kan ik hier niet altijd iets mee helaas. Ik zit er voornamelijk om wat details mee te krijgen, de gezelligheid en lekker een dag weg van huis om te schroeven. Voor herstelwerkzaamheden heb ik er tot nu toe nog weinig aan gehad helaas. Er zaten nu ook nog wel mensen die nog echt niet wisten wat ze aan het doen waren .
De kennis en spullen zit er wel. Laatst was het plan dat ik men draaibank mee nam en dat we balansasjes uit gingen draaien. Helaas was de docent waar ik dat mee afgesproken had ziek op die dag. Dit zal komend schooljaar wel ergens worden.
Zo sta ik er exact in. Toch is het vaak goedkope meuk waar ik aan werk en is een donor net zo duur als het horloge . Die donor kan er dan ook nog slechter aan toe zijn. Toch zie ik het ook als laatste red middel, als je de brug moet vervangen, waarom niet eerst zo proberen.
Ik heb je schema gedownload, altijd handig om even terug te kijken als het nodig is.
Bedankt Jenneke.
Zo, hier ben ik weer met de gegevens van de timegrapher tot nu toe, ik laat het nu zo staan, dan loopt het iets te snel, maar dat wordt gecompenseerd door de verticale positie, in die positie loopt het wat langzamer.
Waar nog wel verbetering kan worden behaald is, om de opwindveer er uit te halen en deze schoon te maken en opnieuw in vetten, maar aangezien ik nog geen kwaliteits-opwinders heb liggen en met wat ik hier heb liggen afwachten is of het daarmee lukt, neem ik dat risico niet en maak alleen de open veerton met klep schoon in de Elma, en daarna een beetje grease op de veer en op de bodem van de ton en wordt daarna afgesloten.
De service ging lekker soepel, een fijn kaliber om aan te sleutelen, ik heb deze keer extra aandacht geschonken aan het oliën van het exit pallet, ik probeer steeds beter te worden met oliën, en steeds minder grease en olie te gebruiken.
Al bij al ben ik best tevreden.
Certina cal. 321 na sevicebeurtje
Certina ligt nog op de timegrapher en ik zie dat de amplitude al een stukje omhoog is gegaan in deze positie, PO, (plaat onder).
Ik heb het uurwerk nu in de verticale stand gezet met de kroon aan de rechtse kant, zoals je het in normale omstandigheden draagt, ik ben benieuwd hoe ver het komt na een tijdje.
Jullie hadden een leuke discussie hier, ook leerzaam om dat allemaal te lezen.
Waarom probeer je dit niet eens met de hand? Dan kun je ook zien of de veer nog goed is. Ergste wat kan gebeuren is dat je hem vervormd (of dat het niet lukt). Maar dan kun je altijd nog een nieuwe opwindveer kopen en vanuit de verpakking de veerton indrukken.
Bij de volgende ga ik dat doen, moet wel lukken, ik heb al wat filmpjes gezien, maar bedankt voor deze clip. Op Tradera kwam een lot van 5 Bergeon winders, de vijf meest voorkomende maten, ik had er nog op geboden, maar het ging voor best veel geld naar een nieuwe eigenaar.
Moet je nu toch eens zien, wat een verschil met een paar uurtjes geleden.
Verticaal laat nu ook mooie cijfers zien.
Nog even naar PB gedraaid, benieuwd hoe dat er uit gaat zien.
Mooie cijfers zo zeg. Dat zijn serieuze stappen.
Opwindveren ben ik zelf nog niet eens over uit, ik heb wel een setje opwinders maar doe het uiteindelijk meestal toch gewoon met de hand. Met beetje geduld en zachte hand is dat meestal heel goed te doen, ik heb meer moeite met het netjes gedaan krijgen met een opwinder kan me voorstellen dat het risico op vervormen met een winder kleiner is maar handwerk geeft me minder stress.
Ik heb het vermoeden dat de energie uit de veerton niet gelijkmatig is, de amplitude komt even over de 300, valt dan weer terug naar rond de 284 en dan van lieverlee weer naar boven, dit duurt ongeveer een paar minuten en dan komt het weer boven de 300, ik denk dat het aan de smering van de veer ligt, het is maar een vermoeden, ik ga de volgende met de hand doen of met een opwindveer, en dan kijken of dat scheelt.
Als het iets is dat periodiek op en neer gaat dan vermoed ik altijd eerder een wiel waar iets scheef zit - kan zo dom zijn als een licht uitgesleten tongat ofzo waardoor die niet 100% perfect vlak loopt. Ik zou er sowieso geen slaap over laten, het blijft vintage tenslotte.
Volgens mij is het zo dat je veerton bij goede gangreserve zon 6.5 rotaties gedraaid is (bij volledige opwinding). Ofwel, je periodetijd van 1 rotatie van de veerton zou een goede 6 uur opleveren. Dus lastig te zien op de timegrapher vermoed ik.
Hier denk ik persoonlijk ook eerder aan, je amplitude schommelt en daardoor dus vanzelfsprekend je rate ook. Recent had ik een derde rad wat niet helemaal recht was met soort gelijke problemen. Waar je ook naar kan kijken is of ieder rad goed in het volgende rondsel aangrijpt. Soms grijpt die half aan en heb ik ook wel is gezien dat hij daar niet heel lekker op gaat. Dan verstel ik het hele rad omhoog of omlaag dusdanig dat die goed in het midden aangrijpt.
Recent nog twee avonden aan een tudor uurwerkje gewerkt van iemand die ik ken vanuit Hasselt. 3e rad was dus krom en lag niet hoog genoeg in het radarwerk. Een aambeeld voor de horia moeten draaien omdat ik geen incabloc stempels had. Rad recht proberen te krijgen. Hoger gezet met het DIY aambeeld, en wat denk je? 10 graden gewonnen en de schommel was denk ik gehalveerd. Al die moeite voor een klein beetje performance die om de pols niet te merken is.
Niet te druk om maken Wolter, het is wat het is vaak. Ik ben mezelf er laatste tijd ook vaker bij neer gaan leggen als het niet helemaal is waar ik op gehoopt had.
Ik ook !